نشست مشترک نخبگان مدارس استان قم و کاشان برگزار شد

شناسه خبر : 61224

1397/03/21

تعداد بازدید : 166

نشست مشترک نخبگان مدارس استان قم و کاشان برگزار شد

نشست مشترک نخبگان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدارس استان قم و کاشان با حضور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران حجت الاسلام بهجت پور و هیئت همراه برگزار شد.

در این جلسه 10 تن از نخبگان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به منظور پیشبرد اهداف علمی و رفع مشکلات معاونت ها گرد هم آمدند و نظرات و پیشنهادات خود را در جهت رفع آسیب ها و مشکلات مطرح کردند.

حجت الاسلام بهجت پور بعد از ایراد سخنان خود در رابطه با امور مختلف آموزش و پژوهش و تأکید بر مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری، به پاسخگویی نظرات و مشکلات مطرح شده از سمت نخبگان پرداختند.

در این راستا سرکارخانم صابری از نخبگان پژوهشی مرکز تربیت مدرس قم مشکلات پژوهشی طلاب را تشریح کردند و گفتند: ابهام در سرفصل های آموزشی و تراکم بالای آن خصوصا در مرکز تربیت مدرس اجازه اجرای برنامه های پژهشی را نمی دهد. در ظاهر سرفضل ها با رویکرد پژوهشی لحاظ شده است و آموزش پژوهش محور مدنظر است اما در واقع اینطور عمل نمی شود. مشکل بعدی تنیدگی و ناهماهنگی ستادهاست که رفع این آسیب کمک بزرگی در اجرایی کردن ایده های پژوهشی می کند. همچنین عدم توجیه بودن اساتید برای تدریس و کمبود امکانات و تجهیزات از دیگر مشکلات در امر پژوهش است.

ایشان در ادامه به بیان پیشنهادات خود در جهت رفع این مشکلات پرداختند و گفتند: بسیاری از مشکلات در مقام اجرا می باشد، مشکلات اجرایی امکان اجرای برنامه ها و بخش نامه ها را می گیرد، حضور پویای مجریان در مقام عمل از مشکلات پژوهش می کاهد. همچنین تنظیم سرفصل های قابل اجرا با رویکرد پژوهشی، انتخاب اساتیدی که نسبت به دروس توجیه و به شیوه های نوین تدریس مسلح باشند و تشکیل تیم های ناظر در مدارس جهت رصد برنامه های پژوهشی و رفع مشکلات آن از دیگر پیشنهاداتی است که در جهت رفع این مشکلات می توان مطرح کرد.

حجت الاسلام بهجت پور بعد از شنیدن آسیب ها و مشکلات پژوهشی برخی از این مشکلات را مربوط به برنامه های دوره قبل خواندند و برای پژوهشی شدن متون آموزشی نیز خواستار تدوین پیوست های پژوهشی شدند تا در کمیته های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به بحث اساتید نیز فرمودند. در رابطه با اساتید توانا هم تا زمانی که مسئله پیوست پژوهش حل نشود و میزان اختیارات شما با توجه به بحث مشارکت مدارس در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بالا نرود نوبت به بخش سوم نمی رسد. اساتید توانا را باید خودتان گزینش کنید و اگر لازم باشد خودتان توجیه کنید.

در ادامه این نشست مشترک یکی از نخبگان آموزشی نیز به بیان مشکلات آموزشی دانش پژوهان پرداختند و عدم توانایی دانش پژوهان به درک مطلب و تسلط شان به متن خوانی و عدم قدرت تکلم به زبان عربی را از مشکلات آموزش زبان عربی خواندند و خواستار تغییر در متون آموزشی دانش پژوهان شدند.

حجت الاسلام بهجت پور در این رابطه تدوین چند درسنامه آزمایشی برای رفع این مشکل را مطالبه کردند و در پاسخ به مشکل ساماندهی اساتید و گروه های علمی مدارس فرمودند: شورای علمی اساتید و شورای علمی مدرسه تشکیل دهید. این گروه ها اساتید را دعوت کنند. در مدارس باید یک جمع از اساتید ثابت و یک جمع متغیر باشد. که این جمع ثابت اساتید مورد نیاز و توانمند را برای سرفصل های آموزشی شناسایی و دعوت خواهند کرد.

یکی از نخبگان فرهنگی نیز به بیان مشکلات و ارائه پیشنهادات خود در بحث مشاوره پرداختند و عدم هدفمندی آموزش مشاوره و برگزاری دوره های متعدد بدون هم پوشانی مباحث قبلی و بدون هدف را از آسیب های بزرگ بحث مشاوره در مدارس خواندند و بیان داشتند: مشاوران رازهای بچه ها و مدرسه را با خود همراه دارند، محافظت از مشاوره همانند محافظت از حریم خانواده خودتان است. هر چه در راه توانمند سازی مشاوران قدم برداریم مشکلات بچه ها داخل خود مدرسه حل خواهد شد و به بیرون کشیده نمی شود.

ایشان در ادامه خواستار تشکیل مرکز مشاوره ایی در داخل مرکز مدیریت حوزه های علمیه شدند تا در صورت ضرورت همسران طلاب به آنجا ارجاع داده شوند.

حجت الاسلام بهجت پور از پیشنهاد ایشان در رابطه با ایجاد مرکز مشاوره در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استقبال کردند و برای رفع آسیب های علمی مشاوران خواستار ایجاد یک رشته مشاوره در دوره های تخصصی شدند.

گفتنی است این جلسه در راستای نشست مدیران و معاونان مدارس استان قم و کاشان،  بعد از ضیافت افطار در اردوگاه نرجس خاتون برگزار شد.

 

اخبار مرتبط

نشست مشترک حوزه های علمیه استان قم و کاشان برگزار شد

ضیافت افطاری به میزبانی مدیریت استان قم برگزار شد

نشست مشترک معاونان مدیریت استان قم برگزار شد

نشست هم اندیشی مدیران مدارس استان قم و کاشان برگزار شد