نشست پژوهشی با موضوع "تبیین ضوابط و فرآیند مقالات پایانی و معیارهای انتخاب موضوع"روز سه شنبه، 21 بهمن باحضور معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) برگزار شد.
در این نشست، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت آمنه(س)، تحقیق و پژوهش را جزء مسائل زیربنایی حوزههای علمیه دانست و یادآور شد: پژوهش و تحقیق در حوزههای علمیه، همزاد تحصیل و تدریس بوده است و یکی از لوازم ضروری پیشرفت علمی حوزهها به شمار میرود. اساساً تحقیق در کنار آموزش و تبلیغ، یکی از سه رکن اساسی رسالت و وظایف حوزویان بوده و دانشپژوهان باید به آن توجه داشته باشند و بدانند که راه تولید علم و توسعۀ دانش در همۀ ابعاد آن، از پژوهش و تحقیق میگذرد.
خانم شعبانی تصریح کرد:اولین توصیه مقام معظم رهبری برای چهل سال دوم انقلاب، برداشتن گامهای بلند در راستای تحقیق و پژوهش و علم و دانش است.
وی مهمترین معیار انتخاب موضوع را تکراری نبودن، بدیع بودن موضوع، قابلیت اجرا داشتن، کاربردی و مقرون به صرفه بودن عنوان کرد و افزد: موضوع باید مناسب و جزء اولویتهای مهم و اساسی در نظر محقق باشد. همچنین مقبولیت سیاسی و فرهنگی داشته باشد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) علاقه مندی پژوهشگر به موضوع موردتحقیق، خلاقیت در شناسایی نیازهای جامعه و طرح مسئله، پژوهش پذیر بودن موضوع تحقیق، توانایی پژوهشگر (علاقهمندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن) ودر دسترس بودن منابع مادی و اطلاعاتی را از دیگر معیارهای انتخاب موضوع برای پژوهش عنوان کرد.
خانم شعبانی در ادامه به ویژگیهای عنوان خوب اشاره و تصریح کرد: عنوان مناسب برای پژوهش، عنوانی است که بهخوبی محتوای پژوهش را معرفی کند و در حد امکان فاقد عبارات اختصاری باشد. ضمن اینکه در حد امکان کوتاه و رسا باشد، نباید بهصورت سؤالی عنوان شود. جذابیت و اشاره به ابتکار خاص موجود در تحقیق نیز از دیگر ویژگی های عنوان مناسب است.