به گزارش روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران استان قم، خانم شعبانی، معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(س)، ضمن اشاره به برگزاری سلسله کارگاههای ویراستاری به صورت مجازی، برای طلاب سطح 3و2 مدرسه، در روزهای سه شنبه، گفت: در اين دوره سرفصلهايی همچون مبانی ويرايش، تاريخچه ويرايش در ايران، اصول ويرايش زبانی، تمرين ويرايش زبانی، اصـول ويرايش صوری، ترفـندهای كار باWord، تمرين ويرايش صوری و... ارائه میشود
وی آموختنِ مهارتِ ویرایش، فراگیری قواعد درستنویسی بهصورت علمی و عملی، زبردستی در معیار نویسی و رسیدن به تشخص سبکی، پرورش ویراستار، آشنایی با ظرافتهای زبان فارسی و بایدها و نبایدهای خواندن، نوشتن و گفتن را از اهداف برگزاری این کارگاه برشمرد.
در اولین جلسه، مدرس این کارگاه ویراستاری، ضمن تبیین نگارش علمی، پاراگراف نویسی و شیوهی نگارش پاراگرف، گفت: یک نوشته از چندین پاراگراف تشکیل میشود، هر چه اجزاء پاراگراف دقیقتر در کنار هم چیده شود، نوشته ازلحاظ علمی قویتر و غنیتر خواهد بود. هر پاراگراف از چند جمله تشکیل میشود: جملهی مقدمه، جملهی موضوع، جملات پشتیبان، جملهی نتیجه؛ که امکان جابهجایی این جملات بنا بر اهمیت و نوع نوشته وجود دارد. مهمترین مسئله در پاراگراف نویسی، وحدت موضوع است.
خانم شعبانی، با بیان توضیحاتی در تشریح پاراگراف در قالب مثال به نکات ویراستاری و علائم نگارشی ازجمله نقطه، نقطهویرگول، دونقطه و... پرداخت و گفت: هرکدام از این علائم نگارشی اهمیت زیادی در معنا بخشی جملات دارد و بر اساس نوع جمله در نوشته قرار میگیرد.
تبیین برخی از راههای مفهومتر کردن نوشته، پایانبخش این جلسه از کارگاه بود.