به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان قم، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، میزگرد اخلاقی- تربیتی با موضوع سبک زندگی قرآنی، با سخنرانی آیت الله هادی عباسی خراسانی، و با حضور مجری کارشناس حجت الاسلام و المسلمین عباسی آغوی به صورت حضوری در مهدیه سردار سلیمانی مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) و همچنین به صورت مجازی در سامانه سی روم و با حضور جمعی از طلاب واساتید و کادر مدرسه علمیه روز ششم ماه مبارک رمضان برگزارشد.آیتالله عباسی خراسانی، در این نشست، در سخنانیقرآن را آغاز همه کرامتها، شرافتها، عظمتها و ادبها دانست و گفت: اگر قصد شود سبک زندگی قرآنی در یک عبارت خلاصه شود، آن «ادب» است و مفاهیم قرآنی، ادب را به انسان میآموزد.
وی تمام انسانهای بالغ را مامور به اطاعت الهی دانست و گفت: هر فرد در هر نقطه از جهان که باشد، در ماه رمضان مکلف به روزهداری است؛ همانگونه که روزهداری بر پیشینیان واجب بوده است.
مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه آغاز کتاب قرآن با «بسمالله الرحمن الرحیم» که از اسماء الهی است، یکی از نمونههای تجلی ادب در قرآن است؛ افزود: «بسماللهالرحمنالرحیم» در هر سوره و در هر جایی از قرآن معنای خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: در حقیقت «بسمالله الرحمن الرحیم» یک لفظ واحد اما دارای معانی متعدد است که در هر سوره معنای خاص مربوط به همان سوره دارد.
مفسر قرآن کریم اضافه کرد: میتوان گفت جایگاه «بسمالله الرحمن الرحیم» در سورههای مختلف همانند شکل مخروط میماند که یک قاعده و یک راس دارد که قاعده و راس در محاسبات برهانی، نسبت واحدی دارد.
آیتالله عباسی خراسانی بیان کرد: اگر قصد شود تمام قرآن در یک آیه خلاصه شود، آن آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است و اگر قصد شود «بسم الله الرحمن الرحیم» تفسیر شود، کل قرآن میشود.
مدرس حوزه علمیه، اذعان کرد: هر بسم الله از هر شخص در هر زمانی، مکانی، هر جهت و به هر مقصدی بیان شود، مخصوص همان است.
مفسر قرآن کریم افزود: قرآن کریم تکرار لفظی دارد ولی تکرار معنوی ندارد، وقتی یک مشترک دارای معانی متعدد در کلام یک حکیم بیاید از لطافت آن است. آیتالله عباسی خراسانی در پاسخ به سؤال در خصوص نسبت «بسم الله الرحمن الرحیم» با اسماء اعظم الهی گفت: انسان مسافر است و در این دنیا در آغاز راه است و برای ادامه راه به توشه نیاز دارد که قرآن اسماء الحسنی الهی را توشه این راه میداند و در میان اسماءالله بعضی اسامی اعظم هستند.
وی ادامه داد: امام حسن عسکری علیه السلام فرموده است:« بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم الهی نزدیکتر است از نزدیکی سفیدی چشم به مردمک چشم.» که این بستگی به آن دارد که انسان چقدر به آن توجه کند و وجود خود را با آن بیامیزد.
استاد خارج و سطح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: وارستگی انسانها به وابستگی به بسم الله الرحمن الرحیم است.
آیتالله عباسی خراسانی عنوان کرد: یکی از راههای تأدیب فرزندان نیز تکرار بسم الله الرحمن الرحیم توسط والدین به نیت اصلاح و پرورش فرزندان است.
وی افزود: امام صادق(ع) فرموده است: «اگر برای مردم زحمت نبود، میگفتم برای هر لقمهشان در هنگام غذا خوردن یک بسم الله بگویند.»
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: مرحوم میرزای قمی، در کتاب قوانین نوشته است: در مقام ورود امر الهی فرقی بین مومن و کافر یا دیندار و بیدین نیست، ولی در مقام کاربردی و عملی قضیه متفاوت است.