به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان قم، معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) از برگزاری چهارمین میزگرد اخلاقی تربیتی سبک زندگی قرآنی با موضوع «سبک زندگی قرآنی براساس سوره مبارکه حمد» به صورت حضوری و مجازی خبر داد.
همزمان با ماه مبارک رمضان، میزگرد اخلاقی تربیتی با موضوع سبک زندگی قرآنی با سخنرانی حضرت آیت الله عباسی خراسانی و با حضور مجری کارشناس حجه الاسلام و المسلمین آقای دکتر عباسی آغوی استاد حوزه ودانشگاه و مشاور روانشناس به همراه اقامه نماز جماعت، به صورت حضوری در مهدیه سردار سلیمانی مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) و همچنین به صورت مجازی در سامانه سی روم با حضور جمعی از طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه برگزار شد.
آیتالله هادی عباسی خراسانی، در این جلسه در سخنانی اظهارداشت: حشر و نشر با قرآن، بهترین حشرهاست به خصوص در ماه مبارک رمضان و انسان، آن انسانی است که فرصت را مغتنم شمارد و مدیریت زمان داشته باشد. بهترین مدیریت زمان در ماه مبارک رمضان در خدمت آیات قرآن بودن است.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: انسان دو شناسنامه دارد: یک شناسنامه جسمانی که دیگران برایش می نویسند یا گاهی خودش خصوصیات خودش را می نویسد، مثلا نامش چیست از کدام شهر و دیار است، اما یک شناسنامه که بالاتر از آن است و شناسنامه معرفتی و الهی است که انسان برای خود رقم میزند، مثل سبک زندگی قرآنی والهی. شناسنامه معرفتی تمام انسان ها در قرآن است، و اینکه سفارش شده در ماه رمضان بیشتر قرآن خوانده شود به دلیل رسیدن به شناسنامه معرفتی مان است. آنقدر قرآن بخوانید تا آیات الهی در جان شما رسوخ کند و شما حقیقت آن آیه شوید و آن آیه، حقیقت شما شود که این همان سبک زندگی و رفتار قرآنی و شناسنامه معرفتی انسان است.
وی اضافه کرد: سوره مبارکه حمد، حول محور سه موضوع اساسی است؛ ستایش( الحمدلله رب العالمین)، نیایش( ایاک نعبد وایاک نستعین) و خواهش (اهدنا صراط المستقیم). تفاوت بین حدیث قدسی و قرآن مجید در این است که قرآن مجید برای تحدی آمده ولی حدیث قدسی برای معرفت آمده و هردو کلام خداوند متعال است.
آیتالله عباسی خراسانی تصریح کرد: حدیث قدسی از امام صادق(علیه السلام) است که فرمودند: خداوند می فرمایند من سوره مبارکه حمد را تقسیم کردم بین خودم و بندگان، آیه ی ایاک نعبد و ایاک نستعین، مرز بین حق الله و حق الناس است، قسمت اول آیات مربوط به اوصاف خداوند و قسمت دوم آن برای انسان است و بهتر بگویم کل آیات این سوره برای سیر و سلوک انسان است که انسان در همین دو قسمت تغذیه می شود: نیایش و خواهش. مرحله ی سوم سیر و سلوک انسان در دعاست که ما در نظام هستی یک دعای واجب بیشتر نداریم که همان اهدنا الصراط المستقیم است و روزی ده مرتبه باید انسان بگوید که در نماز های واجب هست. این ترسیم راه و شناسنامه معرفتی انسان است.
مفسر برجسته قرآن کریم اذعان کرد: از امام پرسیدند دعا کنیم بهتر است یا قرآن بخوانیم؟ حضرت فرمودند: دعا بخوانید، چون تا کسی قرآن نخواند، نمی تواند دعا بخواند. دعا مرحله ای بعد از قرائت و تلاوت است. پس اول باید قرآن خوانده شود و تدبر شود تا انسان به مرحله خواهش و دعا برسد. دعا محصول پرورش آیات الهی در نفس است. نفس، القاء نیاز می کند و به عبارت بهتر، نیازمندی اش را مطرح می کند و اهل نیاز می شود، سپس اهل راز ونیاز می گردد.
استاد حوزه در ادامه به بیان آداب دعا کردن پرداخت و خاطرنشان کرد: دعا کردن آدابی و نیاز به مقدماتی دارد؛ اولین پیش نیاز آن، ذکر صلوات برمحمد وآل محمد است. امام صادق(ع) فرمود: کسانی که ذکر صلوات را همراه با دعا داشته باشند، وقتی فرشتگان این دعا را بالا می برند، خداوند خطاب می کند که من خواسته عبدم را تبعیض نمی کنم که دعا که صلوات باشد برآورده کنم ودیگری را خیر، این یعنی وقتی دعا با صلوات همراه شود اجابت می شود.
وی مقدمه دیگر دعاکردن را کینه به دل نداشتن دانست و گفت: کسی نزد امام صادق علیه السلام آمد و گفت هرچه دعا می کنم مستجاب نمی شود. حضرت فرمود: برو کینه را از دلت بیرون کن. سومین مقدمه برا دعاکردن، صدقه دادن قبل از دعا کردن است. صدقه فقط به معنای بخشش مال نیست بلکه (کل معروف صدقه ) یعنی هرچه را خداوند بپسندد و عقل با آن موافق باشد، معروف است و می توان آن را به عنوان صدقه نیت کرد.
آیتالله عباسی خراسانی در پایان با اشاره به انواع جاهلیت، تصریح کرد: دو نوع جاهلیت وجود دارد: یکی "جاهلیت اولی" ودوم "جاهلیت مدرن" که این جاهلیت، مردم را به عقب برمی گرداند و تحجر است. منتها تحجر به اسم مدرن. جاهلیت یعنی انسان آبرو و حیثیت و سبک زندگی اسلامی و دینی را از دست بدهد. جاهلیت مدرن نیز به تعبیر رهبر عزیزمان، همان جنگ نرم است، جنگ نرم همان ابزار دیجیتالی است که اگر به درستی استفاده نشود، به نشانه جاهلیت تبدیل می شود.