چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

در جلسه مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم بررسی شد:

بررسی برنامه های مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان قم

شناسه خبر : 111115

1400/06/11

تعداد بازدید : 106

جلسه شورای مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم، با حضور سرپرست حوزه علمیه خواهران استان، در مدیریت استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان قم، جلسه شورای مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم با حضور سرپرست حوزه علمیه خواهران استان و مدیران مدارس علمیه روز سه شنبه در سالن جلسات مدیریت استان قم برگزار شد.

در این جلسه، خانم زهرا عزیزاللهی، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، با اشاره و توضیح برنامه میان مدت حوزه های علمیه خواهران از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ برای مدیران، با توجه به چشم انداز، رسالت و ماموریت هایی که در برنامه میان مدت پنج ساله آمده است، مطالبه خود را نسبت به مدیران مدارس بیان کرد و گفت: حوزه های علمیه باید طلبه ای عالم، مهذب، بصیر و کارآمد، یعنی نقش‌آفرین در تمدن اسلامی تربیت کنند.

خانم عزیزاللهی با اشاره به ضرورت به‌روز بودن سامانه مدرس و ارائه گزارش ها از سوی مدارس، تصریح کرد: انشاء الله با همکاری و همراهی بیشتر مدارس تلاش کنیم تا رتبه استان قم در این سامانه به رتبه‌ای که شایسته این استان است، برسد.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، بر تعیین برش‌ها برای سه ماهه اول سال تحصیلی از سوی مدیران مدارس علمیه تاکید کرد و اظهار داشت: مدیران محترم در برنامه ای سه یا شش ماهه، چشم اندازی که برای ارتقاء مدرسه خود دارند، تدوین و ارسال کنند.

وی مطالبه مدیر حوزه های علمیه خواهران در زمینه ارتقاء اخلاقی همه نیروها و طلاب را یادآور شد و گفت: باید نسبت به امور اخلاقی اهتمام جدی داشته باشیم.

در ادامه خانم فهیمه نیکزاد، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم، به برنامه های فرهنگی مدارس اشاره کرد و یادآورشد: به مناسبت آغاز سال تحصیلی، برای طلاب جدید الورود در هر مدرسه، برنامه "طلیعه حضور" برگزار می شود. همچنین سلسله نشست های اخلاقی برای طلاب سطح دو و سه و نیز اساتید مدرسه، بر اساس نیازسنجی که انجام شده، با راهبری استان قم، در مرکز برگزار می شود که همکاری مدیران مدارس و توجه ویژه به این نشست های اخلاقی که برنامه‌ای آماده و نسبتاً منسجم هست، لازم و مفید میباشد.

 وی با بیان این نکته که برای انجام فعالیت های فرهنگی، در برخی مدارس الزامی وجود ندارد تصریح کرد: اگر برای طلاب کارنامه و پرونده فرهنگی داشته باشیم و شاخص‌هایی در این باره مشخص شود که در پایان تحصیلات طلاب، کارنامه فرهنگی به آنان داده شود، طلاب و مسئولین فرهنگی اهتمام و دغدغه بیشتری نسبت به مسائل و فعالیت های فرهنگی پیدا می کنند.

خانم نیکزاد، در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹و1۴۰۰ بودجه های ملی برای برخی آسیب های اجتماعی مانند بحث کاهش طلاق، اختصاص داده شد که در این موارد، مدارس نقش اساسی دارند و می‌توانند از این بودجه های جدید مالی و ملی استفاده کنند. مرکز نیکوکاری های فعال در مدارس هم همینطور؛ به طور مثال، برای مشاوره خانواده بی سرپرست و بدسرپرست، موضوعات زن و خانواده و شبهات پیرامون آن، در این موضوعات انجمن زن و خانواده تشکیل شده و بودجه‌هایی به همین عنوان به حساب مدارس واریز می شود.

وی یادآور شد: اگر طلاب خواهر با تلاش بیشتر، اعتماد بیشتری از مسئولین فرهنگی کشور را در این زمینه جلب کنند، بهتر می‌توانیم بودجه‌های فرهنگی را جذب کنیم. برای این کار، باید فرم گزارش بودجه های فرهنگی پر شود، بودجه های صندوقی در حوزه‌های امور فرهنگی، در همان حوزه خرج شود که این امر، در فعالیت آنها تاثیرگذار است، یعنی حوزه‌ها، مشخص و فعالیت های مرتبط با آن هم مشخص باشد.

 در ادامه جلسه، خانم زهره رنجبر، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان قم، بر اهتمام نسبت به برنامه هایی که مانع افت تحصیلی طلاب سطح۳ گردد تاکید نموده و از مدیران مدارس خواست ضمن برگزاری دوره آموزشی با کیفیت در طول سال تحصیلی،  زمینه تربیت طلابی با دانش و توانمند را فراهم نمایند.

وی با اشاره به اینکه در ستاد، بر تغییر شیوه برای ارزیابی طلاب تاکید شده است، گفت: فرایند ارزشیابی از دروس؛ آزمون ها و سوالات پایان ترم است، برخی از سوالات برای ارزیابی طلبه، ملاک خوبی نیست و باید تغییر شیوه برای ارزیابی طلاب مدنظر قرار گیرد.

خانم رنجبر، ملاک برگزاری کلاس ها به صورت حضوری یا مجازی را در سال تحصیلی جدید، اطلاعیه ستاد کرونای استان قم عنوان کرد و یادآورشد: مسئولان مدارس باید برای هر دو حالت آماده باشند. رتبه بندی مدارس نیز بر اساس فرم های ارزیابی مدارس است که برای مدارس فرستاده می‌شود و خود مدیران باید خودشان را ارزیابی کنند.

وی در خصوص جذب اساتید جدید در مدارس علمیه گفت: در صورتی که توانمندی بسیار چشمگیری در استاد جدیدی وجود دارد، جذب کنید تا مشکلات جدی ایجاد نشود. زیرا جابجایی اساتید، پرداخت هزینه ها، آموزش های بدو خدمت، و ... برای اساتید جدید و ما دردسرساز و چالش برانگیز است.

وی همچنین بر جایگزینی سریعتر نیروهای کادر مدارس علمیه که جذب آموزش و پرورش شده اند، تاکید کرد تا با خلا این نیروها در سال تحصیلی جدید، مشکلی برای مدارس پیش نیاید.

در ادامه جلسه، خانم طاهره حیاتی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، برنامه های این معاونت برای مدارس علمیه را مورد اشاره قرار داد و  اهتمام به برگزاری فعالیت‌های پژوهشی به صورت مشترک بین مدارس استان و نیز فرااستانی، اهتمام ویژه به ثبت به‌هنگام گزارشات پژوهشی (اخبار، گزارش جلسات کارگروه‌ها، نتایج ارزیابی مقالات پایانی و...) در سامانه‌های مربوطه، اهتمام به مشارکت حداکثری آثار پژوهشی طلاب به ویژه پژوهش‌های پایانی در همایش‌ها و مجامع علمی، اهتمام به مشارکت طلاب به ویژه طلاب سطح۳و۴ در اجرای نشست‌ها و کرسی‌های پژوهشی و نیز پیگیری راه‌اندازی نشریه تخصصی در مدارس سطح۲و۳ را از جمله برنامه های مدنظر معاونت پژوهش عنوان کرد.

وی بر انتشار نشریه تخصصی مدارس سطح۳ و سطح۲ تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت خوبی که مدارس از آن برخوردارند، مدیران اهتمام جدی بر انتشار نشریه تخصصی داشته باشند و این کار هزینه چندان زیادی برای مدارس ندارد.

خانم حیاتی، ضمن درخواست از مدیران مدارس برای همکاری با شورای مجازی مدیریت استان، گفت: هر مدرسه حداقل یک رابط خبری داشته باشد که از همه معاونت ها اخبار را گرفته و به ادمین کانال استان قم ارسال کند. پیشنهاد اولیه ما این است که رابط خبری مدرسه از میان طلاب باشد و اخبار همه معاونت های مدارسه را پوشش دهند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی پناه، رئیس اداره ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران استان قم، گفت: سال گذشته ارزیابی عملکرد هیات امنا انجام و به مرکز ارسال شد. در سال جاری به دلیل بیماری کرونا، جلسات هیأت امنا برگزار نشد، ولی با نمایندگان هیئت امنا جلسه گذاشته و موارد لازم یادآوری شد. فرمی به نام فرم ارزیابی عملکرد مدارس آماده شده که برای مدیران مدارس ارسال می شود؛ مدیران، خوداظهاری داشته باشند و خودشان را ارزیابی کنند. در مرحله بعد، در استان هم این ارزیابی انجام می پذیرد و ارتقاء هر مدرسه با مسئله ارزیابی امکان پذیر است. بهتر است برای تکمیل این فرم، شورایی در مدرسه تشکیل و امتیازات داده شود.

آقای کرمی، امین مالی استان قم نیز در این جلسه، در سخنانی گفت: تاخیر واریز بودجه‌ها و واریزی ها برای کادر و اساتید مدارس، بیشتر به دلیل نامه‌نگاری‌های قانونی در مرکز است و ما در اداری مالی استان، در اسرع وقت نسبت به واریز حقوق کارکنان و اساتید تلاش می‌کنیم تا تأخیری در واریز حقوق ها صورت نگیرد.

در ادامه جلسه یکی از مدیران مدارس اظهار داشت: مناسب است اسناد و برنامه‌هایی نظیر سند پنج ساله و انتظارات از مدارس در سلسله جلساتی تشریح شده و برای ارتقاء معنوی مدارس میز برنامه ریزی شود.

همچنین مدیران مدارس استان قم، مطالب و مشکلات مدارس خود را در زمینه قطع و وصل اینترنت و سامانه مدرس، نبود رویه ای ثابت در پرداخت حق التدریس به اساتید، ضرورت پشتیبانی مالی از نشریات مدارس، کم بودن تعداد کارمندان مدارس بویژه در ایام دورکاری، ضرورت وجود مشاوران در زمینه مسائل آموزشی برای پاسخ به سوالات مدارس، مشکلات تهیه کتاب درسی برای طلاب و اعلام نشدن نتایج برخی آزمون ها از سوی ستاد، ارتقاء روند ارزشیابی اساتید و...را بیان کردند.

در انتهای جلسه، خانم عزیزاللهی، ضمن قدردانی از حضور فعال مدیران مدارس استان، از برنامه ریزی جهت استمرار جلسات با موضوعات مشخص در آینده خبر داد.

rss

 اخبار - اخبار - حوزه خواهران استان قم
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
۱۹ رمضان ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.