به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه، سه شنبه 23 آذر ماه نشستی در خصوص اقتضائات نگاه راهبردی به آموزش در حوزههای علمیه خواهران برگزار شد که در این جلسه، خانم سیدتاجالدین سرپرست معاونت آموزش حوزه علمیه استان قم و همکاران استانی نیز حضور یافتند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ضمن تبریک هفته پژوهش و ابراز خرسندی از چنین گفتمانهایی اذعان داشت: امیدواریم اینگونه جلسات ادامه پیدا کند تا نتیجه مطلوب چشم انداز 5 ساله محقق شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون در 4 نظام مدیریت و پشتیبانی و آموزشی و فرهنگی و پژوهشی در حال تلاش و فعالیت هستیم و مسئله ی ما ساخت زیرساخت های فکری و نظامی پویاست.
مدیری مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران اظهار داشت: سطح راهبردی، سطح طراحی و سطح اقدام در سه خرده نظام تعلیم و تربیت، پژوهش و فرهنگی طراحی و ابلاغ شده است و هم اکنون تمرکز بر طراحی نظام تعلیم و تربیت و تیم های فعالی در حال سندنگاری راهبردی هستند که فضا برای اقدامات آتی فراهم آید.
وی ابراز داشت: اهمیت دادن به تفکیک تعلیم و تربیت زنان از آقایان باید مشخص باشد و حفظ شود لذاست که نظام تعلیم و تربیت ویژه ی بانوان مورد توجه امامین انقلاب بوده و تصمیم و ابلاغ صورت گرفته و پیگیر بوده اند.
حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد با بیان اینکه تدوین اسناد راهبردی مورد توجه راهبران حوزه های خواهران قرار گرفته است اظهار داشت: دو سبک در تدوین اسناد داریم: سبک سند نویسی ارتکازی یعنی برنامهای می خواهیم و مطالعات بالفعل کافی نیست بر اساس دانش فعلی و ارتکازات کارشناسان، مباحثاتی داریم و سندی تنظیم می شود، بایستی زمینه های تدوین سند مطالعاتی دیده شود.سند دیگر، سند نویسی مطالعاتی که برای نگارش سند مطالعاتی نیاز است کارگاهی آموزشی داشته باشیم که از قدم اول تا انتها که در حوزه ی سیاست گذاری کار می کنند از مطالعات تا اجرا چه مراحلی را پشت سر می گذارد و لازمه ی هر مرحله چه دسته از توانمندی ها و مطالعات است.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده رویکرد راهبردی به تربیت را در چند مضمون با تاکید بر مضامین دینی دانست و افزود: در تربیت راهبردی به دنبال مفهوم مرکزی باید باشیم. در حالیکه در ادبیات تربیتی اتفاقی عمل می کنیم نه برنامه ای. آموزه ها نسبتش با هم و با مفهوم محوری مشخص نیست. دال مرکزی در ادبیات مرکزی باید مشخص شود. فایده این است در مفهوم مرکزی که به منزله ی روح حاکم بر نظام تربیت عمل خواهد کرد و در کل شبکهی معنایی ساری خواهد بود.
وی تصریح کرد: ما باید به این جرأت برسیم که مسائل راهبردی خود و چالشها را مورد بحث قرار دهیم و در این زمینه نیاز است که افرادی خارج از حوزه ذهن ما را به چالش بکشند.
خانم علاسوند نیز در این خصوص اظهار داشت: در بحث مدیریت راهبردی تعریفی که شده است یعنی برنامه ریزی و پایش مستمر و ارزیابی الزاماتی که سازمان را به اهداف و مقاصد برساند.در واقع با جریانی مستمر از مدیریت مواجهیم که می خواهد از برنامه ها تا اسناد تا موضوعات و اهداف را پر کند اگر اتفاق نیفتد مدیریت راهبردی نخواهد بود. اگر اسنادی بنویسیم و به نتیجه نرسد و بین اسناد و حرف های خوب و مقاصد اگر فاصله افتاد نگاه راهبردی محقق نشده است. لذا باید برگردیم به رصد و پایش مجدد.
وی در اهمیت منابع انسانی در سیستم خاطر نشان کرد: منابع انسانی مهم هستند تا برسیم به مقاصد اهداف راهبردی. مخصوصا در حوزه ها که جزو وفادارترین منابع انسانی در سیستم های دیگرند. منابع انسانی هم دارای خلاقیت هستند و هم دارای توان طفره هستند. همراهی یا زاویه گرفتن را دارند.
وی افزو: منابع انسانی متفاوت اند. ذی نفعان در سازمان حوزه بخشی طلاب اند که باید آن ها جهت دهی سازمان را در دست بگیرند و بعد پرسنل و کادر و سپس اساتید. این که در طبقه بندی ما کدام مهم تر هستند باید مورد توجه قرار بگیرد. طلاب، اساتید و سپس کادر را باید هرم دانست و در برنامه ها و بودجه ها مدنظر قرار گیرد.
علاسوند، نگاه طلاب به نتیجه ی حضور در حوزه را امری مهم دانست و گفت: قبلا می گفتند اسلام شناسی الان می گویند در خدمت اسلام باشم، انقلابی باشم و ....لذا متفاوت شده است. از طرفی نگاه مدیران هم تغییر کرده به عناوین مادران خوب، آگاه، انقلابی و کنش گر.
وی راجع به نگاه دیگران به مدیریت خاطر نشان کرد: نوع نگاه دیگران نیز متحول شده و به نگاه پیش رونده و پیشرو تبدیل شده و اگر مدیران سطوح بالا سنتی عمل کنند سیستم فشل خواهد بود لذا شناسایی اطراف و اضلاع منابع انسانی مهم است چراکه مدیریت منابع انسانی اگر توانست قلههای استعداد را در چارچوب خدمات سازمان قرار دهد پیشرفت کرده است.
دکتر کرمی در خصوص اقتضائات نگاه راهبردی به آموزش در حوزههای علمیه خواهران اذعان داشت: باید نظام آموزشی با طراحی برنامه های انعطاف پذیر پاسخگوی طلبه باشد که این جریان و الصاقش به آموزش رسمی به معنای چابکی سیستم است. در حالیکه یک کانال تلگرامی و یک پیج اینستاگرامی نهاد آموزشی شده است و هرکس به نوبه خودش با علم اندکی که دارد در این فضا به معلمی پرداخته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: نظام آموزش رسمی باید بروند به سمت multimediaیعنی فضای چندرسانه ای و باید به نظام آموزش غیررسمی هم توجه نمود و برایش برنامهریزی نمود چرا که رقبای گفتمانی ما قبل از ما ، فضای مجازی را رصد کرده و در آن جهت رسیدن به اهداف خود، بسترسازی نمودهاند.
در پایان جلسه نیز حضار و مدعوین جلسه، نقطه نظراتی در خصوص بحثهای مطروحه عنوان کرده و مورد مباحثه قرار دادند.
