سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

مصاحبه با اساتید برتر

مصاحبه مدیریت حوزه علیمه خواهران استان قم با اساتید برتر مدارس علمیه تابعه

شناسه خبر : 119129

1400/11/09

تعداد بازدید : 158

 مصاحبه مدیریت حوزه علیمه خواهران استان قم با اساتید برتر مدارس علمیه تابعه
به بمناسبت میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مصاحبه‌ای صمیمانه با اساتید برتر مدارس علمیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه حوزه، بمناسبت میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتگویی صمیمانه با اساتید برتر مدارس علمیه برگزار شد. دراین مجال افتخار مصاحبه با خانم کریمی طاهری، از جمله اساتید برتر مدرسه کوثر کاشان نصیبمان شد که تقدیم حضور می‌گردد.

1-      ابتدا خودتان را در زمینه های خانوادگی و علمی معرفی نمایید.( انگیزه ی ورود به طلبگی، سطوح تحصیلی، سوابق و افتخارات علمی، خانوادگی و ازدواج و فرزندان و ....)

الف- معصومه کریمی طاهری / متولّد کاشان/ ساکن قم/ دارای 2 فرزند

تحصیلات

الف- حوزوی: در حال تدوین رسالۀ علمی سطح 4      گرایش: فقه خانواده                                                                                    

سطح 3     محلّ تحصیل: قم/ مؤسّسۀ آموزش عالی –حوزوی معصومیه    گرایش: فقه و اصول                                       

تحصیلات دانشگاهی: کارشناسی ارشد      محلّ تحصیل: قم/ دانشگاه ادیان و مذاهب    گرایش: مذاهب کلامی          

کسب رتبۀ اوّل آموزشی در هر 4 نیمسال تحصیلی بین ورودی­های 1388 

ج- انگیزۀ ورود به طلبگی: آشنایی درست­تر، عمیق تر با دین مبین اسلام و کسب علم و معرفت دینی از سرچشمۀ اصلی آن؛ خدمت به هم نوعان خویش از راه تدریس، تبلیغ و ... .

د- سوابق و افتخارات علمی:

عرصۀ تدریس: 7 سال تدریس دروس اصول فقه، فقه، عقاید و ... در سطوح 2 و 3  حوزه­های علمیّۀ خواهران.

جزء الگوهای برتر تدریس در گرایش اصول فقه و 9 استاد برتر اصول در استان اصفهان به جهت راهیابی به مرحلۀ کشوری المپیاد علمی اساتید در گرایش اصول، تابستان 1396.

عرصۀ پژوهش:

الف- معاونت پژوهش سطح 4 و 3 و 2 به مدّت 4 سال.

ب- استاد راهنمای تحقیقات پایانی با تخصّص «فقه» / (5 تحقیق پایانی دفاع شده)

ج- استعداد­های برتر (ناب4): کسب رتبۀ (الف) کشوری

د- فراخوان-های پژوهشی: کسب رتبۀ شایستۀ تقدیر در جشنوارۀ علّامه حلّی (ره)

ه-کسب رتبۀ نخست پایان نامه در گرایش فقه و اصول سطح 3 مؤسّسۀ آموزش عالی- حوزوی معصومیّۀ  خواهران.

و-  تدوین کتاب که توسّط انتشارات بوستان کتاب در حال نشر هست.

عرصۀ تبلیغ:

بیش از 12 سال برگزاری کلاس­ها و جلسات احکام و ... در مدارس علمیّه، مساجد، هیئات،  دبیرستان­ها و ... .

6 سال زندگی در شهرستان مبارکه جهت تبلیغ.

در حال حاضر: مدیر مؤسّسۀ آموزش تخصّصی حوزوی امّ الأئمّۀ کاشان.

 الف- برگزاری 3 دورۀ 3 ماهۀ کارگاه «شیوه­های بیان احکام بانوان» ویژۀ طلّاب سطح 2

ب- بیان احکام در دبیرستان­های شهرستان مبارکه.

ج- بیان احکام و معارف اهل بیت علیهم السّلام در ماه مبارک رمضان در مساجد و مجتمع­های فرهنگی شهرستان­های مبارکه و فلاورجان در 3 دوره.

د- مسئول پاسخگویی به پرسش­های دینی به صورت تلفنی در مدرسۀ علمیّۀ الزّهرا سلام الله علیها/ شهرستان مبارکه به مدّت 2 سال.

ه- مسئول پاسخگویی به پرسش­های دینی به صورت حضوری در نماز جمعه و مراسمات مذهبی شهرستان مبارکه در چند جلسه.}

2-      حضرت زهرا(س) چگونه می تواند الگوی زنان عصر حاضر باشد؟

از طریق معرفّی و تأکید بر مهم­ترین زوایای زندگی آن حضرت:

ولایتمداری و دفاع از ولیّ خویش تا پای جان؛

همسری شایسته و نمونه بودن؛

تربیت فرزندانی با بالاترین درجات انسانیّت.

3-      فکر می کنید جایگاه شایسته ی زن مسلمان چقدر محقق شده است در میان بانوان حوزوی

به نظر بنده محقّق شدن جایگاه شایستۀ یک زن مسلمان بیشتر و پیشتر باید در حوزه­های علمیّۀ برادران آموزش داده شود و تبلیغ گردد. این­که یک زن  از نظر اسلام چه جایگاهی دارد؟ مباحث قوّامیّت مردان، نفقه، مهریّه، حضانت و ... که در مجموع به ما می­آموزد اسلام واقعی با زن همچون یک ملکه برخورد کرده است ابتدا باید در میان مردان مسلمان جا بیفتد و عملی شود.

 

4-      وظایف یک بانوی طلبه معطوف به چه اموری می دانید؟ ( در زمینه های اجتماعی و علمی و خانوادگی)

یک بانوی طلبه پیش از هر چیز باید در رفتار، گفتار و کردار از نظر والدین خویش، همسر، فرزندان و اطرافیان خود نمونۀ خوبی از شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السّلام بودن باشد.

 با توجّه به استعداد، مهارت و علم خویش و با درنظر گرفتن شرایط خویش در یک یا چند زمینۀ اموزشی حتّی در دانشکاه یا آموزش و پرورش، تبلیغ، پژوهش و ... خالصانه گامی برای تحقّق ظهور بردارد.

5-      مشکل اصلی طلاب خواهر را امروزه چه اموری می دانید؟ ( اشکالات و موانع کارایی مطلوب خواهران حوزوی)

  • نداشتن مهارت جمع وظایف همسری، مادری و محصّل بودن.
  • آموزش ندیدن آن­ها در زمینۀ بالا.
  • مشکلات اقتصادی
  • برآورده نشدن انتظار بیشتر آن­ها نسبت به آیندۀ شغلی مطلوب و گاهاً آشنا نبودن آن­ها با زمینه­های شغلی متناسب با رشتۀ تحصیلی.
  • عدم کشف و شکوفایی استعداد­های تبلیغی، پژوهشی و آموزشی طلاب و جهت­دهی و گروه بندی نشدن آن­ها.
  • کاربردی نبودن  برخی آموزش­ها و پژوهش­های ارائه شده؛ مانند ارائۀ حدود 10 واحد احکام عمومی ولی عدم ارائۀ 2 واحد شیوۀ بیان احکام بانوان.
  • عدم هماهنگی و تناسب دروس ارائه شده با نیاز­های جامعه؛ مانند آمار روزافزون طلاق و عمیق وشدید تر شدن بحران­های خانوادگی.

و ... .

6-       در خصوص ایجاد انگیزه در طلابی که می پرسند نتیجه این همه درس خواندن چیست؟

با عوض کردن دید خویش، تفکّر و تأمّل در رابطه با این­ پرسش­ها:

    -    استاد اصلی علوم حوزوی  کدام شخصیّت بزرگوار است؟ رئیس مذهب تشیّع امام جعفر صادق علیه السّلام

    -    منابع اصلی و سرچشمه علومی که در این چند سال مطالعه می­شود؛ چیست؟ کتاب کریم و سنّت

شریفه.

  • وظیفۀ ما به عنوان یک انسان شیعه اوّلا نسبت به خود، خانواده و سایر انسان ها در برابر شبهات و هجمه های علمی وهابیت، یهودیّت و ... چیست؟
  • آیا نمی­توان با کسب علوم حوزوی  و استفاده از اساتید برجستۀ اخلاقی  و ... به خداوند بلند مرتبه نزدیک تر شد؟  فرزندی بهتر، همسری بهتر، مادری بهتر بود؟
  • کافیست بخواهیم، توکّل، توسّل و تلاش و نظم داشته باشیم.

7-    در خصوص تدریس و روش تدریس خود بفرمایید. ویژگی های استاد نمونه چه می باشد؟

الف- شیوۀ تدریس با توجّه به عنوان و محتوای درس تا حدودی متفاوت هست.

بنده در بیشتر موارد با توجّه به فرصت پیش رو :

ابتدا پرسش کوتاه و رفع اشکال از جلسه یا جلسات پیش، سپس بیان خلاصه جلسه یا جلسات پیش با توجّه به زمان و نیاز مخاطب. در ادامه ارائۀ ساختار کلّی و تصویری اجمالی از درس  و مطرح نمودن هدف از آن.پس از تدریس و توضیح مباحث و بیان جمع­بندی در صورت باقی ماندن زمان، طرح نمونه سؤالات تایپ شده جهت حلّ آن­ها به صورت مباحثه.

 

ب- ویژگی­های استاد نمونه:

  • استاد نمونه باید پیش­تر یک محصّل نمونه  و یک روانشناس ماهر باشد.
  • خواهرانه و یا مادرانه در کنار شاگردان  مکتب اهل بیت علیهم السّلام باشد.
  • داشتن جاذبه و دافعه کافی با توجّه به عنوان درس.
  • نظم و جدّیت در کار، متعهّد بودن.
  • حلیم و صبور باشد و رعایت عدالت  و مساوات کند.
  • احترام به شخصیّت مخاطب.
  • از نظر ظاهری مرتّب و آراسته باشد و بدون تجمّلات.
  • از نظر علمی دست کم یک سطح بالاتر از کتاب و متن در حال تدریس باشد. مثلاً اگر در حال تدریس حلقات شهید صدر ره هست، کتاب بحوث استاد را نیز مطالعه نموده باشد.
  • استعداد­های مختلف مخاطب را از جهت آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و ... بشناسد و به مدرسه معرّفی نماید.

 

8-  چگونه موفق به تربیت فرزندانی مومن و انقلابی شویم؟

       در درجۀ نخست باید خود پدر و مادر مؤمن و انقلابی باشند.

      تا جایی که ممکن هست  تلاش شود فرزندان با اطرافیان مؤمن و انقلابی مرتبط باشند؛ مانند انتخاب مدرسه و معلّم مناسب.

مطالعات کافی و کسب علم در جهت شبهه شناسی و کسب مهارت پاسخ به شبهات توسّط والدین.

و ... .

9- خاطره ای شیرین از جمع تحصیل یا تدریس با وظایف خانوادگی و مادری دارید بفرمایید.

تمام لحظات مادری، تحصیل و تدریس افتخار است و آرامش است و از عسل شیرین­تر.

چشم­ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

10-  و سخن آخر؟

اللهمّ عجّل لمولانا الفرج

اللهمّ وفّقنا لما تحبّ و ترضی

اللهمّ اجعل عواقب أمورنا خیراً

 

 

rss

 اخبار - اخبار - حوزه خواهران استان قم
سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
۱۸ رمضان ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.