به گزارش پایگاه خبری و رسانه حوزه، بمناسبت میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتگویی صمیمانه با اساتید برتر مدارس علمیه برگزار شد. دراین مجال افتخار مصاحبه با خانم کریمی طاهری، از جمله اساتید برتر مدرسه کوثر کاشان نصیبمان شد که تقدیم حضور میگردد.
1- ابتدا خودتان را در زمینه های خانوادگی و علمی معرفی نمایید.( انگیزه ی ورود به طلبگی، سطوح تحصیلی، سوابق و افتخارات علمی، خانوادگی و ازدواج و فرزندان و ....)
الف- معصومه کریمی طاهری / متولّد کاشان/ ساکن قم/ دارای 2 فرزند
تحصیلات
الف- حوزوی: در حال تدوین رسالۀ علمی سطح 4 گرایش: فقه خانواده
سطح 3 محلّ تحصیل: قم/ مؤسّسۀ آموزش عالی –حوزوی معصومیه گرایش: فقه و اصول
تحصیلات دانشگاهی: کارشناسی ارشد محلّ تحصیل: قم/ دانشگاه ادیان و مذاهب گرایش: مذاهب کلامی
کسب رتبۀ اوّل آموزشی در هر 4 نیمسال تحصیلی بین ورودیهای 1388
ج- انگیزۀ ورود به طلبگی: آشنایی درستتر، عمیق تر با دین مبین اسلام و کسب علم و معرفت دینی از سرچشمۀ اصلی آن؛ خدمت به هم نوعان خویش از راه تدریس، تبلیغ و ... .
د- سوابق و افتخارات علمی:
عرصۀ تدریس: 7 سال تدریس دروس اصول فقه، فقه، عقاید و ... در سطوح 2 و 3 حوزههای علمیّۀ خواهران.
جزء الگوهای برتر تدریس در گرایش اصول فقه و 9 استاد برتر اصول در استان اصفهان به جهت راهیابی به مرحلۀ کشوری المپیاد علمی اساتید در گرایش اصول، تابستان 1396.
عرصۀ پژوهش:
الف- معاونت پژوهش سطح 4 و 3 و 2 به مدّت 4 سال.
ب- استاد راهنمای تحقیقات پایانی با تخصّص «فقه» / (5 تحقیق پایانی دفاع شده)
ج- استعدادهای برتر (ناب4): کسب رتبۀ (الف) کشوری
د- فراخوان-های پژوهشی: کسب رتبۀ شایستۀ تقدیر در جشنوارۀ علّامه حلّی (ره)
ه-کسب رتبۀ نخست پایان نامه در گرایش فقه و اصول سطح 3 مؤسّسۀ آموزش عالی- حوزوی معصومیّۀ خواهران.
و- تدوین کتاب که توسّط انتشارات بوستان کتاب در حال نشر هست.
عرصۀ تبلیغ:
بیش از 12 سال برگزاری کلاسها و جلسات احکام و ... در مدارس علمیّه، مساجد، هیئات، دبیرستانها و ... .
6 سال زندگی در شهرستان مبارکه جهت تبلیغ.
در حال حاضر: مدیر مؤسّسۀ آموزش تخصّصی حوزوی امّ الأئمّۀ کاشان.
الف- برگزاری 3 دورۀ 3 ماهۀ کارگاه «شیوههای بیان احکام بانوان» ویژۀ طلّاب سطح 2
ب- بیان احکام در دبیرستانهای شهرستان مبارکه.
ج- بیان احکام و معارف اهل بیت علیهم السّلام در ماه مبارک رمضان در مساجد و مجتمعهای فرهنگی شهرستانهای مبارکه و فلاورجان در 3 دوره.
د- مسئول پاسخگویی به پرسشهای دینی به صورت تلفنی در مدرسۀ علمیّۀ الزّهرا سلام الله علیها/ شهرستان مبارکه به مدّت 2 سال.
ه- مسئول پاسخگویی به پرسشهای دینی به صورت حضوری در نماز جمعه و مراسمات مذهبی شهرستان مبارکه در چند جلسه.}
2- حضرت زهرا(س) چگونه می تواند الگوی زنان عصر حاضر باشد؟
از طریق معرفّی و تأکید بر مهمترین زوایای زندگی آن حضرت:
ولایتمداری و دفاع از ولیّ خویش تا پای جان؛
همسری شایسته و نمونه بودن؛
تربیت فرزندانی با بالاترین درجات انسانیّت.
3- فکر می کنید جایگاه شایسته ی زن مسلمان چقدر محقق شده است در میان بانوان حوزوی
به نظر بنده محقّق شدن جایگاه شایستۀ یک زن مسلمان بیشتر و پیشتر باید در حوزههای علمیّۀ برادران آموزش داده شود و تبلیغ گردد. اینکه یک زن از نظر اسلام چه جایگاهی دارد؟ مباحث قوّامیّت مردان، نفقه، مهریّه، حضانت و ... که در مجموع به ما میآموزد اسلام واقعی با زن همچون یک ملکه برخورد کرده است ابتدا باید در میان مردان مسلمان جا بیفتد و عملی شود.
4- وظایف یک بانوی طلبه معطوف به چه اموری می دانید؟ ( در زمینه های اجتماعی و علمی و خانوادگی)
یک بانوی طلبه پیش از هر چیز باید در رفتار، گفتار و کردار از نظر والدین خویش، همسر، فرزندان و اطرافیان خود نمونۀ خوبی از شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السّلام بودن باشد.
با توجّه به استعداد، مهارت و علم خویش و با درنظر گرفتن شرایط خویش در یک یا چند زمینۀ اموزشی حتّی در دانشکاه یا آموزش و پرورش، تبلیغ، پژوهش و ... خالصانه گامی برای تحقّق ظهور بردارد.
5- مشکل اصلی طلاب خواهر را امروزه چه اموری می دانید؟ ( اشکالات و موانع کارایی مطلوب خواهران حوزوی)
- نداشتن مهارت جمع وظایف همسری، مادری و محصّل بودن.
- آموزش ندیدن آنها در زمینۀ بالا.
- مشکلات اقتصادی
- برآورده نشدن انتظار بیشتر آنها نسبت به آیندۀ شغلی مطلوب و گاهاً آشنا نبودن آنها با زمینههای شغلی متناسب با رشتۀ تحصیلی.
- عدم کشف و شکوفایی استعدادهای تبلیغی، پژوهشی و آموزشی طلاب و جهتدهی و گروه بندی نشدن آنها.
- کاربردی نبودن برخی آموزشها و پژوهشهای ارائه شده؛ مانند ارائۀ حدود 10 واحد احکام عمومی ولی عدم ارائۀ 2 واحد شیوۀ بیان احکام بانوان.
- عدم هماهنگی و تناسب دروس ارائه شده با نیازهای جامعه؛ مانند آمار روزافزون طلاق و عمیق وشدید تر شدن بحرانهای خانوادگی.
و ... .
6- در خصوص ایجاد انگیزه در طلابی که می پرسند نتیجه این همه درس خواندن چیست؟
با عوض کردن دید خویش، تفکّر و تأمّل در رابطه با این پرسشها:
- استاد اصلی علوم حوزوی کدام شخصیّت بزرگوار است؟ رئیس مذهب تشیّع امام جعفر صادق علیه السّلام
- منابع اصلی و سرچشمه علومی که در این چند سال مطالعه میشود؛ چیست؟ کتاب کریم و سنّت
شریفه.
- وظیفۀ ما به عنوان یک انسان شیعه اوّلا نسبت به خود، خانواده و سایر انسان ها در برابر شبهات و هجمه های علمی وهابیت، یهودیّت و ... چیست؟
- آیا نمیتوان با کسب علوم حوزوی و استفاده از اساتید برجستۀ اخلاقی و ... به خداوند بلند مرتبه نزدیک تر شد؟ فرزندی بهتر، همسری بهتر، مادری بهتر بود؟
- کافیست بخواهیم، توکّل، توسّل و تلاش و نظم داشته باشیم.
7- در خصوص تدریس و روش تدریس خود بفرمایید. ویژگی های استاد نمونه چه می باشد؟
الف- شیوۀ تدریس با توجّه به عنوان و محتوای درس تا حدودی متفاوت هست.
بنده در بیشتر موارد با توجّه به فرصت پیش رو :
ابتدا پرسش کوتاه و رفع اشکال از جلسه یا جلسات پیش، سپس بیان خلاصه جلسه یا جلسات پیش با توجّه به زمان و نیاز مخاطب. در ادامه ارائۀ ساختار کلّی و تصویری اجمالی از درس و مطرح نمودن هدف از آن.پس از تدریس و توضیح مباحث و بیان جمعبندی در صورت باقی ماندن زمان، طرح نمونه سؤالات تایپ شده جهت حلّ آنها به صورت مباحثه.
ب- ویژگیهای استاد نمونه:
- استاد نمونه باید پیشتر یک محصّل نمونه و یک روانشناس ماهر باشد.
- خواهرانه و یا مادرانه در کنار شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السّلام باشد.
- داشتن جاذبه و دافعه کافی با توجّه به عنوان درس.
- نظم و جدّیت در کار، متعهّد بودن.
- حلیم و صبور باشد و رعایت عدالت و مساوات کند.
- احترام به شخصیّت مخاطب.
- از نظر ظاهری مرتّب و آراسته باشد و بدون تجمّلات.
- از نظر علمی دست کم یک سطح بالاتر از کتاب و متن در حال تدریس باشد. مثلاً اگر در حال تدریس حلقات شهید صدر ره هست، کتاب بحوث استاد را نیز مطالعه نموده باشد.
- استعدادهای مختلف مخاطب را از جهت آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و ... بشناسد و به مدرسه معرّفی نماید.
8- چگونه موفق به تربیت فرزندانی مومن و انقلابی شویم؟
در درجۀ نخست باید خود پدر و مادر مؤمن و انقلابی باشند.
تا جایی که ممکن هست تلاش شود فرزندان با اطرافیان مؤمن و انقلابی مرتبط باشند؛ مانند انتخاب مدرسه و معلّم مناسب.
مطالعات کافی و کسب علم در جهت شبهه شناسی و کسب مهارت پاسخ به شبهات توسّط والدین.
و ... .
9- خاطره ای شیرین از جمع تحصیل یا تدریس با وظایف خانوادگی و مادری دارید بفرمایید.
تمام لحظات مادری، تحصیل و تدریس افتخار است و آرامش است و از عسل شیرینتر.
چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.
10- و سخن آخر؟
اللهمّ عجّل لمولانا الفرج
اللهمّ وفّقنا لما تحبّ و ترضی
اللهمّ اجعل عواقب أمورنا خیراً
