به گزارش پایگاه خبری و رسانه حوزه، بمناسبت میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتگویی صمیمانه با اساتید برتر مدارس علمیه برگزار شد که بحمدلله دراین مجال افتخار مصاحبت با خانم رقیه عالمی، از جمله اساتید برتر مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری علیهاالسلام استان قم نصیبمان شد.
1- ابتدا خودتان را در زمینه های خانوادگی و علمی معرفی نمایید. (انگیزه ی ورود به طلبگی، سطوح تحصیلی، سوابق و افتخارات علمی، خانوادگی و ازدواج و فرزندان و ...)
ضمن تبریک ایام خجسته تولد حضرت زهرا سلام الله علیها، بنده رقیه عالمی متولد 20 شهریور 1355 از شهرستان شاهرود استان سمنان هستم و به حمد خداوند متعال در خانوادهای مذهبی و انقلابی رشد کردم. پدرم (که رحمت خدا بر او باد ) کشاورزی شریف و بسیار علاقمند به علوم اسلامی بودند. مادرم خانه دار هستند و در عین حال بسیار مشتاق تحصیل علم و دانش میباشند. دیپلم را در رشته تجربی اخذ کرده و بعد از دیپلم به دلیل شوق فراوان به فضای طلبگی و علوم دینی وارد حوزه شهرستان شاهرود شدم و بعد از 5 یا 6 ماه با طلبهای کوشا و پرتلاش از شهر خودمان ازدواج کردم و راهی شهر کریمه اهل بیت (ع) شدم و به تحصیلات حوزوی خود در جامعه الزهرا (س) ادامه دادم و سطح 2 و 3 و4 را در آنجا گذراندم. تقریبا از سال 82 وارد فضای تدریس شدم و در مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی در رشته ادبیات عرب و تفسیر و دانش حدیث تدریس نمودم. دارای دو فرزند هستم که الحمدلله فرزند ارشدم و همسر ایشان طلبه هستند و فرزند دومم دبیرستانی هستند. در زمینه تحصیل در علوم دینی خانوادهام و همسرم بسیار مشوق من بودند. اگر توفیقی در زمینه تحصیل و یا تدریس و پژوهش بوده است همگی را مرهون لطف بیکران حق تعالی هستم و امیدوارم خداوند متعال بنده را از نعمت عظیم تحصیل علوم اسلامی محروم نسازد.
2- حضرت زهرا(س) چگونه می تواند الگوی زنان عصر حاضر باشد؟
حضرت زهرا (س) در هر عصر و زمانی الگوی جهانیان خاصه بانوان است. ولایت مداری حضرت ، آسیب شناسی زمان خود و توجه به اقتضائات آن، توجه به علم و دانش و...از خصوصیات این بانوی بزرگوار است که در عصر ما باید بیش از پیش مورد توجه بانوان قرار بگیرد.
3-فکر می کنید جایگاه شایسته ی زن مسلمان چقدر محقق شده است در میان بانوان حوزوی.
الحمدلله بانوان مسلمان در مسیر درستی قرار گرفتهاند گرچه تا رسیدن به سر منزل مقصود، هنوز راه بسیار است اما به برکت انقلاب اسلامی مسیر رشد و ارتقاء بانوان فراهم شده و تا کنون روز به روز شاهد حضور پررنگ بانوان در مجامع علمی هستیم.
4- توصیه های مکرری که از طرف اساتید اخلاق خود دریافت کرده اید چه مواردی بوده است؟
یکی از توصیههایی که مکرر از اساتید خود دریافت کردهام و همواره خودم هم این توصیه را به دانشپژوهان خود نمودهام توجه به خانواده خاصه توجه به تربیت فرزندان است خانواده جامعه کوچکی است که جامعه بزرگ را میسازد. هر ناهنجاری یا مشکلی را که در سطح جامعه میبینیم به تربیت در خانواده برمیگردد. مادران با توجه به نقش مؤثری که در این زمینه دارند باید در کنار ارتقاء علمی خود از این مسئله مهم غافل نشوند. فرزندان ما عصاره زندگی ما و ذخیره دنیوی و اخروی ما هستند پس از آنها غافل نشویم.
5- نسبت میان مادری و نقش آفرینی اجتماعی- علمی چیست؟ چگونه توازن برقرار کنیم؟
همانطور که در سوال قبلی پاسخ دادم بانوان باید این دو جریان را با هم جلو ببرند از یک سو مادر باید دانش خود را به روز کند تا بتواند با جامعه به سمت جلو حرکت کند و با نسلهای بعدی خاصه فرزندان خود همفکری داشته باشد و بتواند آنها را درک نماید از سوی دیگر باید به مسئله تربیت فرزندان و ایجاد فضای عاطفی مناسب برای آنها عنایت داشته باشد. بانوان به علت شرایط خاصی که دارند (مثل بارداری و یا مراقبت از فرزند خاصه در کودکی و..) در برخی مواقع شاید به ظاهر نتوانند در محیط های علمی و اجتماعی قرار بگیرند اما باید خودشان را از علم آموزی و ارتقاء علمی کنار نکشند. امروزه با توجه به امکانات فراوانی که در زمینه تحصیل و علم آموزی فراهم است شاید عذر مادری در کوتاهی کردن در این قسمت پذیرفته نشود. مادران میتوانند در شرایط خاص به جهت وظیفه مهم مادری که به آنها سپرده شده است از امکانات امروزی جهت ارتقاء علمی خود بهره ببرند و از علم آموزی غفلت نکنند تا بتوانند نقش خود را در اجتماع بزرگتر هم حفظ نمایند.
6- وظایف یک بانوی طلبه معطوف به چه اموری می دانید؟ ( در زمینه های اجتماعی و علمی و خانوادگی)
همانطور که در سوالات گذشته پاسخ دادم یک بانوی طلبه باید توجه خاصی به سالم بودن محیط خانواده داشته باشد و از طرفی علم آموزی را در هیچ شرایطی رها نکند اگر چه در برخی سالها نتواند در کسب علم رشد چشمگیری داشته باشد ولی نباید در همان زمانها هم از علم آموزی غافل شود ضمن اینکه باید به نقش و تأثیر خودش در اجتماع ولو در محیط کوچک اطرافیان خود توجه داشته باشد و با رفتار خود مبلغ نکویی از دین اسلام باشد.
7- مشکل اصلی طلاب خواهر را امروزه چه اموری می دانید؟ ( اشکالات و موانع کارایی مطلوب خواهران حوزوی)
الحمدلله الان در سطح کشور شرایط بسیار خوبی برای تحصیل بانوان در علوم حوزوی فراهم شده است. تنها چیزی که بعضی اوقات نگران کننده است این است که شاید به مانند گذشتگان، اخلاص در مسائل علمی صورت نبپذیرد و قدری این قسمت کم رنگ شده باشد به این معنا که جریان مدرک (که البته مدرک در جای خودش هم امر مهمی است و معیاری برای فعالیتهای اجتماعی است) قدری بر درک عمیق مطالب علمی سایه افکنده است . البته میشود که هم مسئله مدرک را لحاظ نمود و هم عمق مطالب علمی را؛ فقط باید دروس حوزوی چه در حوزه آقایان و چه در حوزه بانوان ساماندهی شود و طلاب از همان ابتدای تحصیل بعد از فراگرفتن یک یا دو سال دروس عمومی وارد رشته تخصصی شوند. از آنجا که دنیای امروز دنیای تخصصهاست و تمام علوم تخصصی شدهاند اگر طلبه از همان ابتدا یکی از شاخههای علوم اسلامی را محور کار و پژوهش قرار دهد سریعتر به نتیجه مطلوب میرسیم متأسفانه وقتی طلبه ای وارد سطح 2 میشود با دنیایی از اطلاعات پراکنده مواجه میشود که تخصص او را در زمینهای به دنبال ندارد و تازه در سطح 3 وارد رشته تخصصی خود میشود که نتیجهاش این میشود که طلاب ما دیر وارد فضای کار و اجتماع میشوند و از طرفی مجبور میشوند که سطح 3 را با واحدهای فراوان و زمان طولانی سپری کنند و وقتی وارد محیط اجتماعی و تحقیقاتی میشوند که روزهای طلایی خود را تقریبا از دست دادهاند.
8- پاسخ شما در خصوص ایجاد انگیزه در طلابی که می پرسند که نتیجه این همه درس خواندن چیست؟ آیه شریفه میفرماید «لیس للإنسان إلا ما سعی» انسان همواره باید در حال تکاپو و رشد باشد. در دنیای کنونی حرف اول را علم میزند اگر طلبهای به قصد این آمده است که در راه اسلام قدم بردارد و در جهت معرفی اسلام و نشان دادن امتیازات این دین ارزشمند و گرانبها حرکت کند باید به علوم روز واقف باشد باید به شبهات کنونی آگاه باشد تا بتواند این هدف را محقق سازد. به نظر بنده کسی که به این قصد وارد حوزه شده باشد هیچ گاه چنین سخنی را نخواهد گفت زیرا او هدفش را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن قدم برمیدارد. بهشت را به بها دهند نه به بهانه این جمله معروف میرساند که برای هدف باید جنگید و باید تلاش کرد.
9- در خصوص تدریس و روش تدریس خود بفرمایید.( ویژگی های استاد نمونه چه می باشد؟)
بر طبق گفتههای گذشتگان ما، استادی نمونه است که طفل گریزپای را روز جمعه هم به مکتب آورد. استادی نمونه است که در ضمن اینکه روحیه تعهد و مسئولیت پذیری را در کار خود حفظ مینماید با اخلاق صحیح خود مروّج درستی برای دین گرانسنگ اسلام باشد. یک مدرس باید عاشقانه کار خویش را دنبال کند. یک مسلمان واقعی طبق الگویی که از اهل بیت گرفته است همواره درصدد ارتقاء خود و دیگران است و دلسوزانه در این راه قدم برمیدارد چنین فردی به تدریس به عنوان یک آرمان و کمال مینگرد که اگر چنین باشد همه معیارهای یک استاد نمونه در او مشاهده میشود: تعهد کاری ، تقوا ، ..... الحمدلله خداوند متعال شوق تحصیل و تدریس را در من قرار داده است و بسیار مشتاقانه و با افتخار، امر تدریس را دنبال میکنم و در طول تدریس با طلاب کلاسم زندگی میکنم. ناراحتی آنها مرا محزون و شادی آنها مرا مسرور میکند. سعی میکنم در عین اینکه آنها را درک میکنم به ارتقاء علمی و اخلاقی ایشان هم کمک نمایم.
10- چگونه موفق به تربیت فرزندانی مومن و انقلابی شویم؟
کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها کردند برای ما الگو است این بانوی بزرگ در کنار توجه به محیط خانواده و تربیت فرزندان، به مسائل روز و نیاز جامعه توجه داشتند و در زمانی که لازم بود، در مسائل اجتماعی ورود پیدا کردند.این جریانات در مقابل چشم فرزندان ایشان بود و آنها از مادر خود الگو برداری میکردند. حضرت با رفتار عملی، فرزندان خود را تربیت نمودند.بانوان ما با الگو گیری از این بانوی بزرگ در زمان انقلاب با حضور در ارگانهای انقلابی و شرکت در مبارزات و در زمان جنگ تحمیلی با روانه کردن فرزندان عزیزشان به جبهه و با مشارکت خودشان در کارهای پشتیبانی راه ایشان را ادامه دادند الان هم که زمان حساستری هست وظیفه همان است.
11- خاطره ای شیرین از جمع تحصیل یا تدریس با وظایف خانوادگی و مادری دارید بفرمایید.
به یاد میارم که فرزند ارشدم 5 یا 6 ماه بود. طبق قوانین آموزشی، به خاطر تولد فرزندم یک ترم مرخصی داشتم. ترم بعدی که شد دوستانم تشویق میکردند که به شکل حضوری در کلاس شرکت کنم و فرزندم را به مهد کودک ببرم اما من از جهت اینکه او مهد را نپذیرد نگران بودم. دوستانم میگفتند شاید فرزندت اول ناراحتی کند ولی به مرور عادت میکند. به همین دلیل گفتم امتحان کنم شاید فرزندم شرایط مهد را بپذیرد لذا یک روز او را به مهد بردم؛ وقتی به منزل برگشتم او را داخل روروئک گذاشتم تا غذاش رو درست کنم. آشپزخانه ما یک پله داشت. همین که مشغول غذا پختن بودم دیدم فرزندم جلوی پله آمده و به من خیره شده وقتی به نگاه او توجه کردم احساس کردم که او امروز روز خوبی را نداشته و از اینکه از من جدا بوده ناراحت است این نگاه ناراحت همراه با تعجب او مرا خیلی اذیت کرد به همین دلیل تصمیم گرفتم تا وقتی که او پذیرش مهد را داشته باشد در کنار او باشم چون احساس کردم الان وظیفه من اوست اما نگهداری از او سبب نشد که درس را رها کنم بلکه به بخش غیر حضوری انتقالی گرفتم و با شنیدن صوت درسها، به تحصیلم ادامه دادم تا زمانیکه فرزندم مهد را پذیرفت لذا من هم تصمیم به ادامه درسها به شکل حضوری گرفتم. یادم به خاطر انتقال به بخش حضوری درسهای مهمی که در این زمان غیر حضوری خوانده بودم را مجددا آزمون دادم . قصدم از این خاطره این است که طلبههای عزیز حواسشون به فرزندانشان باشد. نه فرزندانشان مانع از تحصیل آنها شود و نه درس مانع از توجه به فرزندانشان. سعی کنند این دو را با هم جمع کنند و اگر مجبور به انتخاب یکی از این دو گزینه شدند که البته بسیار کم است که در چنین انتخابی قرار بگیرند، در شرایط حساسی که فرزندشان به آنها احتیاج دارد او را رها نکنند و خودشان را از لذت بزرگ شدن فرزندشان، محروم نکنند و تربیت آنها را اساس کار خود قرار دهند.
12- و سخن آخر؟
و سخن آخر آنکه از خداوند متعال میخواهم که به بنده و همه همکارانم اخلاص در عمل و توفیق خدمت به خلق را عنایت کند و سرانجام ما را شهادت در راه خدمت به اسلام و مسلمین قرار دهد. و به دوستان و طلبههای عزیزم سفارش میکنم که با همه سختیهایی که یک بانوی دانشپژوه دارد ولی هیچگاه از تحصیل خسته نشوند و در کنار آن از تربیت فرزندانی مؤمن و آگاه و انقلابی غفلت نورزند.
و آخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمین
