به گزارش پایگاه خبری و رسانه حوزه، بمناسبت میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتگویی صمیمانه با اساتید برتر مدارس علمیه برگزار شد.
دراین مجال مصاحبه با خانم کامیانفر، از جمله اساتید برتر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی ره تقدیم حضور میگردد.
- ابتدا خودتان را در زمینه های خانوادگی و علمی معرفی نمایید.( انگیزه ی ورود به طلبگی، سطوح تحصیلی، سوابق و افتخارات علمی، خانوادگی و ازدواج و فرزندان و ...)
کبری کامیان فر از مدرسه ی علمیّه ی حضرت آیت الله ایروانی ـ رحمة الله علیه ـ هستم . بدلیل آن که در خانواده ی مذهبی پرورش یافته ام از همان دوران کودکی علاقه ی زیادی به علوم قرآنی و اسلامی داشتم و به تشویق های مادر در کلاسهای مختلف قرآنی شرکت می کردم . گاهی اوقات نیز به همراه مادر در جلسات مذهبی خانم های خانه دار شرکت می کردم . در دوران نوجوانی با محیط حوزوی آشنا شدم و دربافتم که در این محیط با بهره گیری از علوم ناب اسلامی می توانم به حقیقت انسانیّت دست یابم و با تربیت خویش سربازی برای امام زمان علیه السلام باشم . پس از اتمام مقطع سطح 3 در رشته ی تربیت مدرسی ادبیات عربی در استان قم به تدریس در مدارس حوزه های علمیه ی خواهران پرداختم .
به لطف الهی در زمینه های مختلف درسی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می کردم . در جشنواره ی ممتازین بسیجی طلبه استان همدان رتبه ی دوم ، در جشنواره علمی اساتید ادبیات عربی رتبه برتر استانی و به عنوان بسیجی نمونه ی استان همدان برگزیده شدم .
اکنون نیز به عنوان مسؤل گروه علمی ادبیات عربی و مدیر گروه علمی مدرسه ی علمیّه ی آیت الله ایروانی ـ رحمة الله علیه ـ توفیق خادمی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را دارم . همسرم نیز حامی و مشوّق بنده در این زمینه است و همواره بنده را به تلاش بیشتر خدا محور دانش بنیان تشویق می کند.
- حضرت زهرا(س) چگونه می تواند الگوی زنان عصر حاضر باشد؟
گرایش به الگو پذیری از گرایشهای فطری انسان است . خدای متعال در قرآن کریم که کتاب هدایت برای تمامی بشر تا ابدیّت است ، وجود نازنین حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و علی آله و سلّم ـ را به عنوان الگوی جهانیان معرّفی می نماید . اهل بیت عصمت و طهارت از جمله حضرت زهراء سلام الله علیها اهل بیت حضرت رسول هستند که نقش الگویی آنها برای انسانهای جویای حقیقت و پاکی بر همگان پوشیده نیست . در این میان توجه به نقش الگویی حضرت زهراء ـ سلام الله علیها ـ از اهمیّت خاصّی برخوردار است . زیرا زنان در تمامی زمانها و با هر شرایط و امکاناتی می توانند از سیره ی رفتاری آن حضرت بدلیل بانو بودن بهره ی کافی ببرند .
پیشرفت ابزار و تکنولوژی نمی تواند بهانه ای برای بی توجهی به سیره ی رفتاری حضرت زهراء ـ سلام الله علیها ـ باشد . زیرا مقصود از الگوگیری از سیره ی ایشان این است که حقیقت، محتوا و روح رفتارهای آن بانوی گران قدر را در همه ی ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و ... دریابیم و آن حقیقت و روح را بر اعمال خویش جاری سازیم .
مفاهیم عمیقی مانند عبادت و دعا ، احترام به همسر ، داشتن علم بالا ، رفتار مناسب با خانواده و فرزندان، پاکدامنی، عفّت، حجاب، داشتن بصیرت نسبت به وظیفه ی خویش در قبال امام زمان خویش و آگاه به شرایط و اقتضائات زمانی و عملکرد متناسب با آن ، از جمله حقایق رفتاری حضرت زهراء ـ سلام الله علیها ـ است که خانم مسلمان و شیعه ی امروزی می تواند آنها را در تمام ابعاد زندگی خویش جاری سازد .
- فکر می کنید جایگاه شایسته ی زن مسلمان چقدر محقق شده است در میان بانوان حوزوی ؟
رشد و تعالی جوامع بشی در گرو رشد و تعالی بانوان آن جامعه است . بانوان حوزوی با استفاده از منابع غنی و اصیل اسلامی توانسته اند به ارزش وجودی و میزان تأثیر گذاری خویش در خانواده و جامعه ، وظایف و نقش مؤثر خود در انسان سازی پی برده ، زمینه ی رشد و تعالی خانواده های خویش را نیز فراهم آورند .
قطعا اگر خانواده ها تعالی پیدا کنند روح حاکم بر جامعه ی اسلامی نیز متعالی خواهد بود .
این امور ذکر شده در فرهنگ غرب جایی برای عرض اندام ندارد . زیرا در فرهنگ غربی به زن به عنوان یک کالای تبلیغاتی یا وسیله ای برای کامجویی های مادی می دانند . در جوامع غربی از ارزش گذاری برای روح متعالی زن و نقش مؤثر او در انسان سازی خبری نیست . زن در فرهنگ غربی لگد مال شده است . بر خلاف جوامع اسلامی و بانوان حوزوی که در بستر تعالیم ناب اسلام محمّدی به شکوه و عظمت خویش همواره می بالند و در راستای رشد همه جانبه ی خانواده و جامعه و انسان سازی گام بر می دارند .
نقش اصلی بانوی حوزوی تربیت و انسان سازی است و این همان چیزی است که در غرب جایگاهی برای آن تعریف نشده است .
- توصیه های مکرری که از طرف اساتید اخلاق خود دریافت کرده اید چه مواردی بوده است؟
در هر شرایطی خوب درک کنید که وظیفه تان چیست و به وظیفه ی خویش در هر زمان عمل کنید .
- نسبت میان مادری و نقش آفرینی اجتماعی- علمی چیست؟ چگونه توازن برقرار کنیم؟
مادر بودن از نقشهای اصلی و کلیدی زن در جامعه ی اسلامی است .زن مسلمان شیعه در زندگی امور مختلف را طوری تنظیم می کند تا ضرری به نقش مادری وی وارد نشود .
از سویی حضور زنان نیز در عرصه های مختلف اجتماعی نیز امر مهمّی است که پس از ایفای نقش مادری می توان به آن توجّه نمود . زیرا در جامعه به شغل و خدمات زنان نیاز است . یک بانو می تواند با انتخاب رشته ی تحصیلی مناسب، شغل مناسب، زمان بندی برای حضور در خانواده و تربیت فرزندان به علم آموزی و نقش آفرینی اجتماعی بپردازد .
بانو امین ـ رحمة الله علیها ـ بارزترین الگوی معاصر برای زنان امروزی است . وی توانسته بود با بهره گیری از سیره ی عملی حضرت زهراء سلام الله علیها در کنار همسر داری، فرزند داری در زمینه ی علمی به اجتهاد رسیده ومفسّر قرآن کریم نیز باشد .
پس باور داشته باشیم که یک زن مسلمان شیعه می تواند با اصل قرار دادن ادای رسالت مادری و همسری به علم آموزی و حضور در جامعه بپردازد. امّا باید توجّه داشت که جایگزین کردن نقش آفرینی علمی و اجتماعی به جای نقش همسر داری و مادری امری است که نه تنها سبب رشد زن و انجام وظیفه نمی شود بلکه او را به حد اسفل محدود می کند و ضررهای جبران ناپذیری به شخصیت و وجود زن وارد می سازد .
- مشکل اصلی طلاب خواهر را امروزه چه اموری می دانید؟ ( اشکالات و موانع کارایی مطلوب خواهران حوزوی)
در برخی موارد مشاهده می شود که خواهران حوزوی از هدف تبلیغی و رسالت طلبگی خود دور می شوند . در این زمینه برای برنامه ریزان حوزه های علمیّه خواهران ضروری است که بر رسالت اصلی بانوان حوزوی تأکید داشته و آن را در برنامه های آموزشی در اولویّت قرار دهند .
کمرنگ بودن فرهنگ سازی هدف تبلیغی و رسالت طلبگی سبب شده است که برخی خانمهای حوزوی به پس از پایان تحصیلاتشان زمان زیادی را به دنبال شغل صرف کنند که همین امر آنها را از انجام وظایف اصلی باز می دارد .
از سویی دولتمردان در جامعه ی اسلامی ایران عزیز بیش از پیش به حوزه های علمیّه توجه داشته باشند و رسیدگی به مشکلات حوزه های خواهران را مانند رسیدگی به سایر امور کشور امری مهم تلقی کنند.
مشکل دیگر عدم توانمندی برخی طلاب خواهر در برنامه ریزی زندگی و تحصیلی است که نمی توانند بین امور مختلف زندگی جمع ببندند .
- پاسخ شما در خصوص ایجاد انگیزه در طلابی که می پرسند نتیجه این همه درس خواندن چیست؟
در انگیزه ی علم آموزیتان تجدید نظر کنید . برای همه ی انسانها در هر مرتبه ای که قرار دارند ، توجّه به هدفمند بودن جهان و هستی ضروری است .
در هستی به عظمت زیادی که دارد خدای متعال تو را انتخاب کرده که پا به هستی بگذاری . پس ایمان داشته باش که گوشه ای از اهداف خلقت خدای متعال با وجود تو محقق می شود . خدای متعال بزرگترین شرافت انسان را در علم آموزی می داند . علمی که منجر به خدا شناسی شود .
پس داشتن مدرک تحصیلی ، شغل ، درآمد و شهرت اهداف نابی برای تو نیستند . چقدر خوب است که به هدف برانگیخته شدن پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و علی آله و سلّم ـ در آیه ی 2 سوره ی مبارکه ی جمعه : « هوَ الّذی بعثَ فی الأمّیّینَ رسولًا منهم یتلوا عَلَیم آیاته و یزکّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکتابَ و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلالٍ مُبِینٍ » در علم آموزیهایمان توجه ویژه داشته باشیم . ما برای رشد و تزکیه و تعلیم و بندگی آمده ایم و باید به این سو پیش برویم وگرنه دوری از این امور سبب ضلالتمان خواهد شد .
- در خصوص تدریس و روش تدریس خود بفرمایید.( ویژگی های استاد نمونه چه می باشد؟
استاد خوب ، منتظر موفقیّت طلاب خود است و تمام تلاش خود را معطوف میدارد که شاهد موفقیّت مخاطب خود باشد .
استاد خوب ، مبتکر و متفکر است . در برخورد ، روش تدریس و موضوع تدریس تلاش می کند که روشهای نو وابتکاری به کار برده و قوه یتعق و تفکر در مخاطبینش را تقویت کند تا از آنها انسانهای با بصیرت و دانشمند بسازد .
استاد خوب تلاش می کند به نیّت و اهداف طلبه ی خود جهت دهد تا او را پرورش دهد .
استاد خوب ، خودش قدر علم را می داند و تلاش می کند مخاطبینش هم آن را بدانند . اینگونه استاد برای مخاطبینش ارزش بالایی قائل است و در صدد است که شاگردانش عبد حقیقی خدای متعال باشند .
- چگونه موفق به تربیت فرزندانی مومن و انقلابی شویم؟
1ـ تربیّت خود به آداب اسلامی تا فرزندان عملکرد والدین خود را به عنوان سرمشق قرار دهند و با الگوی عملی مسلمان و شیعه ی حقیقی آشنا شده و در آنها انگیزه ی مانند مادر یا مانند پدر بودن شکل بگیرد .
2ـ پیدا کردن مهارت کافی فرزند پروری
3 ـ آشنا کردن فرزندان با قهرمانان دینی و انقلابی و مؤمن .
4 ـ تربیت فرزندان با انس با کتاب
5 ـ لذّت بخش کردن مراسمات و مناسبتهای مذهبی و ملّی برای کودکان .
6 ـ توجه به اینکه فرزندان چگونه دوستانی را انتخاب کرده اند و جهت دهی آنان در انتخاب دوست .
7 ـ پرورش عزّت نفس در فرزندان و ایجاد این باور که می توانند مانند حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ ، شهداء ، علماء در جامعه مؤثّر باشند .
8ـ آشنا کردن فرزندان با زندگی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ با استفاده از شیوه های جذّاب .
9 ـ استفاده از بازیهای مناسب و بانشاط .
10 ـ استعداد یابی فرزندان و جهت دادن استعدادشان در زمینه ی خدمات اسلامی و انقلابی .
11 ـ شرکت دادن آنها در مراسمهای دینی و ملّی .
- خاطره ای شیرین از جمع تحصیل یا تدریس با وظایف خانوادگی و مادری دارید بفرمایید.
جالبترین خاطره ی بنده به یکی از کلاسهای درسی تجوید قرآن کریم مربوط می شود . در کلاس صفحاتی از آیات را انتخاب می کردیم تا طلاب آن را تمرین کنند و در کلاس درس تلاوت کنند.
دریکی از کلاسها از طلبه ای خواستم که قرآن را بخواند اما نتوانست و متوجه شدم تمرین نداشته است . به همین دلیل به ایشان توصیه کردم که برای جلسه ی آینده حتما تا آخر تمرین کند و دوباره در کلاس بخواند.
یک هفته گذشت . در طول این یک هفته در ساعات تفریح میدیدم که این خانم مدام قرآن در دست دارد و با دیدن این صحنه ها خیلی خوشحال می شدم . تا اینکه روز موعود فرا رسید . از او پرسیدم که چه کردی ؟ پاسخ داد که استاد همه را تمرین کردم . پرسیدم منظورت از قید همه چیست ؟ پاسخ داد که شما فرمودید تا آخر منم کل قرآن را تا آخر در یک هفته تمرین کردم . ولی استاد باور کنید خیلی سخت بود و تمام شبها و روزهایم وقت گذاشتم !!!
در حالیکه منظور بنده از تا آخر این بود که تا آخر آن صفحه !!!
12- و سخن آخر؟
« و ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ الّا لیعبدون »
