به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه، اجلاس مدیران مدارس علمیه استان قم و کاشان در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت با حضور کلیه مدیران مدارس علمیه تابعه و کادر مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار شد.
خانم عزیزاللهی سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه، هدف از برگزاری اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خواهران را هم افزایی و هم اندیشی در راستای برخورداری از تشکیلاتی منسجم، همافزا، متوازن و پاسخگو عنوان کرد.
وی به بخشی از ماموریت ها در چشم انداز میان مدت حوزه های علمیه خواهران، اشاره کرد و اظهار داشت: رسالتهایی از جمله تییین، ترویج و تعمیق دین مبتنی بر فهم از قرآن کریم و سنت نبوی و مکتب اهل بیت است که در این ماموریت ها، تربیت بانوان وارسته و فرهیخته برای رفع نیازهای دینی جوامع اسلامی عنوان شده است.
خانم عزیزاللهی، ماموریت بعدی حوزه علمیه خواهران را تبلیغ، ترویج، تثبیت و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی و ارزش های انقلابی در سطح ملی و فرا ملی دانست و افزود: طبق مضمون کلام مقام معظم رهبری، این موارد، از طرق مختلف، مورد هجمه واقع شده که لازم است به آنها بیش از پیش اهتمام ورزید و مورد بررسی و گفت و گو قرار داد.
وی با اشاره به سند چشم انداز 1414 حوزههای علمیه خواهران، مهمترین شاخصهی این اُفق را در سه ویژگی دانست:
1. محوریت رسمیت یافته در عرصههای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، فرهنگی و دینی زنان
2. صاحبنظر بودن در مسائل فقهی به ویژه مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده
3. توانمندی در تعامل سازنده با جوامع علمی، نهادها و سازمانهای همسو در سطح ملی و فراملی
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، لازمهی تحول در حوزه های علمیه خواهران را اهتمام به انجام فعالیتهای تشکیلاتی و لزوم همافزایی بین مدارس علمیه عنوان کرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین واحدی معاون امور حوزهها، ضمن تبریک اعیاد پیشرو، به گفت وگو با مدیران حاضر در جلسه پرداخت و اظهار داشت: مدیر کسی است که هدف تربیت جامع مدرسه را سازماندهی، برنامهریزی، راهبری، حمایت و نظارت میکند و این مدیریت است که خروجی مدارس علمیه ما طلبه عالمه، مهذّب، کارآمد و دارای چشم بصیر سیاسی اجتماعی میشود.
وی با اشاره به بحث مدرسه محوری اظهار داشت: مدرسه محوری بدین معناست که بر اساس مصالح مدارس، همه تصمیم گیریها صورت بگیرد لذا مدرسه محوری به معنای ایجاد زمینه تصمیم سازی در مدارس نبوده، اگرچه یکی از مصالح مدارس شاید ایجاد بستری برای تصمیم سازی از سوی مدارس باشد لکن مدرسه محوری یعنی صلاح مدرسه در هر ترازی دیده شود که البته یکی از دلایل عملی نشدن این طرح بصورت کامل، زمان بر بودن این هدف است.
معاون امور حوزهها، بر رشد نیروهای انسانی تاکید کرد و افزود: هم اکنون سه نفر از مدیران استانی، در مرکز مدیریت به عنوان معاونت انتخاب شدند که این سیاست، دنبالهرو همان مدرسه محوری است. راهبرد مدرسه محوری آغاز شده و هرچند در گام های ابتدایی است اما در آینده شاهد اجرایی بیشتر آن خواهیم بود. راهبرد توجه به منابع انسانی به این صورت است که مدیران مدارس، مدیران استانی آینده هستند این یعنی زمینه ی رشد و توجه به منابع انسانی.
در این اجلاسیه خانم سائری، مدیر مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) به نمایندگی از مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم، به بیان برخی مسائل و دیدگاه های آنان پرداخت.
در ادامه آقای لطیفی و آقای طاهری از اعضای اداره صیانت و برنامه ریزی و ارزیابی مرکز مدیریت با قرائت بخشی از آیین نامه های انضباطی و توضیح و تبیین موارد قانونی مصوّب، در صدد پاسخگویی به سوالات و شبهات مطروحه توسط مدیران برآمده و ابهاماتی که در این خصوص ایجاد شده بود، مرتفع گردید. بخشی از مسائل و موضوعات مربوط به روند فعالیت مدارس نیز توسط خانم کبیری کارشناس اداره صیانت و برنامه ریزی مرکز مطرح شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ضمن تشکر از مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، با اشاره به رشد آموزشی استان و کاهش آسیب ها، دغدغه اصلی مدیریت را برنامه های زیرساختهای پایدار برای آینده حوزه عنوان نمود.
مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران مرجعیت رسمی حوزه زنان و خانواده را - چه در عرصه ملی و چه در عرصه بینالمللی- حوزههای علمیه خواهران بیان نمود و افزود: شورای سیاست گذاری حوزه در افق 1414 اهداف و برنامه ها را تعیین کرده و ما باید بدان معطوف باشیم لذا حوزه را از نهادی فرهنگی به مجموعه فاخر علمی پژوهشی تبدیل کنیم.
ایشان با اشاره به اینکه اصلاح و ارتقای حوزه محصول مشترک همه بدنه حوزه است نه بعنوان یک ابلاغ و دستور نهادی بیان داشت: سه گام اصلی که هرکدام در 5سال تعریف شده شامل:
گام اول مطالعه اسناد و احصای کمبودهای استاندارد موجود و نیز احصای آسیب ها
گام دوم تبدیل شدن به دستگاهی کارشناسی و شناخت های تخصصی و نیمه تخصصی جهت فهم مسائل مرتبط با زنان و خانواده که نیازمند انباشته های علمی و آینده نگری میباشد چرا که تربیت معطوف به آینده است و باید نگاه به آینده داشته باشیم .
گام سوم اینکه باید تولید دانش و محوریت علم در حوزه زن و خانواده محقق شود و تبدیل به تبیین گر رسمی و واقعی در میدان گردد و این همان مرجعیت علمی است.
وی تصریح کرد: در این حرکت سه مرحلهای نباید بر روشهای تجربه شده اصرار داشته باشیم و باید قدرت ریسک هم دیده شود که در این راستا اولاً خودباوری و تمرین خواهران در میادین متوسط و میانی و ثانیاً ایجاد فرصت آزمون و حل مسئله بطوریکه جایگاه زنان در حوزه خواهران باید عمیق تر باشد و حوزه خواهران باید توسط خود خواهران اداره شود که منظور از راهبرد دوم این است که باید بطور مطلق، استقلال داشته باشند نه فقط استقلال مالی بلکه استقلال در همه ابعاد است از جمله: استقلال سیاسی البته با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری، استقلال نهادی از سایر سازمانها، استقلال تدابیر و سیاستگذاری و...
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، تاکید و تمرکز مرکز مدیریت را بر "مدرسه محوری"دانست و خاطر نشان کرد: مستطیل سبز حوزهها، مدارس علمیه هستند و باید بر روی آنها تمرکز کرد و نیز روانسازی فعالیتهای معاونتها در راستای تولید محتوا در مدارس باید مورد توجه قرار بگیرد و از سوی دیگر، خروجی اصلی را باید در نتایج جستجو کرد چرا که میزان انتظارات از استان قم بسیار بالاست و این استان باید پشتیبان سایر حوزههای کشور باشد و به عنوان پیشرو مطرح باشد.
وی در پایان، دستاوردهای حوزه علمیه خواهران استان قم را مواردی همچون افزایش معدل علمی پژوهشی طلاب، کاهش میزان سن پذیرفته شدگان، افزایش تعداد پذیرفتهشدگان، افزایش ارتباط مدرسه با نهادهای دینی، ارتقای استانداردهای اساتید و میزان تحصیلات مدیران و معاونان برشمرد و افزود: این خروجیها حاکی از توانمندی و مهارت مدیریت حوزه خواهران استان قم بوده و نشاندهندهی اهتمام و تاکید آنها بر روی مسئلهی مدرسه محوری میباشد.
و در ساعات پایانی اجلاسیه مدیران، حجت الاسلام و المسلمین قربانی ضمن خیرمقدم و تشکر از مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم و مدیران مدارس، رویکرد اصلی مرکز برنامهریزی را به سمت نهادینه سازی فرهنگ برنامهریزی و برنامه محوری دانست و بیان داشت: برنامه ریزی از گذشته در حوزه ها انجام می گرفته اما به این حد گسترده نبوده و سال گذشته همه مدارس علمیه تابعه خودشان برنامه نویس مدرسه خود بودند و این اتفاق مبارکی است.
وی خاطر نشان کرد: کنار این مطلب عظیم، اعتبارات هم حداقل به سه برابر رسیده است و مشکلات تا حدی برطرف شده است کسی که درگیر برنامه باشد از یک طرف کاستی ها و مشکلات را می بیند و از طرف دیگر تاکید بر روی اهداف و شرایط ایدهآل دارد لذا برنامه مناسب تری را با توجه به اقتضائات مدرسه تنظیم میکند. در تنظیم برنامه باید اولویت سنجی هم مد نظر قرار بگیرد و در کنار حفظ حداقل ها و استانداردهای هر مدرسه باید هر مدرسه یک اولویت خاص برای خودش داشته باشد. ارائه فعالیت های فاخر و تراز از استان قم آغاز شده و نماد افتخار و پیشتازی حوزه علمیه خواهران قم همواره مورد انتظار است .
در ادامه مدیران برخی از مسائل مربوط به امور مدارس را مطرح نموده و آقای قربانی در صدد ارائه راهکارها و پاسخ به این پرسشها برآمدند.




