به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، خانم زینب کوتی رتبه سوم از هشتمین جشنواره علامه حلی ره دانش آموخته موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران می باشد.
خانم کوتی ضمن معرفی خود به آثار پژوهشی ارائه شده نیز اشاره نمود و گفت: اینجانب دانش آموخته سطح ۳ رشته فلسفه، متاهل، دارای دو فرزند، معدل کل ۱۹/۶۴ و در حال آمادگی برای آزمون سطح ۴ و تدوین یک مقاله میباشم.
رتبه سوم هشتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) از موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، اظهار داشت: در مقالهای که به بررسی تأثیرگذاری وجود رابط بر مباحث حکمت متعالیه پرداختهام، موضوعی مورد بررسی قرار گرفت که کمتر مورد توجه پژوهندگان بود. وجود رابط از دیر زمان به صورت تلویحی در کلمات فلاسفه مطرح بوده ولی تصریح در مورد آن تا قبل از دوره صدرایی صورت نگرفته است.
وی گفت: همچنین وجود رابط یکی از مسائل با دایره تأثیر گسترده در فلسفه صدرایی است که در دوران نوصدرایی نیز دستخوش تغییر و تکمیل شده و جز تکنگاریهای پراکنده حول آن، اثر قابل توجهی در این باب نوشته نشده است.
زینب کوتی تصریح کرد: وجود رابط سه مصداق دارد؛ مصداق مسلم آن در علوم عقلی، ربط در قضیه است که ذهنی است، مصداق دیگر آن ربط یک طرفی است که همان وجود معلول خارجی است. مصداق سوم آن ربط دو طرفی است که اثبات آن در خارج مورد نزاع است. وجود رابط غیر از وجود رابطی (للغیر) است، که اثبات تحقق عینی آن، سبب دگرگونی عمیقی در اکثر مباحث فلسفی میشود.
نفر سوم جشنواره علامه حلی بیان کرد: حرکت جوهری، احکام کلی وجود، اتحاد عاقل به معقول و خارجیت معقولات ثانیه فلسفی از نمونههای مهم این مباحث است. تحقق معقولات ثانیه فلسفی از باب اتصاف و ربط دو طرفی است. همچنین اتحاد عاقل به معقول نیز با ربط دو طرفی حاصل میشود و هر جایی که دو موجود مستقل با هم متحد شوند تأمین این اتحاد با وجود رابط است.
وی افزود: این مسئله با مبانی اصالت وجود سازگار است و کسانی که قائل به اصالت ماهیت هستند، قادر به تبیین آن نیستند. در جنبه خداشناسی مخصوصاً با تولد نظریه امکان فقری و رابط بودن معلول نسبت به علت در تبیین توحید قرآنی به شدت مؤثر است. همچنین در جنبههای ذهنشناسی با تحقیق ربط و حمل و توجیه معقولات ثانیه فلسفی اثرگذار است.
زینب کوتی اظهار کرد: در این رساله به تحقیق نظریه صدرایی و نوصدرایی در توضیح وجود رابط و تبیین اقسام آن پرداخته و سپس با این دارایی علمی به ثمرات آن در مهمترین مباحث فلسفی میپردازیم.
در پایان مصاحبه، از خانم کوتی، با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی مطالبه شد و ایشان بیان داشت: از کاستی های موجود در نظام پژوهشی حوزه علمیه خواهران پرداختن بیش از حد به نظام آموزشی و تحت تاثیر قرار گرفتن نظام پژوهشی است که منشا مشکلاتی از قبیل ضعف طلاب در کتابشناسی، موضوع شناسی و مساله شناسی روز است، همچنین تطبیق دادن مبانی علمی فاخر حوزوی بر مشکلات روز کمتر اتفاق میافتد و جای خالی کرسی های آزاد اندیشی و نشست های پژوهشی نیز احساس میشود. نکته دیگر تقویت مهارت نویسندگی در طلاب است که نیاز اساسی و مهمی در امر پژوهش است.
خلاصه ای از مقاله ایشان:
وجود رابط از دیرزمان به صورت تلویحی در کلمات فلاسفه مطرح بوده ولی تصریح در مورد آن تا قبل از دوره صدرایی صورت نگرفته است. همچنین یکی از مسائل با دایره تأثیر گسترده در فلسفه صدرایی است که در دوران نوصدرایی نیز دستخوش تغییر و تکمیل گردیده و جز تک نگاری های پراکنده حول آن، أثر قابل توجهی در این باب نوشته نشده است، وجود رابطسه مصداق دارد: مصداق مسلم آن در علوم عقلی، ربط در قضیه است که ذهنی است، مصداق دیگر آن ربط یک طرفی است که همان وجود معلول است که خارجی است. مصداق سوم آن ربط دو طرفی است که اثبات آن در خارج مورد نزاع میباشد. وجود رابط غیر از وجود رابطی (للغیر) است، که اثبات تحقق عینی آن، سبب دگرگونی عمیقی در اکثر مباحث فلسفی میگردد. حرکت جوهری، احکام کلی وجود، اتحاد عاقل به معقول و خارجیت معقولات ثانیه فلسفی از نمونه های مهم این مباحث است. تحقق معقولات ثانیه فلسفی از باب اتصاف و ربط دو طرفیستهمچنین اتحاد عاقل به معقول نیز با ربط دو طرفی حاصل میگردد و هر جایی که دو موجود مستقل با هم متحد شوند تأمین این اتحاد با وجود رابط است. این مسأله با مبانی اصالت وجود سازگار است و کسانی که قائل به اصالت ماهیت اند قادر به تبیین آن نمیباشند. در جنبه خداشناسی مخصوصا با تولد نظریه امکان فقری و رابط بودن معلول نسبت به علت در تبیین توحید قرآنی به شدت مؤثر است همچنین در جنبه های ذهن شناسی با تحقیق ربط و حمل و توجیه معقولات ثانیه فلسفی أثرگذار است. در این رساله به تحقیق نظریه صدرایی و نوصدرایی در توضیح وجود رابط و تبیین اقسامش پرداخته و سپس با این دارایی علمی به ثمرات آن در مهمترین مباحث فلسفی می پردازیم.