به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت هفته ملی قلم با معاونین مدارسی که حضور حداکثری طلاب در مجامع علمی را به ثبت رساندند، در دفتر مدیریت حوزه علمیه استان قم، مصاحبه ای به عمل آمد که هم اکنون مصاحبه با خانم هاجر شعبانی معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت آمنه سلاماللهعلیهاتقدیم حضور میگردد.
خانم هاجر شعبانی موسی کلایه یکی از معاونان پژوهش فعال مدارس علمیه خواهران استان قم هستند که مسئولیت معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها را بر عهده دارند.
وی دارای سه فرزند و فارغ التحصیل سطح 3 تفسیر و علوم قرآن و کارشناسی زبان فارسی هستند.
خانم شعبانی مدرس مهارت های پژوهشگری و ادبیات فارسی در جامعه المصطفی و حوزه علمیه استان قم و مشاور پژوهشی طلاب و ارزیاب مقالات پایانی و جشنواره علامی حلی (ره) نیز میباشند و نیز به عنوان سردبیر نشریه علمی –تخصصی دین وتعالی تربیتی با رویکرد خانواده فعالیت دارند.
وی در پنجمین همایش بین المللی بانوی مهر (اتحادیه جهانی زنان جهان اسلام) در سال 1400 با عنوان بررسی تطبیقی نقش زنان تمدن ساز در جوامع اسلامی (مطالعه موردی) موفق به کسب مقام برتری شد.
از آثار برگزیده و فعالیتهای پژوهشی وی می توان به عناوین ذیل اشاره کرد:
- بررسی تطبیقی نقش زنان تمدن ساز در جوامع اسلامی (دارای گواهی پذیرش و انتشار در همایش بین المللی بانوی مهر)
- رسالت اجتماعی قرآن کریم در گام دوم انقلاب با تأکید بر نهج البلاغه و بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) (چاپ شده در مجموعه مقالات دانش های قرآن و گام دوم انقلاب در کنگره بین اللملی گام دوم انقلاب اسلامی)
- شاخصه های خانواده فاطمی ازمنظر اسلام (دارای گواهی پذیرش از همایش ملی بانوان تمدن ساز)
- حضور عفیفانه بانوان فاطمی در فضای مجازی (دارای گواهی پذیرش و ارائه شده در همایش بانوی مهر)
علمی- ترویجی:
فلسفه آفرینش دنیا و آثار باور به آن بر تعالی انسان از منظر قرآن کریم (دارای گواهی پذیرش از ماهنامه معرفت مؤسسه آموزشی –پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1400/ در نوبت چاپ)
علمی- تخصصی:
- نقش خانوادگی بانوان در گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم و رهبر انقلاب اسلامی
(دارای گواهی پذیرش از مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان قم در سال 1400/ در نوبت چاپ )
متن گفتگو با این بانوی پژوهشگر تقدیم حضور میگردد:
خانم شعبانی، گزارشی جامع از مشارکت علمی طلاب مدرسه مربوطه در مجامع علمی پژوهشی را ارائه بفرمایید.
آمار تعداد شرکتکنندگان در کنگره بین اللملی گام دوم انقلاب اسلامی بدین شرح است:
ارسال 45 اثر مقاله به کنگره و دریافت 38 گواهی پذیرش و انتشار 13 عنوان در مجموعه مقالات ویژه کنگره و کسب رتبه دوم در اثر "علل انحطاط جوامع اسلامی و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه امام خمینی (ره) ومقام معظم رهبری(مد ظله العالی) " به تالیف فاطمه خسروپناه
و کسب رتبه سوم در اثر الگوی پژوهش تمدن ساز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) -زهرا مرندی
فعالیت هایی که در راستای گنگره صورت گرفت، از جمله : تفاهم نامه همکاری با دبیرخانه، برگزاری 7 نشست علمی تخصصی، 3 کرسی علمی –ترویجی،14 کارگاه مقاله نویسی و مسابقه 7 گانه ویژه گام دوم انقلاب ...
در همایش بانوی مهر نیز به موفقیتهای زیر دست یافتیم:
- تفاهم نامه همکاری با پنجمین همایش بانوی مهر، که همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها )
- در سال 1400توسط اتحادیه جهانی زنان مسلمان با حمایت سایر مراکز علمی ملی و بین اللملی از جمله مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه (سلام الله علیها) هم در بخش اجرایی و بخش علمی با ارسال آثار صورت گرفت.
در این همایش با ارسال 21 اثر از سوی پژوهشگران این مدرسه با همایش همکاری علمی و در بخش اجرایی نیز همکاری شد و 15 اثر موفق به دریافت گواهی پذیرش و دو عنوان مقاله موفق به کسب رتبه برتر دراین همایش شدند و یکی از این آثار با عناوین :
- بررسی تطبیقی نقش زنان فاطمی تمدن ساز در جوامع اسلامی(مطالعه موردی)
ضمناً این اثر با همکاری خودم و خانم سایری مدیر این مدرسه نوشته شده بود که اثر توسط خانم سایری در کمیسیون تخصصی مقاومت در همایش ارائه شد.
2. جایگاه بانوان در تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری به نویسندگی سیده کلثوم عدنانی از دانش آموختگان سطح 2
طلاب مدرسه ما در یازدهمین کنگره بین اللملی امام سجاد (علیه السلام) استان هرمزگان شرکت نموده و این آثار را به ثبت رساندند:
ارسال 6 اثر و که 2 اثر موفق به کسب رتبه سوم با این عناوین:
- راه های افزایش تاب آوری در دعای پانزدهم صحیفه سجادیه ( کسب رتبه سوم )
- زهرا بدخشان(طلبه سطح 2 مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
- مصادیق استکبارستیزی در صحیفه سجادیه - طاهره آذرخش(طلبه سطح 3 رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
در همایش ملی حضرت خدیجه (سلام الله علیها)استان یزد نیز با همت پژوهشگران مدرسه 5 اثر ارسال نمودیم که خروجی آن:
پذیرش و چاپ یک عنوان اثر در مجموعه مقالات همایش " بایدها و نبایدهای زندگی اجتماعی زنان با توجه به سیره حضرت خدیجه سلام الله علیها به همت مهدیه درعلی (طلبه سطح 2 مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها) بود.
بانوان پژوهشگر مدرسه حضرت آمنه (س) با شرکت در کنگره ملی بانوان تمدن ساز استان گلستان، مقالات و آثار فاخری به ثبت رساندند که شامل 10 اثر و گواهی پذیرش و چاپ در مجموعه مقالات کنگره با عناوین ذیل بود:
- آسیب شناسی رفتار حاکمان اسلامی با تأکید برنهج البلاغه و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محبوبه میرائی(طلبه سطح 3 رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
- شاخص ها و مولفه های خانواده مطلوب در گام دوم انقلاب از منظر قرآن
عطیه برغمدی (طلبه سطح 3 رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه (سلام الله علیها)
3. نقش زن در تعالی اخلاقی و معنوی جامعه با تأکید بربیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
فاطمه سمواتی(طلبه سطح 3 رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه (سلام الله علیها)
4. نقش مادردر تربیت مهدوی نسل چهارم انقلاب اسلامی
5. همایش ملی کرونا در آینه قرآن و اندیشه های فقهی و حقوقی
6. ارسال یک اثر و گواهی پذیرش و چاپ اثر در مجموعه مقالات با عنوان
7. تأثیرات کرونا بر نظام تربیتی خانواده با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری
زهره مصلح (طلبه سطح 3 ، رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
در مسابقه تبیین شعار مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم با عنوان طلبه مهذب، کارآمد و تمدنساز نیز تعدادی از طلاب ما شرکت نمودند که برگزیدگان آن خانم ها:
- فائزه عرب کوهستانی (نفردوم-طلبه سطح 2 مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
- عطیه برغمدی (نفرسوم-طلبه سطح 3 رشته تربیت دینی کودک ونوجوان ، مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها)
خانم شعبانی، به اهداف و انگیزه ای که در جهت پیشرفت امر پژوهش محوری طلاب داشتید اشاره میفرمایید.
به فضل الهی و با همکاری و حمایت مادی و معنوی مسئولین محترم استان قم علی الخصوص معاونت محترم پژوهش سرکار خانم حیاتی و همکاران خدومش و مدیریت محترم مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها) سرکار خانم سایری، پیشرفت های چشم گیری پژوهشگران این مدرسه داشته اند و تلاش کردیم از سال 1400 طرح تربیت پژوهشگر با هدف :
- کادرسازی و تربیت نیروی انسانی
- جهتدهی پژوهشهای حوزوی در راستای نیازهای علمی «جامعه و نظام اسلامی» و «مسائل کلان و راهبردی حوزوی»
- تشویق و ترغیب پژوهشگران حوزه در جهت انجام پژوهشهای نو، کارآمد و روزآمد
- ارتقای سطح کمی وکیفی پژوهشهای حوزوی
- توسعه و ارتقای توان علمی بانوان پژوهشگر حوزوی برای ارائه تحقیقات و آثار علمی معتبر
برگزار نماییم و خروجی این دوره انشالله در سال آینده به عنوان همیاران پژوهش (استاد راهنما) با دیگر طلاب مدرسه در عرصه پژوهش همکاری خواهند کرد و انشاالله این طرح به هرساله با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد که انشالله شاهد پیشرفت همه طلاب عزیز در عرصه تولید علم باشیم.
- ارزیابی وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی
الحمدلله همه مدارس فعالیت های خوبی دارند و با رصد کارنمای چند ساله پژوهشی استان شاهد پیشرفت و موفقیت هایی خوبی هستیم و سیر صعودی را شاهد هستیم . در مدارس به فضل الهی با برنامه و با هدف ارتقاء سطح علمی طلاب، رقابت خوبی را انجام شده و خواهد شد که امیدواریم استمرار و خروجی های خوبی داشته باشیم.
بایک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب خانم جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
- عدم حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران
- با عنایت به اینکه طرح اشراب جهت ارتقاء پژوهشی است و امتیازات این طرح، پژوهشی کردن برخی از دروس، آموزش مراحل مهارتهای پروژه به صورت گام به گام و همین طور ریلگذاری انجام پژوهش برای اساتید و طلاب علاقهمند است با مشکلات فراوانی ازجمله : نداشتن مهارت کافی اساتید جهت اجرای صحیح، عدم بودجه کافی جهت بهتر برگزار شدن طرح، کم بودن واحد درسی که نیم واحد بوده است و صدور مجوز تدریس مهارت های پژوهشگری توسط اساتید غیرمتخصص که جا دارد مسئولین امر بازنگری جدی دراین خصوص انجام دهند تا شاهد گام های محکم تری در پژوهش های بانوان باشیم.
- کسب مهارت و حضور عالمانه لازمه حضور مؤثر بانوان پژوهشگر در مجامع علمی ملی و فرا ملی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد
- نظام آموزشی حوزه را باید واقعا نظامی معطوف به تحقیق و به صورت نهادینه محقق پرور تعریف و بازسازی کنیم و در مرزشعار محوری نماند.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را تبیین نمایید.
یک راه برای تشویق طلاب به کارهای پژوهشی، این است که صندوقی برای حمایت از محققان درست شود برای طلبه هایی که در کارهای تحقیقاتی فعال هستند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود و شرط تسهیلات را کارهای پژوهشی قرار دهیم که در ترویج پژوهش ها می تواند مفید واقع شود .
-اخذ اعتبار از مراجع معتبر علمی برای فعالیتهای پژوهشی استاندارد؛
- لحاظ امتیازات ویژه به فعالیتهای پژوهشی استاندارد و حمایت مادی و معنوی از آنها؛
فرهنگ سازی و ترویج پژوهش و فراهم نمودن بستر برای پژوهشگران با برگزاری نشست های پژوهشی، کرسی های علمی –ترویجی ،کارگاه های مقاله نویسی ، حمایت از آثار پژوهشی با انتشار آن در مجلات علمی معتبر و مشارکت علمی خود مسئولین عرصه پژوهش در مجامع علمی تأثیر فراوانی درمشارکت طلاب دارد.
از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید سپاسگزاریم.