به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی ره، 21تیر1401 در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.
این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و حجت الاسلام و المسلمین فاضل سرپرست حوزه های علمیه خواهران و نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره برگزار شد که در ادامه، موشن گرافی نمودارهای جشنواره برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد.
در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی که با حضور خام عزیزاللهی سرپرست مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم و خانم حیاتی معاون پژوهش مدیریت استان صورت گرفت، از برگزیدگان این جشنواره تجلیل و قدردانی شد.
شایان ذکر است، 5 نفر از طلاب پژوهشگر مدارس علمیه خواهران استان قم در هشتمین جشنواره علامه حلی ره با کسب رتبه های برتر در زمینه مقاله و پایان نامه به مرحله کشوری راه یافته بودند که از میان آنها، دو اثر بعنوان آثار برگزیده کشوری معرفی و تجلیل شدند.
خانم زینب کوتی طلبه سطح3 در گروه فلسفه از موسسه آموزش عالی معصومیه خواهران، با ارائه نامه «تاثیر گذاری وجود رابط بر حکمت متعالیه» بعنوان رتبه سوم مورد تجلیل قرارگرفت.
خلاصه ای از اثر برگزیده:
وجود رابط از دیرزمان به صورت تلویحی در کلمات فلاسفه مطرح بوده ولی تصریح در مورد آن تا قبل از دوره صدرایی صورت نگرفته است. همچنین یکی از مسائل با دایره تأثیر گسترده در فلسفه صدرایی است که در دوران نوصدرایی نیز دستخوش تغییر و تکمیل گردیده و جز تک نگاری های پراکنده حول آن، أثر قابل توجهی در این باب نوشته نشده است، وجود رابطسه مصداق دارد: مصداق مسلم آن در علوم عقلی، ربط در قضیه است که ذهنی است، مصداق دیگر آن ربط یک طرفی است که همان وجود معلول است که خارجی است. مصداق سوم آن ربط دو طرفی است که اثبات آن در خارج مورد نزاع میباشد. وجود رابط غیر از وجود رابطی (للغیر) است، که اثبات تحقق عینی آن، سبب دگرگونی عمیقی در اکثر مباحث فلسفی میگردد. حرکت جوهری، احکام کلی وجود، اتحاد عاقل به معقول و خارجیت معقولات ثانیه فلسفی از نمونه های مهم این مباحث است. تحقق معقولات ثانیه فلسفی از باب اتصاف و ربط دو طرفیستهمچنین اتحاد عاقل به معقول نیز با ربط دو طرفی حاصل میگردد و هر جایی که دو موجود مستقل با هم متحد شوند تأمین این اتحاد با وجود رابط است. این مسأله با مبانی اصالت وجود سازگار است و کسانی که قائل به اصالت ماهیت اند قادر به تبیین آن نمیباشند. در جنبه خداشناسی مخصوصا با تولد نظریه امکان فقری و رابط بودن معلول نسبت به علت در تبیین توحید قرآنی به شدت مؤثر است همچنین در جنبه های ذهن شناسی با تحقیق ربط و حمل و توجیه معقولات ثانیه فلسفی أثرگذار است. در این رساله به تحقیق نظریه صدرایی و نوصدرایی در توضیح وجود رابط و تبیین اقسامش پرداخته و سپس با این دارایی علمی به ثمرات آن در مهمترین مباحث فلسفی می پردازیم.