به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم سمیه مهدیه از اساتید حوزه علمیه حضرت زینب علیهاسلام آران و بیدگل و دانشگاه اصفهان و نیز یکی از برگزیدگان جشنوارهها وهمایشهای علمی پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
خانم سمیه مهدیه متولد سال 1362، دانش آموخته سطح۴رشته تفسیر تطبیقی، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهودر حال حاضر طلبه سطح3 رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی بوده و استادراهنمای پایان نامه های سطح 3 رشته تفسیر، داوری مقالات فصلنامه علمی از جمله فصلنامه مفتاح و نامه جامعه و عضو جامعه استعدادهای برتر مرکز مدیریت در عرصه آموزش می باشد.
ایشان در مدت زمان تحصیل خود آثار پژوهشی بسیاری ارائه نموده اند که از جمله به عناوین ذیل می توان اشاره کرد :
مقالات علمی پژوهشی: بررسی و تحلیل راهکارهای اقتصاد مقاومتی با تکیه بر وظایف دولت/ بررسی عوامل موثر در تشویق به تولید با تکیه بر نهجالبلاغه
مقالات علمی ترویجی: بررسی چیستی موضوع علم با تکیه بر آراء آخوند خراسانی/بررسی حدود، دیه و قصاص سقط جنین از دیدگاه آیه الله خویی/قصاص سقط جنین از دیدگاه آیه الله مکارم/نیازسنجی و ضرورت مباحث اعتقادی بر اساس سبک زندگی اسلامی از منظر نهجالبلاغه/تحلیلی بر آرزوهای امیرالمومنین در نهج البلاغه
تالیف کتاب: پژوهشی نو در حقانیت قرآن/سقط جنین و احکام آن در اسلام
خانم سمیه مهدیه در طی سالهای تحصیل و تدریس با شرکت در همایشها و مجامع علمی ضمن ارائه پژوهشها و مقالات، موفق به کسب مقام برتری شده است.
وی رتبه اول مقاله نویسی کنگره ثقه الاسلام کلینی، رتبه دوم همایش علمی پژوهشی اقتصاد مقاومتی، رتبه چهارم مقاله نویسی جشنواره قرآن و عترت، مقاله برتر همایش بین المللی سیره علوی دانشگاه لرستان را به خود اختصاص داده است که در ادامه با نقطه نظرات ایشان و راهکارهای ارتقائی در امر پژوهش آشنا خواهید شد.
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلیارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
در سالهای اخیر ، حوزه علمیه خواهران شاهد رشد علمی طلبه های خواهر در موضوع پژوهش بوده است.
طرح اشراب که با هدف استفاده از اساتید توانمند در عرصه پژوهش بود، نسبتاً طرح خوبی بود ولی اشکال آن این بود که استاد جدید، با متد و روش تدریس استاد قبلی آشنا نبود و یا هر کدام از اساتید، روش خاص خود را داشتند. این مطلب هم موجب سردرگمی طلبه می شد و هم زمینه توجیه سازی طلاب بجهت کم کاری را فراهم می آورد.
اگر طلاب یک پایه تا آخر با یک استاد دروس پژوهشی را طی کنند بنظر بازدهی بیشتری خواهد داشت.
با وجود همه برنامه های مهارت افزایی هنوز هم طلاب بلحاظ مهارت در پژوهش ضعیف اند.
اگر تعداد واحدهای پژوهشی اضافه گردد، هنوز جای کار وجود دارد.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
امر پژوهش نسبت به آموزش تخصصی تر و با سختی بیشتری همراه است. علاوه بر اینکه بر خلاف آموزش که عموم طلبه ها مسیر آن را طی می کنند، پژوهش مسئله ای است که همه طلبه ها یا علاقه ای نسبت به آن ندارند و یا توانایی و امکانات آن را ندارند.
طلاب پژوهشگر بایستی گزینش شود.
اساتیدی که با طلبه ها سر کلاس هستند، به خوبی می توانند طلاب مستعد پژوهشی را معرفی کنند.
به نظر بنده گاهی برای پرورش یک طلبه پژوهشگر، کارگاه های عمومی، جوابگو نیست.
طلبه مستعد بایستی با یک استاد مخصوص، گام به گام، پیش برود تا کار یک مقاله به سرانجام برسد.
کارگاه های عمومی لازم و ضروری است اما مرحله بعد، جداسازی طلاب مستعد و آموزش خصوصی آن هاست (تجربه امسال ما در سطح۳مشاوره).
به نظر شما که استاد راهنمای مقطع تحصیلی سطح 3 هستید، علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
آفتی که دامنگیر اکثر طلاب سطح۳است این است که بعد از فارغ التحصیلی مشغول امورات خود از جمله تدریس یا اشتغال در بیرون حوزه و یا تربیت فرزند می شوند و از حال و هوای درس و پایان نامه فاصله می گیرند.
زمانی که تعداد واحدهای مجاز آموزشی تمام شد، بایستی در طول ترم، یک یا دو واحد درسی به پایان نامه طلاب اختصاص داده شود.
سر کلاس طلبه ها موضوع خود را بیان کنند، رفع اشکال بشود، بیان مسئله و ... در کلاس در حضور سایر طلبه ها مطرح گردد. همین نقد و بررسی و گفتگوی میان استاد و طلبه ها، باعث تقویت قدرت فکری و مهارتی همه حاضرین در کلاس می گردد.
در پایان ترم به طور معمول نزدیک به ۱۰طرح اجمالی آماده حضور در کارگروه تهیه می گردد(تجربه امسال ما در سطح۳مشاوره).
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.)
گاهی طلبه ای نرم افزارهای مورد نیاز را در دسترس ندارد، گاهی هزینه چاپ مقالات در فصلنامه های علمی پژوهشی بالاست و حتی بعضاً طلاب به کامپیوتر دسترسی ندارند.
اهداء نرم افزارهای مورد نیاز طلاب، پرداخت هزینه چاپ مقالاتی که بلحاظ علمی قابلیت چاپ در فصلنامه ها را دارند و حتی معرفی طلاب مستعد پژوهشگر به بانکها جهت دریافت وام برای خرید لپ تاپو معرفی به موقع همایش ها به طلاب و تشویق ایشان جهت حضور در این همایش ها از جمله مواردی است که طلاب را به تحصیلِ پژوهشمحور تشویق می نماید.
متشکریم از شما که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.