سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۲۴ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

مصاحبه با خانم فاطمه ابراهیم پور همکار پژوهش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری

شناسه خبر : 130478

1401/09/20

تعداد بازدید : 59

مصاحبه با خانم فاطمه ابراهیم پور همکار پژوهش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری
خانم ابراهیم پور تصریح کرد: طلبه با سلایق و تجربیات گوناگون اساتید روبرو می شود و همین امر موجب حیرت و سردرگمی طلبه در عرصه پژوهش می گردد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم فاطمه ابراهیم پور همکار پژوهش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری بعنوان یکی از پژوهشگران برتر حوزه علمیه خواهران استان قم، مصاحبه ای صورت گرفت.

خانم فاطمه ابراهیم پور، دانش آموخته سطح2 حوزوی و عضو هسته پژوهشی مدرسه و از برگزیدگان جشنواره‌ها وهمایش‌های علمی پژوهشی می باشد.

 ایشان در مدت زمان تحصیل خود آثار پژوهشی بسیاری ارائه نموده اند که از جمله به عناوین ذیل می توان اشاره کرد :

مقاله فردی ایشان "حقیقت شاکله و رابطه آن با عمل از دیدگاه آیت الله جوادی آملی"با کسب رتبه دوم کشوری در سطح ۲حوزه بوده که در اولین همایش آیت الله جوادی آملی با همکاری مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان به ثبت رسید و از مقالات گروهیوی می توان به مقاله "نقش دعا در رفع و دفع بیماری واگیردار"اشاره کرد.

خانم ابراهیم پور در طی سالهای تحصیل و تدریس با شرکت در همایشها و مجامع علمی ضمن ارائه پژوهشها و مقالات، موفق به کسب مقام برتری شده است که عبارتند از:

‌- اولین همایش همدلی استان یزد، با کسب گواهی پذیرش نهایی مقاله

-در نخستین همایش ملی فرهنگ با تاکید بر جنبه های فرهنگی و اجتماعی کرونا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با کسب گواهی ارائه مقاله

-در سومین جشنواره فرهنگ علوی با همکاری مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه با کسب رتبه شایسته تحسین

-مقاله نقش دعا در رشد جامعه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در همایش کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث با کسب گواهی پذیرش مقاله که در ادامه با نقطه نظرات و راهکارهای ایشان آشنا خواهید شد.

 

از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلیارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟

روند پیشرفت علمی پژوهشی حوزه های خواهران، بطور کلی در سطح خوبی است، اما تا رسیدن به حدّ مطلوب فاصله دارد. جایگاه و اهمیت پژوهش و تحقیق، در میان درس های طلاب واضح نیست و طلبه چرایی آن را درک نمی کند لذا حجم کار اساتید از این جهت سنگین است.

طلاب چون غرق فضای آموزشی هستند و با این فضا انس دارند، فضای پژوهشی برایشان پدیده ای نو طلقی می شود، لذا ارتباط گرفتن با این حرفه برایشان زمان بر و تا حدودی دشوار است، اما با این حال، استقبال آنها از مسابقات علمی پژوهشی قابل تحسین و تقدیر است.

 

با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

مشارکت طلاب خواهر در پژوهش از جهت کمیت و کیفیت در حد انتظار نیست، زیرا، عده قلیلی از طلاب در امر پژوهش مشارکت دارند و اغلب افراد، خروجی فعالیت‌شان مطلوب نیست و مهم ترین علت کمبود کیفیت و کمیت مشارکت پژوهشی طلاب، عدم تسلط آنها بر منابع تحقیقاتی است.

نکته دیگر که جزء آسیب ها است، تعدد اساتید پژوهش در پایه های مختلف است، به عنوان مثال، طلبه با سلایق و تجربیات گوناگون اساتید روبرو می شود و همین امر موجب حیرت و سردرگمی طلبه در عرصه پژوهش می گردد.

 

راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامه‌هایی که جهت ترغیب و تشویق دانش‌پژوهان در پیش گرفته‌اید.)

 باید اساتید و معاونین پژوهش به طلاب مستعد در عرصه تحقیق، هویت و شخصیت دهند و برای آنها ارزش قائل باشند، لذا آنها را از جهت مادی و معنوی حمايت کنند... آثار آنها را در مجامع علمی عرضه کنند و به چاپ برسانند.

 به نظر بنده لازم است، درس های آموزشی حوزه نیز پیوست پژوهشی داشته باشند. به عنوان مثال: استاد درس مربوطه، درس را پژوهش محور دنبال کند و طلاب را از این طریق به پژوهش تشویق نماید و این امر ناخود آگاه سبب رشد و ارتقاء تحقیقی آنها می گردد.

 باید اساتید و معاونان پژوهش، طلاب را با نرم افزارهای پژوهشی از جمله نرم افزار نور آشنا کنند، زیرا، با توجه به پیشرفت های علمی، عمده تحقیقات و پژوهش ها از این مسیر صورت می پذیرد.

در فرمایشات امام خامنه ای آمده که ایشان به امر پژوهش و تحقیق سفارش ویژه ای دارند، در نتیجه نباید سخت گیری های بی مورد در این عرصه صورت گیرد، لذا رانت های پژوهشی که در کنگره ها و همایش ها دیده می شود، موجب تضعیف روحیه تحقیقاتی طلبه می گردد و به طور ملموس و واضح باید گفت: در فلان همایش از اساتید مطرح تقدیر می گردد و به طلبه عادی بها داده نمی شود، در حالی که این طلبه باید رشد پیدا کند و مطرح شود.

متشکریم از شما که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

rss

 اخبار - اخبار مدیریت استان - حوزه خواهران استان قم
سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۲۴ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار مدیریت استان

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳
۲۴ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.