به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم سیده فاطمه الحسینی المدرسیه، از طلاب موفق مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهاالسلام و یکی از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
خانم فاطمه الحسینی طلبه سطح3 کلام اسلامی، فارغ التحصیل کارشناسی رشته کتابداری از دانشگاه پیام نورقم، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات( شاخه کتابخانه های عمومی) از دانشگاه پیام نور قم و در حال حاضر مشغول تدریس در دبیرستان غیرانتفاعی مقطع یازدهم و دوازدهم(دبیر عربی) و مبلّغ طرح امین در مقطع ابتدایی می باشد.
ایشان در مدت زمان تحصیل خود آثار پژوهشی بسیاری ارائه نموده اند که از جمله به عناوین ذیل می توان به شرکت در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی علامه مصباح یزدی (ره) با مقاله "ولایت مطلقه و غیر مطلقه در آثار علامه مصباح ره"اشاره نمود.
وی با ارائه مقاله "شیوه های تبلیغ دینی در شبکه های اجتماعی" در دانشگاه و حوزه، رتبه برتری را به خود اختصاص داده است.
این پژوهشگر و مبلّغ فرهنگی با مجله مدرسه کریمه اهل بیت علیهاسلام همکاری نموده و یکی از فعالان فرهنگی تبلیغی در عرصه هنر و رسانه شناخته شده است که در ادامه با بیشتر با فعالیتها و نقطه نظرات ایشان آشنا خواهید شد.
شما بعنوان یک پژوهشگر، روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی طلاب در سالهای اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟
برای بررسی روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی ابتداً باید معیاری را تعیین و براساس آن معیار روند ارتقاءعلمی_پژهشی پژوهشگران را بررسی نماییم. مثلاً این معیار می تواند شناخت ارجاعات به مقالات منتشر شده، تنوع موضوعات و... باشد. اما آنچه مشخص است براساس تحقیقات انجام گرفته، سیاست گذاری نظام تحقیقاتی حوزه و همچنین فقدان راهبردهای مناسب مهمترین عوامل بازدارنده ی پژوهش در حوزه است.( رجوع شود به مقاله پژوهش در نظام آموزشی حوزه بازدارنده ها و راهکارها؛ نوشته سیف الله فضل الهی قمشی که براساس دیدگاه های طلاب ۳و ۴حوزه های علمیه تدوین گردیده است.)
با توجه به اینکه تحقیقات اکثر طلاب فعلی براساس روش تحقیق موجود در دانشگاه ها است باید بررسی و مقایسه کرد که آیا این روش تحقیقی دانشگاهی تاکنون برای حوزه کار آمد و موثر بوده است یا نه؟
نظر شما در خصوص وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چیست؟
در مجموع طلاب روند مطلوبی در زمینه پژوهش داشته اما برای بررسی و ارزیابی وضعیت کنونی آن ها نیاز به جست و جو و تحقیق از سازمان های برگزار کننده مسابقات علمی و پژوهشی داریم و سوال اینجا است که آیا این سازمان ها در مجامع علمی و پژوهشی ایران و جهان از نظر علمی و تحقیقاتی دارای اعتبار هستند.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
اولاً طلاب خواهر باید طبقه بندی و دسته بندی شوند؛ طلابی که دارای مدارک دانشگاهی هستند یا مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند، طلاب مجرد و متاهل، طلاب داخلی و خارجی و... و بعد از آن جامعه را در حوزه دین عارضه یابی نمود و برای جلوگیری از موازی کاری در حوزه تحقیقات از بانک های اطلاعاتی جامع پژوهش استفاد کرد. همچنین متاسفانه آشنایی طلاب با مفاهیم جدید بسیار اندک است. مفاهیمی مانند: متاورس، لقاح مصنوعی، سایبرنتیک، ویرایش ژنتیکی، هوش مصنوعی، web3و....
بفرمایید چه راهکارهایی بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است.
استفاده از متد agile projetکه در سازمان ها و موسسات بسیار موفق دنیا اکنون در حال استفاده است. این طرح به طور خلاصه یعنی طلاب به جای وقت گذاشتن برای تحقیقات گاهاً تکراری و زمان بر و...شروع به تحقیق با تیم تحقیقاتی(team work) و به روش اصلاح پی در پی یک معضل و یا یک فرصت را در حوزه های مربوط به دین رفع یا خلق کرد.
متشکریم از فرصتی که برای این گفت و گو اختصاص دادید.