به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، همزمان با آغاز هفته پژوهش با خانم فاطمه لطف آبادی، معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا علیهاسلام آران و بیدگل و یکی از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
خانم فاطمه لطف آبادی، طلبه سطح 4 مرکز عالی تربیت مدرس صدیقه کبری علیهاسلام استان قم بوده که در حال حاضر مشغول تدوین پایان نامه سطح 4 می باشد.
ایشان از مدرس ادبیات عرب و معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمهالزهرا (سلام الله علیها ) آران و بیدگل را به عهده دارد.
وی مولف کتاب "عوامل و زمینه های نفوذ اسرائیلیات درتفاسیر قرن پنجم وششم"و دارای 10 مقاله تفسیری و رتبه 2 همایش کشوری با موضوع «محبت الهی و سبک زندگی اسلامی» و نیز با ارائه مقاله ای با موضوع «نشانه های اعتقادی محبت الهی» و « اثبات نقلی جهانی شدن دین اسلام» در جشنواره معراج منیر استان اصفهان حائز رتبه برتری شده است.
خانم لطف آبادی دبیراجرایی دو همایش علمی- پژوهشی، استاد راهنمای پایان نامه های طلاب مقطع سطح 2 و 3 و استاد راهنما و مشاور بیش از40 مقاله آموزشی بوده و اجرای بیش از 15 نشست علمی- پژوهشی، برگزاری 10 کارگاه مقاله نویسی و چندین کرسی آزاداندیشی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که در ادامه با نقطه نظرات و راهکارهای ایشان در راستای ارتقاء علمی پژوهشی طلاب آشنا خواهید شد.
شما بعنوان یک پژوهشگر، روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی طلاب در سالهای اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟
در سال های گذشته روند ارتقاء طلاب بسیار کم بوده است، حتی در مدارسی که بنده درس خواندم ؛ ولی در مجموع، با حمایت علمی که امسال از پژوهشگران به عمل آمد و کارگاه مهارتی که از طرف مدیریت استان برگزار شد، آموزش مقالات علمی- پژوهشی انشاءالله روبه ارتقاء است که زمینه پرورش طلاب در زمینه پژوهش انجام شود، اگر چه هنوز هم نیاز به برگزاری دوره های مختلف و حمایت معنوی و مادی مثل چاپ و نشر آثار طلاب از طرف مرکز مدیریت استان قم هست.
-با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین نمایید.
با توجه به اینکه ملاک مدرک پایان تحصیل، نمرات اخذ شده در مقالات پایانی است و با توجه به حجم زیاد تعداد واحدهای درسی و محتوای کتابهای درسی، سختی های زیادی در این زمینه برای همه وجود دارد که هم کار تحقیقاتی انجام دهند و هم به درس ها برسند و این امر، کار و انرژی مضاعفی را می طلبد. ضمن اینکه تدوین سریع مقاله برای طلاب در سال آخر تحصیلی که دغدغه مدارس امین و ادامه تحصیل برای سطح 3 را دارند، مخل انجام آن به شکل مطلوب است.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است، اشاره بفرمایید.
برای آمادگی طلاب جهت تدوین پایان نامه، دروسی مانند روش تحقیق و کلاسهای کارورزی مهارتی در طول سال تحصیلی به صورت نشست و پرسش و پاسخ تشکیل شود به طوری که تا پایان دوره آموزشی، مراحل تدوین پایان نامه هم به اتمام برسد.