در هفته پژوهش انجام شد:

مصاحبه با خانم حسن زاده همکار آموزش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری بعنوان پژوهشگر برتر

شناسه خبر : 130868

1401/09/26

تعداد بازدید : 55

مصاحبه با خانم حسن زاده همکار آموزش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری بعنوان پژوهشگر برتر
خانم حسن زاده تاکید کرد: اساتید حوزه علمیه در همه مقاطع باید تمامی دروس حوزوی را با اصل پژوهش محوری تدریس نمایند، ضمن اینکه دوره‌ها و کارگاه‌های ارتقاء افزایی در مقاله نویسی علاوه بر طلاب، برای اساتید هم برگزار شود تا اساتید در امور پژوهشی با طلاب همکاری و هماهنگی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم عاطفه حسن‌زاده، از طلاب موفق موسسه آموزش عالی آیت الله ایروانی (ره) و یکی از برگزیدگان جشنواره‌ها و همایش‌های علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.

خانم عاطفه حسن زاده دانش آموخته سطح2  مدرسه علمیه شهید حاج غفاری، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق و جزا و جرم شناسی و در حال حاضرطلبه سطح3 رشته مدیریت آموزشی در موسسه آموزش عالی آیت الله ایروانی وهمکار آموزش و عضو هسته پژوهشی در مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاریمی باشد.

مقاله اول ایشان با عنوان "تولید و پشتیبانی و مانع زدایی با تاکید بر نقش آن در مبارزه همه جانبه و با قاچاق کالا و ارز از منظر مقام معظم رهبری"که با کسب مقام برتری در نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، مجوز ارائه مقاله و چاپ و نشر آن را به خود اختصاص داد.

دومین مقاله ای که خانم حسن زاده ارائه نموده با عنوان "بررسی علل سقط جنین به عنوان تهدیدی برای امنیت اجتماعی"با مطالعه میدانی در استان قم می باشد که در کنفرانس بین المللی پژوهش های دینی علوم انسانی فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام که با کسب رتبه شایسته تقدیر در لوح فشرده و مجموعه مقالات به چاپ رسیده است.

سومین اثر ایشان مقاله ای با عنوان "ویژگی سیاسی حکومت حضرت مهدی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی"که در همایش تاثیر در انقلاب در ظهور امام عصر در استان بوشهر، شهر جم حائز رتبه برتری شده است.

ایشان مقالاتی که به صورت گروهی با طلاب مدرسه علمیه شهید حاج غفاری تدوین نموده اند را با عناوین ذیل برشمرد:

-نقش دعا در رشد معنوی و فرهنگی سیاسی اقتصادی در جامعه اسلامی چاپ درمدرسه علمیه آمنه

-تحلیلی بر حیات طیبه با تاکید بر آیه ۹۷ سوره نحل از منظر علامه طباطبایی

-نقش دعا در رفع و دفع بیماری واگیردار با ارائه در نخستین همایش ملی فرهنگ با تاکید بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی کرونا با کسب گواهی ارائه مقاله

-رشد جامعه با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی با ارائه درهمایش کنگره بین المللی گام دوم با کسب گواهی پذیرش

-تشابه قلوب

-دعا و جایگاه آن در منابع اسلامی

 -حق مدارا در قرآن و سیره معصومین با ارائه در چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری ایران

در ادامه با نقطه نظرات و راهکارهای ایشان در پیشرفت امور پژوهشی طلاب آشنا خواهید شد.

شما بعنوان یک پژوهشگر، روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی طلاب در سالهای اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مدرسه شهید حاج غفاری با همکاری و فعالیت های خانم مهتدی معاون پژوهش مدرسه در امور پژوهش طلاب، اقدامات بسیار خوبی انجام شده، ایشان برای طلاب کارگاه‌های مختلف پژوهشی برگزار می‌کند و مقالات طلاب در همایش ها بر اساس موضوع ارسال می نماید.

بنظر بنده معاونت پژوهشی یکی از ارکان های مهم برای پیشرفت مقالات طلاب می باشد و جا دارد که از زحمات خانم مهتدی تشکر نمایم.

با یک نگاه نقادانه کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشهای طلاب حوزه خواهران جهت ارتقای کیفی و کمی آثار پژوهشی را تبیین کنید.

طلاب انگیزه لازم برای پژوهش را ندارند چون آموزش هنوز از پژوهش جدا است و اگر کسی در پژوهش فعالیتی نداشته باشد اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که طلبه فقط ملزم به ارائه یک مقاله و یک پایان نامه است.

البته معضل اساسی این است که اساتید ما دست به قلم نیستند و نمی تواند روحیه پژوهشگری طلبه را تقویت کنند و اینکه طلبه های امروزه یادداشت نویسی، مقاله نویسی، خلاصه نویسی و گزارش نویسی را بصورت کاربردی یاد نگرفته اند.

راهکارهای که به نظر شما برای حضور فعال و پژوهشی طلاب در مجامع عمومی علمی موثر هست را بیان بفرمایید.

ابتدا باید امتیاز های خاصی برای پژوهشگران جوان در نظر گرفته شود، در مدارس علمیه گروه های سه نفره پژوهشی ایجاد شود و هر ترم برای پژوهش در کارنامه نمره در نظر گرفته شود.

از همه مهم تر اینکه اساتید همه درس ها باید با پژوهش آشنا شوند و تمامی دروس حوزوی باید پژوهش محور شود، ضمن اینکه دوره‌ها و کارگاه‌های ارتقاء افزایی در مقاله نویسی برای اساتید برگزار شود و اساتید در امور پژوهشی با طلاب همکاری و هماهنگی داشته باشند.

پیشنهاد بعدی ما این است که در طول هفته هر پایه به اندازه دو ساعت کلاس و کارگاه پژوهشی بگذراند که شامل گزارش نویسی، خلاصه نویسی، معرفی کتاب و موضوع یابی باشد.

از فرصتی که به این گفت وگو اختصاص دادید متشکریم.

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه