به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم معصومه احمدیان معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا علیهاسلام آران و بیدگل و یکی از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
خانم معصومه احمدیان علی آبادی، طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مرکز عالی تربیت مدرس صدیقه کبری علیهاسلام قم ( اتمام واحدهای آموزشی) و سطح ۳ مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی مرکز عالی زینب کبری سلام الله علیها و در حال حاضر معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها ) آران وبیدگل می باشد.
ایشان مولف کتابی با موضوع "قصه حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیهم السلام و آثار تربیتی آن" و بیش از 10 مقاله تفسیری ارائه نموده و رتبه استانی در مقاله ای با عنوان "اثبات نقلی معراج پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم" را به خود اختصاص داده و همچنین پایان نامه ایشان مقام برتر سطح ۳حوزوی را کسب نموده است.
گفتنی است، رزومه پژوهشی وی به تالیف کتاب و مقاله محدود نشده بلکه سایر فعالیتهای علمی پژوهشی را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است که عبارتند از:
- دبیراجرایی دو همایش علمی- پژوهشی؛ در بخش نمایشگاه و نشستهای تخصصی در حوزه زن و سبک زندگی، زنان و باید ها و نبایدهای انقلابی
- استاد مشاوره پایان نامه های سطح 2 قریب به 15 پایان نامه
- استاد راهنمای پایان نامه سطح 3
- راهنمایی و مشاوره مقالات سطح 2 با بیش از40 مقاله آموزشی و پایانی
- اجرای نشست علمی- پژوهشی با موضوعات مختلف
- برگزاری و اجرای کارگاه پژوهشی با موضوعات مختلف
- اجرای کرسی آزاداندیشی
- اجرای تریبون آزاد
در ادامه، اهم مباحثی که با خانم احمدیان مطرح شد، تقدیم حضور می گردد:
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر چگونه بوده و وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه تابع استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی ارزیابی بفرمایید.
به نظر بنده در سالهای اخیر رشد زیادی نداشته؛ اما با تدابیری که مسئولین جدید دارند ان شاءالله شاهد اتفاقات خوب علمی - پژوهشی برای طلاب قم و حتی طلاب در دورترین نقاط باشیم.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
عدم توجه به توان و استعداد طلاب در زمینه کار تحقیقی یکی از انتقادهایی ست که به اساتید و مسئولین پژوهشی مدارس وارد است.
آسیب دیگری که رشد فعالیت های پژوهشی و تحقیقی را مختل نموده، رها شدگی طلاب مستعد در امر پژوهش به دلیل عدم حمایتهای مادی و معنوی می باشد.
بی نتیجه بودن و بی ثمر بودن تحقیقات پایانی و گرفتن صرف نمره باعث بی انگیزه شدن طلاب در جهت فعالیتهای کتابخانه ای و تحقیقی بوده است.
از طرفی، عدم حمایت اساتید صاحب اثر و دارای مجلات علمی - پژوهشی از طلاب مستعد نیز یکی دیگر از موانع رشد پژوهشی در طلاب شده است و مهمترین مسئله بلااستفاده بودن و عدم بکارگیری از مقالات و پایان نامه های طلاب و صرفاٌ خاک خوردن آنها در دفتر معاونت پژوهش است که سالهاست مورد نقد اساتید و صاحبنظران می باشد.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (به عنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.)
از جمله اقداماتی که باید در این حیطه به کار بسته شود، در ابتدا استعداد شناسی طلاب مستعد و سرمایه گذاری واقعی بر آثار تدوین شده می باشد و اینکه مقالات از سوی خود طلبه در وبینارها یا نشستهای مرتبط با موضوع ارائه شود نه توسط معاونان پژوهش، چرا که انگیزه طلاب را افزایش و سبب تشویق و دیده شدن زحمات آنان خواهد شد.
اقدامات بعدی شامل حمایت های مادی در چاپ و نشر مطلوب از آثار طلاب،زمینه سازی کمی و کیفی در جهت رسیدن طلاب به چاپ مقالات علمی –پژوهشی، تسهیل امر پژوهش و تحقیق در سطح دو، آموزشهای لازم جهت ارائه مقالات علمی - پژوهشی از سطح ۳همراه با حمایت جدی از طلاب، ارزش گذاری بر کارهای تحقیقی گروهیو تشویق فعالان پژوهشی و تحقیقی و ... می باشد.
از فرصتی که برای این گفت و گو اختصاص دادید، متشکریم.