به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم سهیلا حاجیلو طلبه فرهیخته موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه و رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:
خانم حاجیلو، طلبه سطح سه رشته تربیت دینی کودک و نوجوان، حوزه علمیه معصومیه هستند که مقاله ایشان با عنوان "نقش مبلغین در آموزش دینی معلولین"حائز رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی شده است.
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
بحمدالله در سالهای اخیر رشد زیادی را در زمینه پژوهشی شاهد هستیم اما همان طور که مستحضرید تعداد اثرهای به ثبت رسیده و فعالیت برادران طلبه به مراتب از طلاب خواهر بیشتر است و به نظر بنده ظرفیت خواهران برای کارهای پژوهشی، بسیار بالاتر از این مقادیر میباشد.
دلیل این موضوع این است که اولا طلاب با مزایا این مسابقات آشنا نیستند و از طرفی تبلیغات مناسبی هم صورت نمیگیرد و ثانیا در طول دوران تحصیل اساتید تاکید زیادی برای این قبیل مسابقات ندارند تا انگیزه طلاب شکل بگیرد.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
در ابتدا اشاره به این نکته لازم است که در بسیاری از مواقع آموزش نحوه نگارش مقاله و پایان نامه به صورت کامل و ساده انجام نمیشود و این موضوع باعث میشود طلبه نگارش و پژوهش را بسان یک غول بی شاخ و دم ببینند و همیشه از آن فراری باشد.
در ثانی عدم استقبال شایسته از مقالات و پایان نامه های مفید و کاربردی، انگیزه طلبه را در این مسیر کم میکند و او را از ادامه نگارش باز میدارد.
به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
سختگیری های زیاد در تایید موضوع و این که گاها ً موضوعی که در نهایت تصویب میشود مورد علاقه طلبه نمیباشد و یا باعث سردرگمی وی میشود که باید از کجا شروع کند یا به کدام کتب مرجع رجوع نماید و...
انتخاب استاد راهنما و این که ایشان زمان کافی برای راهنمایی و پاسخگویی به اشکالات طلبه در طول مسیر نگارش را داشته باشد یا خیر از دیگر دغدغه هایی است که باعث طولانی تر شدن زمان نگارش پایان نامه ها میباشد.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.)
توجه ویژه به کارهای پژوهشی همانند واحد های آموزشیو تشویق های مادی و معنوی آثار برتر و فراهم سازی بستر برای چاپ آثار پژوهشی منتخباستفاده از اساتید مجرب برای آموزش نحوه نگارش و پیدا کردن موضوعات روز تا طلبه بیشتر ترغیب شود تا قدم بر این مسیر بگذارد و بدانند که مانند تبلیغ تاثیر گذار است.
از اینکه فرصتی را جهت پاسخگویی به این سوالات اختصاص دادید، سپاسگزاریم.