به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم سودابه بهمنی طلبه فرهیخته مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:
خانم سودابه بهمنی، دارای مدرک سطح ۳و فارغ التحصیل از تربیت مدرس صدیقه کبری( سلام الله علیها ) قم هستند که اثر برگزیده وی با عنوان "اخلاق بخشش"در نهمین جشنواره علامه حلی حائز رتبه سوم گردیده است. (منظور از بخشش در این پایان نامه، به معنای بخشش مال است نه آن بخششی که به معنای عفو و گذشت باشد).
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر و به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
به نظر بنده از جهت روند ارتقاء علمی-پژوهشی در این سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است و این باعث خوشحالی است.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
از نظر کاستی ها می توان به این نکته اشاره کرد که در سطح ۲، واحدهای آموزشی پژوهش که گنجانده شده است و کاملا واحدهای درسی لازم هستند، به نظرم خواهران بزرگوار قبل از آموزش این واحدهای پژوهشی، آشنایی بیشتری با کامپیوتر داشته باشند تا کارایی این واحدهای آموزشی بیشتر شود.
بایسته های پژوهش: در عرصه پژوهش باید کاری کرد که در وهله اول، ترس از پژوهش کردن که در وجود خیلی از ماها وجود دارد شکسته شود و شیرینی پژوهش به دانش پژوهان چشانده شود؛ تا خودشان به پژوهش کردن ترغیب داشته باشند. به نظر بنده این کار بیشتر از عهده استادان بزرگوار و متبحر در عرصه پژوهش بر می آید. همین کاری که استاد بزرگوار ما، یعنی استاد آل بویه انجام دادند و هنوز هم که هنوز است آن شیرینی پژوهش در وجود ما هست و خواهند ماند و پژوهش را به صورت عملی و عینی به ما آموزش دادند.
به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
شاید یکی از دلایلش این باشد که بیشتر خواهران در انتخاب موضوع دچار مشکل می شوند و چند سال در گیر انتخاب موضوعی قابل تایید می شوند. اگر اساتیدی باشند که در انتخاب موضوع به خواهران کمک کنند شاید این روند نگارش پایان نامه ها سریعتر پیش رود.
یکی از دلایل دیگر را می توان اشتغال خوهران به تدریس را گفت و این خود می تواند تمام وقتشان را بگیرد و فرصت کافی برای پژوهش نداشته باشند.
از اینکه فرصتی را جهت پاسخگویی به سوالات اختصاص دادید سپاسگزاریم.