به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم محبوبه پدیدار طلبه فرهیخته موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه و رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:
خانم محبوبه پدیدار سطح چهار فقه خانواده طلبه موسسه عالی حوزوی معصومیه هستند که آثار برگزیده ایشان با عناوین"زنان در اندیشه ابوالاعلی مودودی"در همایش تقریب مذاهب اسلامی
و "ماهیت ازدواج سفید و امکان سنجی با نکاح معاطاتی"رتبه برتری را به خود اختصاص داده است.
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
شرکت طلاب در مسابقات علمی .پژوهشی و به تبع کسب رتبه به مراتب بیشتر از سالهای قبل است و این امر مترتب بر فعالیت های پژوهشی و انگیزشی مدارس علمیه در سطح استان قم است که هر چه مدارس در این زمینه فعال باشند به تبع طلاب نیز فعال تر در این عرصه حاضر می شوند ؛لذا لازم است برای حضور هر چه گسترده تر طلاب در این عرصه ،مدارس انگیزه و علمیت لازم را در طلاب ایجاد نمایند.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
با توجه به علمیت موجود در حوزه های علمیه ،لازم است طلاب با مسائل کاربردی و به روز جامعه آشنا گردند و مساله محور در حل مسایل جامعه در عرصه پژوهش وارد گردند و شیوه های درست نوشتن و چگونه نوشتن را باید به کرار تمرین نمایند تا آسان و درست بنویسند.
به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
روند انتخاب موضوعات خیلی زمان بر است و همچنین زمان بر تر از آن زمان تصویب موضوعات و تصویب طرح اجمالی و تفصیلی و نوعا در روند زمان تصویب طرح و موضوع انگیزه کافی و وافی طلاب برای نوشتن از بین می رود.
از طرفی دسترسی به منابع برای طلاب نوعا سخت و طاقت فرسات و انتظار می رود که مدارس عالی از کتابخانه های غنی در رشته های ارائه شده در ان مدارس بهره مند باشند تا روند نگارش بدلیل عدم دسترسی به منابع با توقف زوبرو نگردد.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.)
حمایت از آثار پژوهشی طلاب در عرصه چاپ، ایجاد مرجع و منبع قابل دسترسی به جهت رجوع در مراتب تدوین و نگارش مقالات و پایان نامه ها، حمایت اساتید سطوح عالی از طلاب در تبدیل پژوهش های کلاسی به مقالات پژوهشی با تدابیر پیش بینی شده از سوی مدارس می تواند تاثیر بسزایی در حضور فعال پژوهشگران در مجامع علمی باشد.
از اینکه فرصتی را جهت پاسخگویی به سوالات اختصاص دادید سپاسگزاریم.