توسط روابط عمومی مدیریت استان قم صورت گرفت:

مصاحبه با خانم زهرا سادات حسن پور اونجی رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)

شناسه خبر : 135470

1402/04/29

تعداد بازدید : 54

مصاحبه با خانم زهرا سادات حسن پور اونجی رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)
خانم حسن پور: گاهی واقعا طلبه ای روحیه پژوهش ندارد و اجبار این امر با این روند خاص برای عموم طلاب با شخصیتهای مختلف درست نیست. می توان پژوهش های عملی و اجرایی را برای بعضی عزیزان لحاظ کرد. برخی روحیه علمی و پژوهشی در قالب نگارش و تولید محتوا دارند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم زهرا سادات حسن پور اونجی رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:

خانم حسن پور سطح ۳ اخلاق و تربیت اسلامی و از طلاب ممتاز تحصیلی سطح ۲و سطح ۳بوده اند که جزء برگزیده برترین های پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزه معصومیه در سال ۱۴۰۰ می باشد و اثر برگزیده وی با موضوع "تاب‌آوری( عوامل، موانع و راهکارها)" با تاکید بر تعالیم اسلامی در نهمین جشنواره علامه حلی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟

الحمدلله با رشد علمی مراکز مربوطه و تعالیم همسو با اهداف پژوهشی و دغدغه مند بودن طلاب فرهیخته روند رو به رشدی داشته اما همچنان جای کار بسیاری دارد و باید در اطلاع رسانی موضوعات پژوهشی کاربردی و مورد نیاز بطن جامعه و تسهیل تحقیقات میدانی و مسئله محور و اثرگذار کوشید.

با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

به نظر می رسد آنچه در این رابطه ما را برای رسیدن به مطلوب دچار نقص و کاستی میکند در چند حیطه باید مطرح شود؛

۱.در رابطه با حیطه آموزشی؛ مدرسین فرهیخته رشته های مختلف، روشهای تفکر مسئله ساز و دغدغه مند را بین طلاب بارور نکرده و قبل از ایجاد حس ضرورت پرداختن به پژوهش و کسب دانش و حل مسئله ای ،بعنوان واحد اجباری آموزش به این مهم پرداخته و به حدی سخت به نظر می رسد که در گذراندن این مهم تکلف ایجاد می شود.

۲.از جهت موضوع؛ گاهی موضوعاتی مورد بررسی قرار می گیرد که رفع کننده هیچ مشکل و هموار کننده هیچ مسیری نمی باشد در این صورت ذوقی برای به ثمر رساندن آن توسط دانش‌پژوه نخواهد بود و چه بسا آن موضوع فقط پیشنهاد استاد راهنما بوده و پژوهشگر ارتباط قلبی و علمی با موضوع نداشته و در مسیر پژوهش هم ایجاد نشده است.

۳.از جهت ابزار و امکانات لازم جهت پژوهش؛ طلبه عزیز بالاخص طلاب شهرستانی، از امکانات کافی برخوردار نیستند و حتی شرایط زندگی بانوان و وظیفه اصلی آنها در رابطه با فرزند آوری، تمرکز بر نگارش و پرداختن به پژوهش را دچار خلل می کند.

۴.از حیث شناخت زمانه؛ چنانچه دانش‌پژوه به زمانه خود شناخت کافی داشته باشد و نیاز سنجی درستی از زمانه خود داشته باشد به درستی می تواند در این عرصه گام بردارد و آنچه آسیب‌زاست و پژوهش ها را بی‌ثمر می کند و نتیجه مطلوب را بدست نمی آورد عدم شناخت زمانه و نیازهای آن دوره است.

از حیث ایمان؛ آنچه بشخصه در این مسیر تجربه کردم با توجه به تمام چالش ها و سختی های این مسیر ،با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام و شفیع قرار دادن شهدا آغاز کردم و به فرموده امام علی ع :"از آنچه می ترسید خودتان را با آن مواجه کنید" با عنایت حق و کمک ائمه پیش رفتم و خداوند را شاکرم که" ان مع العسر یسرا" وعده حتمی خداوند محقق گردید.

به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟

عدم آشنایی درست به مسیری که باید بپیمایند و متاسفانه برای پژوهش ضعف دارند. بیشتر در ساختار و سازماندهی رساله و روش کار و چگونگی نگارش آن ابهام دارندگاهی سبک زندگی تبلیغی و طلبگی و فرزندآوری مانع صرف وقت کافی برای این مقوله می شود.

گاهی واقعا طلبه ای روحیه پژوهش ندارد و اجبار این امر با این روند خاص برای عموم طلاب با شخصیتهای مختلف درست نیستمی توان پژوهش های عملی و اجرایی را برای بعضی عزیزان لحاظ کردبرخی روحیه علمی و پژوهشی در قالب نگارش و تولید محتوا دارند.

برخی روحیه اجرا و به عمل در آوردن پژوهشها را دارند. با این دقت نظر باید بین افراد تمایز قائل شد و نگارش پایان‌نامه با این سبک و ساختار برای عموم اجبار نگردد و عرصه پژوهشهای میدانی و عملی نیز باز گردد.

راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامه‌هایی که جهت ترغیب و تشویق دانش‌پژوهان در پیش گرفته‌اید.)

اگر برای نگارش پایان‌نامه ها، کارگاه‌هایی سازمان یافته باشد که مرحله به مرحله و گام به گام ، طلبه ها ، تخصصی در آن ورود کنند و پیش بروند به نتیجه خواهند رسید.

اساتیدی در این زمینه موفق عمل کرده‌اند و آثار خوبی را دانش‌پژوهشان به ثمر رسانده، از تجارب آنها و مدل اجرایشان الگو بگیرند و نیز موسسه مربوطه همیار پژوهش مخصوص این امر تربیت کنند و سازماندهی نمایند.

نگاه طنز به پژوهش طلاب با خاطره ای شخصی؛ بعنوان همیار پژوهشِ بعضی دوستان، پایان‌نامه را به غولی مهربان و دوست داشتنی مثال زدم تا دوستان از جهت شناختی و عاطفی بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و از استرس و اضطرابشان در این مسیر کاسته شود.

همچنین تیم پشتیبانی علاوه بر رفع مشکلات مقاله نویسی و تدوین رساله ،جهت رسیدگی به امور خانوادگی و شرایط زندگی دانش‌پژوهان با نگاه حمایتی و یاری رسان باشند.

بهای علمی‌ و کاری، مادی و معنوی به پژوهشگر در انتهای مسیر موفق داده شود تا  برای هزینه کردن عمر خود در  این مسیر احساس خسران نکند.

از اینکه فرصتی را جهت پاسخگویی به سوالات اختصاص دادید سپاسگزاریم.

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

عضویت در خبرنامه