توسط معاونت آموزش مدیریت استان صورت گرفت:

برگزاری ششمین وبینار تخصصی رویداد آموزشی محیا با موضوع "خود توسعه ای و اصول آن"

شناسه خبر : 135532

1402/04/31

تعداد بازدید : 379

برگزاری ششمین وبینار تخصصی رویداد آموزشی محیا با موضوع
ششمین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "خود توسعه ای و اصول آن" با ارائه آقای دکتر کاشانی نژاد استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سطح کشوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، ششمین وبینار از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "خود توسعه ای و اصول آن" با ارائه آقای دکتر کاشانی نژاداستاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد:

مشروح وبینار ششم:

جمله زیبایی زندگی واقعی به معنای کاوش پیوسته در اعماق روحمان برای ساختن نسخه های بهار از خودمان است. هدف این است که از ظرفیت روحی خود بیشتر و دقیق تر آشنا شویم هدف این است که انسان ها تعالی یابند و کوشش مداوم برای بهبود شخصیت تمرکز روی خود و زندگی خود و کسب اطلاع کامل از خود.

 برنامه ریزی درست روی بعد تحصیلی و شغلی و خودسازی و روابط ما اثرگذار است تلاش و سرمایه گذاری برای رشد مهارتهای فردی را خودتوسعه ایرانی گویند سلسله نیازهای مازلو هرمی با پنج طبقه است اول فیزیولوژیک بعد امنیت بعد عشق و محبت و بعد نیاز به رضایت از خود که اینجاست که سوال می کنیم که چگونه با سختی های تحصیلی احساس رضایت درون را تجربه کنیم.

مرحله پنجم هم نیاز به خودشکوفایی است لازمه اش رسیدن به این نکته هست که طبقات پایین هرم را بچینیم و بالا بیاییم کسی که در امنیت مشکل دارد در خودشکوفایی دچار مشکل خواهد شد.عزت نفس پایین نمی گذارد که فرد خودشکوفایی داشته باشد پوششی در مطالعات خود باز کنید برای تقویت ارزشمندی فردی که به شکوفایی می انجامد. در خودشکوفایی می خواهیم توانمندی های خود را به فعل برسانیم.

دلایل اهمیت خودتوسعه ای:

ارتقای خودشناسی، سلامت و بهداشت روانی، جهت دهی و معنا بخشی به زندگی،  افزایش تمرکز وگرفتن تصمیم های بهتر از عوامل رشد شخصیتی یا توسعه فردی هستند.

شناخت شخصیتی از خود با کمک تست های شخصیت مخصوصا در حیطه تحصیلی که در چه علومی علاقه و استعداد دارم،آرمان داشتن و هدفمند درس خواندن و تقویت مهارت های فردی و یادگیری مداوم و نیاز به آموختن،احساس نیاز به توسعه مهم است و بزرگ ترین نیاز، احساسِ نیاز است.

توسعه فردی پنج بعد دارد: سلامت، امور مالی، معنویت و شغل در غرب از معنادرمانی استفاده میشود که از بعد معنویت در توسعه فردی حداکثر استفاده بشود.

چهار سوال را یادداشت کنید:

موقعیت فعلی تحصیلی من؟  

به کجا میخواهم برسم؟  

چگونه برسم؟  

پیشرفت من چطور بوده است؟

لازمه اش این است که برنامه و طرحی را درست کنید تدوین مسیر و اهداف تحصیلی و دوم شناخت استعداد و توانمندی تحصیلی شما و مشخص کردن اهداف تحصیلی.

 تکنیک جملات ناتمام را به کار ببندید:انسان یعنی..... هر چند وقت به روز رسانی کند. کتابهای در راستای شناخت انسانیت را مطالعه کند انسان کامل شهید مطهری مفید است افق رشد و پیشرفت را مشخص کرده است یکی از ابعاد پیشرفت، پیشرفت علمی است و بعد ذهنی وجود انسان را باید شناخت ساختار مغز را اگر بشناسد می فهمد چطور باید مطالعه کند.... متوجه میشود که از تمام ظرفیت ذهن استفاده نشده است.... نسخه کوچکی از خداوند روی زمین هستیم جانشین خدا روی زمین هستیم و آیات الهی مبنای علمی و الهی دارد و در خصوص فضیلت و مقام و عظمت انسان محتوا وجود دارد... اگر بخواهیم بهتر بگوییم باید گفت به نظر شما یک خانم چقدر توان و ظرفیت دارد.باید با خودمان صادق باشیم باید خودپنداره از خودمان را تقویت کنیم که موثر در پیشرفت من است.مطالعه زندگی نامه بانوان موفق خیلی مهم است روزی پنج مورد از پتانسیل ها و موفقیت های خود را یادداشت نمایید.

 توسعه جسمی و روانی و ذهنی در خودتوسعه ای مهم هستند. در طب سنتی و پزشکی تحقیق شده که برخی توصیه ها و مواد غذایی هست که کارکرد مغز را افزایش می دهد.بحث خواب در توسعه جسمی موثر است نشاط جسمی سرکلاس خیلی به خواب شب قبل مرتبط است.

هوش هشتگانه گاردنر هوش بدنی و میان فردی و منطقی و کلامی و موسیقی و طبیعت گرایانه و... مطالعه کنید در مورد راه های تقویت هوش هیجانی و هوش ریاضی برای هوش هیجانی فرصت بگذارید شش هیجان اصلی داریم مثل غم و خشم و شادی و ترس در زندگی روزمره ما هستند.لحظه ای که این هیجانات غلبه می‌کند سخت است مدیریت کند.

 خودآگاهی هیجانی، خودتنظیم گری، انگیزش و همدلی. هر کدام مهارتی از مهارتهای دهگانه زندگی هستند که کمک می کنند با طیف متفاوت مخاطبان برخورد خوبی داشته باشیم.مهارتهای اجتماعی هم تاثیرگذار در هوش هیجانی است در توسعه فردی همزمان باید برای مثلث افکار و احساس و رفتار برنامه داشته باشیم

در خودتوسعه ای اینها دخیل هستند: خودشناسی، خودسازی و خودشکوفایی .

خودراهبر باشم و به رشدی برسم که خودم مدیریت آموزه هایم را در دست بگیرم. خودم را بشناسم و به ظهور برسانم و بعد هم ارزیابی کنمLife skeels مهارتهایی می دهد که خیلی موثر است اگر نتوانستم ارتباط خوبی بگیرم حس خوبی ندارم و لذا نتیجه تحصیلی پایین است مقابله با استرس هم مهارت بزرگی است.

چطور می توان روی خودمان سرمایه گذاری کنیم اول اینکه نوع نگاهمان به دروس و آینده تحصیلی چیست؟ درجه یک است یا دو مثلا فعلا می روم ببینم چه میشود یا مثلا برویم ببینیم خوب است؟ قوت دارد یا نه؟ (اگر بی هدف بیاید حوزه) من یک جدیت و پشتکاری را هدف کرده ام برخی در جاهایی شاید احساس کنند انگیزه ضعیف شده باشد.

تجربه شخصی این بوده که در طول ۲۱سال که مشغول تحصیل است کارایی من چیست و تا کی باید درس بخوانم؟ در بازه هایی که برایم تعریف شده است و دوران چند ساله ای که تحصیل می کند بعد انگیزشی و نوع نگاهش به علوم و کارکرد او چه خواهد بود تا برسد به ثمردهی.برای این چند سال باید برنامه داشته باشیم که کم نیاوریم و بی انگیزه و کم انگیزه نشویم بُعد بعدی سرمایه گذاری کسب تجربه است شاید گاهی در تحصیل شکست بخورم و به اهداف نرسم نوع نگاهم به محرومیت ها شکست نباشد کسب تجربه باشد نباید نوع نگاهم به خودم مادام که اتفاقات موردی و گذرا دارم روی من تاثیر نگذارد سرمایه گذاری روی کتاب و مطالعه و وبینار سرمایه گذاری روی ورزش و سلامت جسمی بعد بعدی سرمایه گذاری کسب تجربه است شاید گاهی در تحصیل شکست بخورم و به اعدام نرسم نوع نگاهم به محرومیت ها شکست نباشد کسب تجربه باشد نباید نوع نگاهم به خودم مادام که اتفاقات موردی و گذرا دارم روی من تاثیر نگذارد سرمایه گذاری روی کتاب و مطالعه و وبینار سرمایه گذاری روی ورزش و سلامت جسمی

یک فکر منفی گاهی تمام افکار مثبت را تحت تاثیر قرار میدهد مراقب افراد پیرامونی خود باشیم کشتی ها غرق نمی‌شوند چون آبی که دور و برش هستند فرق نمیکند مگر سوراخی اجازه دهد آب بیاید داخل موقعی که القائات منفی وارد زندگی من میشود تاثیر بد می گذارد نوع نگاهم را به خودم باید مثبت کنم نوع نگاه به خودم و خروجی و فواید درسی حتما باید یادداشت شود. وقتی وسعت نگاهم را بالا ببرم سروصداهای دور و برم و قبل و بعدها را نمی‌بینم رشد یافته ام و مهم نیست و به گوشم نمیرسد. القائات منفی نمی‌گذارند من افق دیدم بالا برود چاره ای ندارم مگر اینکه خودم را ارتقا دهم. محرکهای محیطی را نمیتوان حذف کرد اما محرک های درونی قابل کنترل و تغییر و اعتلا هستند.

خروجی کار ما به میزان انرژی ای که میگذاریم کار دارد این وبینار یک ساعت شروعی است برای اینکه شما بروید دنبال مطالعه و کسب مهارت‌های این مسئله که بعد از شش ماه توسعه را شاهد خواهیم بود.اگر میخواهی موفق شوی یک سری کارها را نباید انجام دهید مدام شک به توانمندی های خود یا پایین بودن عزت نفس یا اگر مشکلی در وجود من مثل وسواس و اینها وجود دارد انرژی من را میگیرد. اینها را با مراجعه به روانشناس متخصص برنامه بگیریم.مدیریت ذهن در توسعه فردی بسیار موثر است معنای زندگی و رضایت از زندگی بسیار مهم است کتاب آقای دکتر پسندیده در رضایت زندگی خیلی عالی است.

 فکر نکنیم ویژگی های درونی جایی برای تقویت و بالاتر رفتن ندارد. مادران طلبه در تربیت خود از قصه درمانی نسبت به معرفی شخصیت انسان و توانمندی و ظرفیت انسان به فرزندانشان القا کنند. (داستان عقاب و جوجه هایش) ما آدم ها توانمندی های زیادی داریم اما به خاطر ترس ها و قضاوت‌های دیگران ممکن است از دایره امن خودم خارج نشوم سختی های زندگی باید به گونه ای حل شده باشند و معامله ای که با خدا و امام زمان کرده است لذا برایش حل شده باشد وگرنه بعد از یکی دو سال تحصیل بی انگیزه خواهد شد.... اگر احساس کنم چرا اینقدر وقت و انرژی گذاشتم و دوست من فلان موقعیت را در زمان کمتری دارا هست من باید خروجی و وجه تمایزی باید بیابم با درس دانشگاه که چه خصوصیتی است که جای دیگر نمیتوانم پیدا کنم؟ دنبال چه هستم؟ بعد متعالی باید اضافه شود تا توجیه کننده و تبیین گر سختی ها باشد که وقتی گفتند چرا از خوشی ها گذشتی و در سختی تحصیل خودت را قرار دادی ؟ بتوانم جواب بدهم.

یک روز دختری می گوید مادر چرا باید سختی بکشیم در اجاق سه تا قابلمه است سه تا چیز میدهد یک هویج و یک تخم مرغ و یک تی بگ می دهد به فرزندش.وقتی دختر تخم مرغ و هویج و قهوه را می گذارد پیام داستان این است که تخم مرغ خیلی حساس و شکننده است برخی آدم ها روحیه حساس و شکننده ای. دارد تخم مرغ نماد انسان های است که در ابتدا شکننده اند اما بعد بیست دقیقه آبدیده میشود سفت میشود سیب زمینی و هویج تا نپخته اند انعطاف ناپذیرند بعد نرم میشود با مشکلات. قهوه می آید تمام تهدید و آب جوش را به یک فرصت عالی تبدیل میکند در زندگی نامه بزرگان می بینم که ایشان در زندگیهایشان مشکلات زیاد داشته اند اما در مواجهه با این مشکلات آب دیده شده اند و رشد یافته اند.روش قصه درمانی را در قرآن هم بارها دیده ایم انگیزه بخش و محرک هست.

معاونت آموزش استان قم/ تیر 1402

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

عضویت در خبرنامه