به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، وبینار یازدهم از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "مهارت عملی تثبیت یافته ها"با تدریس خانم دکتر ایمانی استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد
روش فراگیری مطالب سخت:
اولا بستگی به علم مورد نظر دارد.
_ سوالی خوانی کردن: سوالات برای فهم و درک کلیه مطالب و فهم عبارات
_ کلید نویسی
_ مرور با کلیدها
کتاب انسان در دوفصل از علی صفایی حائری تمرین عملی
اسلام انسان را در دو مرحله بررسی می کند.
باید هر خط را دقیق متوجه شوم آیا مطلبی را که خواندم بدون نگاه به کتاب بگویم؟ اگر نمیتوانم باید برگردم روی متن پنج سوال از یک خط.
همین یک خط را با پنج سوال میتوانم بگویم قرار بر حفظ نداشتیم اما حفظ شدیم چون دقیق خواندم با سوال خوانی.
مطلب سخت را یک بار برای همیشه این طور می خوانیم اصلیتش میکنیم.
هر آنچه در لحظه حفظ انجام دادید در مرور همان گونه کار را انجام میدهید.
اولین خوانش حکم زیربنای محکم را دارد.
اگر مداومت کنید یکی دو ماه این کار را ملکه مغز میشود
از هر خط پنج سوال اما یک کلید اجازه دارم داشته باشم.
یک در ورودی دارم و وقتی وارد میشوم چند اتاق میشود لذا سخت بگیرید در کلید انتخاب کردن یک کلید برای هر خط:
کلید خط اول: بررسی دو مرحله ای
کلید نمیتواند فعل باشد
نقشه ذهنی بعد از کلید است. کلید را مینویسم یک خط فاصله می گذارم و کلیدهای دیگر، تا آخر کار برسم به مایندمپ
بعد سراغ مرورهای در وبینار قبل باید بروم و روند دو مرحله ای چهار ایستگاهی را انجام دهیم.
در هنگام بررسی کلیدها برخی کامل روشن نمیشود صبر میکنیم و در مرحله سه چهار ساعت بعد به کتاب مراجعه کنم و انتقادی نگاه کنم آیا کلید خوب نبوده یا....
برمی گردیم سراغ تثبیت یافته ها.
وقتی مطلبی را میخوانم اگر از ۱تا ۴نمره ام شد، مثلا از ده سوال یک تا چهار سوال را درست جواب دادم پوشه های تهیه میکنم با رنگ های مختلف، پوشه قرمز کمترین نمره و پوشه دوم که ۴تا ۶و زرد است و ۶تا۸تا پوشه آبی و اگر ده کامل شد مطلب را از سبز وارد بنفش می کنیم. برای ورود مطالب به پوشه ها اندازه برگه ها حفظ شود یا همه A4یا همه A5
حالا کلیدنویسی ها را میتوان نقشه ذهنی کرد و بعد به مرور پرداخت.
مرحله سوم مرور من با کتاب ها است کتاب را می بندیم سراغ کلیدها می روم.
با کلیدها به ذهنم می آید و مطلب را یادآوری میکنم.
کلیدی موفق است که بتواند قفلهای دیگر را هم باز کند. اگر کلید باز نکرد سریع سراغ کتاب نمیروم. باید زمان بدهم هدف فهم لحظه ای نیست ماندگاری صد درصد است.
با این عدم مراجعه مغز حواسش جمع میشود دقت در فهم و دقت در انتخاب کلید داشته باشد. عادت میکند عمیق بفهمد
تثبیت یافته ها بعد از مرحله اول مرور است بعد از چهار ایستگاه مرحله اول.
در مرورهای مرتبه دوم باید تاریخ مشخص شود. اولین مرور را کنار برگه با خودکار تاریخ می زنم. تاریخ اول در پوشه قرمز مهم است و مشخص میکند چند روز یک بار بیایم. هر هفته دوباره باید سراغ پوشه ها بروم.
مثلا هفته اول می رود در آبی و در پاسخ به سوالات تاریخ دوم را میزنم و می گذارم تو پوشه بهتر سبز. اما اگر افت داشتم برمی گردانم به زرد.
نوسان و رفت و آمد هم حافظه هیپوگامپ را در نظر میگیرد و حواسمان هست چقدر نیاز به مرور داریم. و فقط به جمع آوری و بایگانی درست فکر خواهد کرد....
اگر همه تثبیت شد تاریخ می زنم میگذارم در پوشه بنفش و دیگر ماهی یک بار نیاز دارم محتوای پوشه بنفش را نگاه کنم.
طلبه ای هستم که چند درس سخت دارم اجازه ندارم مطالب را فله ای در پوشه ها بگذارم. قرار است به مغز احترام بگذارم و برای مغز منظم عمل کنم...
مطلب سخت باید در حافظه کوتاه مدت و حافظه میانی ( هیپوکامپ) و حافظه بلند مدت. بعد این سه مرحله می رویم سراغ تثبیت یافته ها.
تثبیت یافته ها یکی مثل همین روش پوشه گذاری است که توضیح داده شد.
معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم مرداد ماه ۱۴۰۲