به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، وبینار دوازدهم از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "هوشیاری بالا در کلاس و سهم آن در دریافت علمی" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدیاستاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد:
تحلیل بر معنای اطلاعات اتفاق میافتد و زمانی میتوانم اخرشب مراقبه و محاسبه کنم که اطلاعاتی را داشته باشم آگاه باشم.
چند نفر از حاضران از صبح تا شب زندگی را به خاطر دارید و آیا می تواند تک تک کارها و کلمات که یا گلی بر قلب مردم یا ترکشی در قلب دیگران بوده مورد احصا و محاسبه قرار دهم؟
افرادی که مهارتهای مطالعه را به دست می آورند در کمترین حالت ممکن تا دو سه برابر افزایش می یابد به همراه درک بالا. سرعت با درک پایین بی معنا است
حالت اول: من با مکث با شما صحبت میکنم.چون با مکث صحبت میکنم فاصله بین کلمات شما بیشتر و بیشتر می شود بنابراین مغز شما در بین این فاصله ها فرصت می یابد به چیزهای دیگر فکر کند می گوییم به این حواس پرتی.
اگر موافقید حواستان پرت میشد و اعصابتان خرد میشد تایید کنید
وقتی تند صحبت میکنم ناخودآگاه توجه شما کمتر میشود یا بیشتر؟ فاصله بین کلمات کوتاه میشود و مغز فرصت فکر به چیزهای دیگر را ندارد. موافقت خود را با دست بالا بردن به مغزت اعلام کن...
با همین مثال ساده نشان دادیم که سرعت باعث افزایش تمرکز بوده است.
مثال دیگر رانندگی است خیلی ها رانندگی کرده اند یا کنار دست راننده نشسته اظید.
راننده ها در سرعت پایین در طول مدت رانندگی با گوشی بغل دستی یا چای بخورد و ضبط و رادیو را نگاه کند یا فضای مجازی را نگاه کند اما اگر در سرعت بسیار بالاتر، آیا می تواند همه این کارها را به راحتی انجام دهد؟ خیر ناخودآگاه تمرکز او به سمت رانندگی اش می رود ساختار مغز ما سرعت را دوست دارد با افزایش سرعت ورود اطلاعات، به نسبتی توجه و تمرکز هم افزایش می یابد
چرا از این ساختار درست استفاده نمیکنیم؟ باید به آن فکر کنیم. درخواست تفکر دارم در این مورد. انتظار دریافت رایگان همه چیز را نداشته باشید. زحمت را هزینه کنید که ارزشمندی کار افزایش یابد.
آیا باید آرام خواند یا سریع؟
با توجه به داشته های ذهنی خود تا قبل این جلسات، آن چیزی که به همه مان یاد داده شده یا در باورهای ذهنی ما جای گرفته چیست؟
برای بهتر فهمیدن به ما القا شده است که باید آرام آرام بخوانیم و واو به واو و کلمه به کلمه بخوانیم کیفیت را فدای سرعت و کمیت نکرد اگر کسی سرعتش زیاد است را نقیصه میدانیم....
چطور هشیاری بالاتری داشته باشیم؟
تمرکز بهتر را راهکار دهید.
عواملی مخل تمرکز هستند برای هر فرد متناسب با خودش عواملی دخیلند که عواملی در اکثریت دخیل هستند.
راه حل برای داشتن هشیاری بالا استفاده از روش های مطالعه و تندخوانی است.
ارتباط تندخوانی و تمرکز:
قاعدتاً با سرعت بالا کیفیت پایین می آید چه ارتباطی را تصویر میکنید که رابطه این دو مستقیم باشد؟
دو حالت صحبت خواهیم کرد:
خوب گوش دهید و توجه کنید:
مسیولین بهجهت توانمندی هزینه های را پرداخته اندکه مهارتهایی را به شما آموزش بدهند اما اعتقاد این است یکی از موارد کمک کننده ارزشهایی است که برای آموزش می سازیم. پول و وقت و زمان و ....هزینه های پرداختی برای اززشهااست و وقتی بیشتر هزینه بگذارم میزان تمرکز و دقت من بیشتر خواهد بود.
لذا حالا که آموزش رایگان است برای رشد خودمان برای ارتقای شخصیتی خودم سرمایه گذاری کنیم و هزینه های دیگر مثل زمان و تلاش را افزایش دهم.
راه موفقیت ادامه دادن است
نود و نه درصد مردم شروع کننده های خوبی هستند همه با انگیزه و حرفه ای و آرمانی آغاز می کنند.
با حس و انگیزه می رود سراغ کتابی که گفته اند با عشق و علاقه می خرد.
اما بعد یک هفته در کتابخانه اش طبقه بندی میشود. و حس او می میرد.
تنها یک درصد تمام کننده های خوبی هستند
نود و شش درصد ثروت دنیا دست تمام کننده های خوب یک درصدی است
ثروت فقط پول نیست تمرکز و حافظه و توانایی بیان و ... همه ثروت است
اگر حساب بانکی خالی است اما ثروتمندی هستید توانایی به وجود آوردن برگه های کاغذی را دارید ثروتمند به حساب می آیی و اگر فراوان پول دارید اما راهش را نمیدانی پول داری که یک روز تمام میشود
ائمه ما ثروتمند بودند یعنی دارایی های معنوی فراوان داشته اند لذا با دست باز انفاق می کرده اند.
چون طرف مهارتهای لازم را ندارد انتظار دارد وضعیت مملکت بهتر شود باید از خودمان کارهای عملی و اثرگذار داشته باشیم هر کس در جایی به وظایف خود درست انجام دهد جامعه به اهداف خود می رسد
روزهای عادی بهتر درس خوانده آید یا تمرکز بیشتری داشته آید یا شب امتحان؟ چرا شب امتحان معجزه است؟ چون شب امتحان فرصت و زمان محدود است برای من طلبه تنبل که مطالعاتم را موکول کرده ام به شب امتحان باید بتوانم چیزهایی بنویسم در برگه بنابراین با سرعت بالا سعی میکنم با مطالب آشنا شوم که بتوانم امتحان را بنویسم در شب امتحان چون زمان محدود است ندانسته از ابزارهای مفید هوشمندی استفاده می کنیم.
پاسخ کسانی که میگویند توانستیم فکر نکنیم به همان فکر نکردن بیشتر فکر میکرده آیم پس نمیتوان فکر نکرد.
پاسخ قطعی موضوع این است که در طول شبانه روز مغز به کمک حواس پنجگانه بین پنجاه تا هفتاد هزار رشته فکری تولید میکند هر صدا را که میشنوید یا هر چه میبینید به آنها فکر میکنید. از بوها فکر میکنید که مثلاً بوی قرمه سبزی می آید
زمانیکه من با شما با مکث صحبت می کنم مغز متوجه پایین بودن سرعت ورود اطلاعات میشود و می گوید اگر تمام توجهم را به این توجه معطوف کنم آن عدد رشته فکری پر نمیشود پس سعی میکند که به چیزهای دیگر هم فکر کند تا بقیه را هم درک کند.
اما در سرعت بالای حرف زدن خیالش راحت میشود که از همین کانال تن عدد را پرمیکنم.
بیشترین فشار و بیشترین زحمت برای مغز شما برای یادگرفتن زمانی است که سرعت اطلاعات شما پایین است و کمترین انرژی را زمانی می گذارد که سرعت ورود اطلاعات شما بالا است.
لذا برای هشیاری بالا لازم است از ابزار تندخوانی استفاده کنیم و مستلزم آموزش دیدن است که یاد بگیریم.
راحت حل دوم کمک کننده برای هشیاری بالا، سوالی خوانی و کلید نویسی و خلاصه نویسی است.
تکنیک تندخوانی برای کتب ترویجی یا قبلاً خوانده شدن مناسب است
برای کتب تخصصی تکنیک مهمترین وجود دارد روش دوم سوالی خوانی کلیدنویسی و خلاصه خوانی است.
وقتی سوال میپرسیم چه اتفاقی برای مغز می افتد؟ مغز دنبال یافتن پاسخ تمرکز افزایش می یابد بعد پاسخ تمرکز برمیگردد به حالت معمولی.
موقع مطالعه اگر بتوانید سوالی خوانی کنید همواره دارید تمرکز بالاتری را تجربه میکنید و درک بهتری خواهید داشت.
روش سوالی خوانی برای یادگیری باراول خوب است در دفعات بعدی خلاصه ها را می خوانیم.
با سوالات مختلف هشیاری را بالا نگه میداریم .
همزمان با سوال، کلید برای هرجمله طراحی میکنم.
بعد سوالی خوانی و کلید نویسی بیایید موارد موجود را خلاصه نویسی کنید به صورت مایندمپ یا نقشه ذهنی.
روش محاسبه سرعت مطالعه من:
تایمر روی یک دقیقه تنظیم میشود نقطه ای از کتاب را مشخص و شروع به خواندن می کنید علامت می گذارم در یک دقیقه چقدر خوانده ام تعداد خطها را محاسبه میکنیم. مثلا ده خط مطالعه کردم میانگین کلمات کتاب را به دست می آورید که معمولا سیزده کلمه است
برای میانگین کلمات یه خط کامل را کلمات را می شماریم. میانگین به دست میآوریم میانگین ضربدر تعداد خط ها میشود سرعت مطالعه من.
پس مغز سرعت را دوست دارد.
این کار را در بیست ثانیه انجام دهید. بیست ثانیه به هیچ چیز فکر نکنید.....
«معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم مرداد ماه ۱۴۰۲ »