یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

توسط معاونت آموزش مدیریت استان صورت گرفت:

برگزاری چهاردهمین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب

شناسه خبر : 135842

1402/05/15

تعداد بازدید : 171

برگزاری چهاردهمین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب
چهاردهمین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "سهم سنت حسنه مباحثه در افزایش دریافت های علمی"با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، وبینار چهاردهم از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "سهم سنت حسنه مباحثه در افزایش دریافت های علمی"  با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدیاستاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد:

سلام به امام حسین در ایام اسارت خاندان ایشان / اهمیت یادداشت برداری در حین جلسه

سالها در حوزه علمیه بوده و سنتی حسنه بوده و در تدریس و سخنوری موثر است. موشکافانه و علمی امروز میخواهیم بپردازیم. ابتدا در مورد حافظه و اهمیت آن بپردازیم.

چند مدل حافظه: حافظه کوتاه مدت : ۷به اضافه و منهای ۲.

یعنی هفت با دو میشود نه و منهای دو میشود پنج. حداکثر و حداقل حافظه را می رساند.

حافظه ای است که ظرفیت محدود دارد مثل فضای محدود گوشی همراه. اگر فضا پر شود پیام ها و تماس های قبلی پاک میشود.  اطلاعات از طریق حواس پنجگانه وارد میشود.

حافظه هیپوکامپ یا میان مدت: انتقال اطلاعات از کوتاه مدت به بلند مدت را بر عهده دارد. با استفاده از عمل مرور این انتقال رخ میدهد.

حافظه بلند مدت محدودیت فضا ندارد و با قوی شدن سیناپسها قوی تر هم میشود افزایش گنجایش می یابد.

حافظه مثل جاده است معمولی است هر چه اتومبیلها بیشتر بیاید جاده مغز شما هم بزرگتر میشود و اگر تردد اطلاعات کم شود کوچه ضعیف و باریک میشود و دچار فراموشی میشویم.

نظریات پیرامون حافظه:

_ محدودیت ندارد اطلاعات در بلندمدت می ماند ما قدرت بازیابی نداریم

_ محدودیت دارد و پاک میشود.

تفاوت حفظ با به خاطرسپاری.

حفظ با تکرار است و اگر تکرار کم شود از یاد می رود/ اما به خاطرسپاری ایجاد یک حلقه تصویری و نظم منطقی است.

هرم یادگیری داریم از ارایه مطلب تا آموزش به دیگران را شامل میشود. هفت پله و گام دارد.

_ سطح اول یادگیری از طریق گوش دادن به مدرس با یادداشت ۵درصد یادگیری

_ سطح دوم یادگیری طی مطالعه بعدی ۱۰درصد سهم یادگیری به این پله است

_ سطح سوم یادگیری به کمک دیتاهای صوتی و تصویری است، میزان یادگیری ۲۰درصد است.

_ سطح چهارم از طریق مشاهده آثار تجربی است و تنها ۳۰درصد اثرگذار است. مثال کتاب تاریخی و موزه

_ سطح پنجم از طریق بحث های علمی گروهی ۵۰درصد سهم دارد. مباحثه اینجا ظهور می یابد.

_ سطح ششم یادگیری با انجام تمرینات عملی ۷۵درصد اطلاعات در حافظه در ذهنمان ثبت میشود چون تمرین شده ملموس شده اجرا و زندگی شده

_ سطح هفتم یادگیری از طریق آموزش به دیگران ۹۰درصد است اینجا مباحثه خیلی بیشتر دیده میشود. همه سطوح در مباحثه درگیر میشود مباحثه موثر وقتی است که برای دیگران بگوییم متوجه ضعف های خودش میشود باعث تثبیت مطالب میشود. مزیت های حوزه به دانشگاه و امتیاز ویژه همین مباحثه است.

لذاست که طلبه مباحثه گر طلاب فعال تری هستند سوال دارند و ذهن‌شان فعال است در یادگیری.

مطالعه هدفمند ابراز مهم پیشرفت کشور است.

مرگ واقعی انسان وقتی است که احساس من میدانم در او ایجاد میشود. همیشه شعله نیاز به دانستن باید در وجود فرد روشن بماند. چرا علما هرچقدر عالم تر شدند متواضع تر هم شدند درخت پرثمر سرپایین تر است؟

آموزش ما آیا ما را سربه زیرتر کرده است؟ اثر علم اینجا خود را نشان می دهد.

مباحثه تسلط را بیشتر و گره های موجود در درس را می گشاید. زکات علم را هم داده آید. درست است برخی سطوح تاثیر پایینی دارد اما نمیتوان یکی را حذف کرد باید از همه هرم در حد نیاز هر موضوعی باید استفاده کرد. در کنار هم باشند نه انتخاب یکی و کنار گذاشتن دیگری.

هدیه من به حاضرین:

سوال: چرا خیلی وقت ها کار و مسیری را آغاز کردیم اما تمام کننده های خوبی نبودیم؟ در رابطه با فرمول شکست چه میگوییم؟ فرمول شکست سه کلمه دارد: حس بد، حال بد و ناامیدی.

احساسات روی زندگی ما اثرمیگذارند، حس و حال تعیین کننده میزان کیفیت زندگی ماست.

کار طلبه کتاب خواندن است عصاره پانصد کتاب موفقیت را در قرآن می یابیم در داستان حضرت ابراهیم که خداوند فرمود میخواهم بندازمت در آتش.

وضعیت و حس و حالم را گره نمی‌زنم به شرایطی که الان دارم به وضعیت و پست و میر الآنم، می رود در دل آتش کونوا بردا و سلاما.در جای بعدی گفت حالا بچه و همسر را در بیابان ول کن برو، اگر توی خدا میخواهی رها میکنم و حس و حالم را گره نمی‌زنم.الان اسماعیلی را برای من قربانی کن. همان اسماعیلی که در پیری دادی اگر سنت الهی این است گدای این فرزند نیستم و فدا میکند. اگر میخواهی در زندگی موفق باشی حق نداری حس و حالت را به غیر خود و خدای خودت به چیز دیگری متصل کنید و گره بزنی.

این دنیا کلاس خصوصی خدا برای ما انسانها است. اتفاقات زندگی هرکس از خوب و بد برای خودش یک کلاس درس خصوصی است. در این کلاس خصوصی ها چقدر یاد میگیریم. هر دردی برای درمان آمده هر مشکلی برای پیشرفت آمده است.

معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم/ مرداد 1402

rss

 اخبار - اخبار - حوزه خواهران استان قم
یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.