توسط معاونت آموزش مدیریت استان صورت گرفت:

برگزاری آخرین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا با موضوع " پس مطالعه و روش های مطلوب آن "

شناسه خبر : 135889

1402/05/16

تعداد بازدید : 147

برگزاری آخرین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا با موضوع
آخرین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع " پس مطالعه و روش های مطلوب آن "با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، وبینار پانزدهم از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "پس مطالعه و روش های مطلوب آن"  با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبدیاستاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد:

نمودار فراموشی را صحبت کردیم و گفتیم در نیم ساعت اول پنجاه درصد از یاد میرود و نیاز به مرور مشخص شد. یکی از راهکارهای مهم در پس مطالعه مرور است و اساسا پس مطالعه مساوی با مرور است. جدول مدیریت مرور ما را تبدیل به فرد مسلط در مطالب میکند این جدول را به صورت هفتگی تنظیم کرده ایم

اولین قسمت جدول روزهای هفته و مرورهای جدید و کارهای جدید را داریم تکنیک پس مطالعه ها از شنبه آغاز میشود مطلب جدید خلاصه نویسی و نقشه ذهنی می‌شود شنبه را مرور نداریم پوشهa است و در یک شنبه یک مرور دارم وb میشود مطلب جدیدم. دوشنبه یک مرور برایa وb دارم و جدید میشودc و به همین منوال در روزهای بعدی. سه شنبه سه مرور و چهارشنبه دیگر مطلبa وb را مرور نمیکنم و پروسه ادامه دارد. مطالب دیگر که به اندازه دو یا سه بار مرور شده اند نیاز به مرور ندارد. در اولین جمعه اول پنج شنبه و بعد کل مطلب را مرور می کنم جمعه مختص مرور است و مطلب جدید نداریم هفته بعد هم همین محتوای جدید دارم در جمعه دومweek 1 را مرور میکنم یعنی کل هفته اول و بعد پنج شنبه دوم و بعد کل هفته دوم. در جمعه سوم هم اول هفته اول و دوم و بعد پنج شنبه سوم و بعد هفته سوم و جمعه چهارم هم همین طور

اطلاعات به گونه ای در ذهنتان باقی میماند که به راحتی فراموش نمی‌شود. خلاصه نویسی و نقشه کشی ذهنی کمک میکند که زمان کمی بگیرد که اذیت و خسته نشوید

قانون سه فرمانده:  

فرمانده را همه مغز می دانند. اما ما میگوییم فرمانده اول باورها و بعد احساس و سوما مغز است. مغز من رفتارش وابسته به احساسم و احساسم وابسته به باورهای من هستند.

باور به این که خدایا شکرت که یک روز جدید به من دادی چه روز قشنگی و چه طراوتی و .....احساس من هم احساس خوبی خواهد بود مغز هم دستور به رفتارهای خوب میدهد. رفتارهای خوب در من ایجاد میشود. اما اگر باور باشد که ای بابا یک روز دیگر باید بدون باید..... احساس بد من به مغز فرمان رفتارهای بد میدهد یکی از وظایف مغز ما اثبات باورها برای انسان است لذاست که میگویند اگر بگوییم آینده خوبی دارم آینده خوبی خواهی داشت. اگر باورم شده سر جلسه امتحان همه را فراموش میکنم می رود سلول هایش دستور به فراموشی می‌دهد باورهای نتایج مختلفی می‌سازند اگر گفتم اصول سخت است من نمی‌فهمم همین باور را مغز ثابت میکند اگر گوش کنم هم نمی‌فهمم مغز نمی‌داند که اصول یا فقه یا صرف و نحو سخت است یا راحت این باور و احساس های ماست که ذهن را به سمت این رفتار سوق داده است...

درست است فرماندهی این است که گفتیم اما ممکن است احساسم روی باورم تاثیر بگذارد یعنی بده بستان دارند با هم. لذا باورهای خوب را انتخاب کنید، میزان بهره وری از حافظه و قدرت حافظه به افزایش سن بالا می‌رود اگر باورم باشد که منطق سخت است یاد نمی‌گیرم

قرار است برای یاری امام عصر چند نفر را دعوت کنم؟ به چه قسمتی بپردازم؟ اینها باید برایم باور شود،

تمرین تمرکز سه دقیقه ای

_ کتابی را در کنارتان بگذارید

 _ اول زمان را روی یک دقیقه بگذارید و فقط به دغدغه ها و دل مشغولی های خود فکر کنید.

 _ یک دقیقه دوم فقط به سکوت و آرامش ذهنی فکر کنید

_ کتاب را و قسمتی را که میخواهید بخوانید را مشخص کنید یک دقیقه به موضوع مطالعه خود فکر کنید.

 _ در گام آخر کتاب را باز کنید و یک دقیقه موضوع خود را مطالعه کنید.

مطمئنا حس کردید مطالعه تان خیلی عمیق تر شده است و میزان حواس پرتی و افکار مزاحم کم شده است.

 

معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم/ مرداد 1402

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه