به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی صورت گرفت:

مصاحبه با عطیه جعفری کتابدار موسسه عالی حوزوی معصومیه

شناسه خبر : 138099

1402/08/23

تعداد بازدید : 41

مصاحبه با عطیه جعفری کتابدار موسسه عالی حوزوی معصومیه
کتابدار موسسه عالی حوزوی معصومیه گفت: اجرای طرح اهدای کتاب و امانت بین کتابخانه ای مدارس علمیه استان را می توان یکی از راهکارهای غنی شدن منابع کتابخانه های برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی با کتابداران مدارس علمیه خواهران استان قم، کاشان، آران و بیدگل مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:

ضمن عرض سلام و تقدیر و تشکر خدمت شما و تمامی خدمتگزاران عرصه دین مبین اسلام. پس از حمد و ثنای الهی بر این نعمت و توفیق خدمتی که عنایت نموده، لازم می‌دانم به سهم خود و به نمایندگی از همکاران گرانقدرم در کتابخانه معصومیه از شما بابت رصد و توجهی که به فعالیت‌های این بخش داشته‌اید. تقدیر و تشکر نماییم.

1. معرفی اجمالی و رشته تحصیلی و معرفی آثار پژوهشی‌تون و اینکه چه مدتی در این سِمت فعالیت داشتین؟

مرتضی ذاکری  با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد/حقوق به مدت  4 سال در پست مدیریت کتابخانه فعالیت دارند.

مرضیه  شاه محمدی (کارشناسی ارشد/ مدیریت اطلاعات )- 13سال 

عطیه جعفری نیا (کارشناسی ارشد/ مدیریت اطلاعات) –15سال –مقاله پژوهشی: رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و وفاداری کاربران کتابخانه ‏های دانشگاهی (مطالعه موردی: کتابخانه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه)

 

2. وضعیت پژوهش و تحقیقات در این مدرسه علمیه را چگونه ارزیابی می کنید؟ (به نظر آماری و تعداد پایان نامه های سطح3 و 4 دفاع شده و تحقیقات منتشر شده از سوی طلاب و... ؟

با توجه به اینکه سعی شده انگیزه و روحیه پژوهش در طلبه‌های خواهر زنده و پویا شود اما بخاطر شرایط زندگی و دغدهای طلاب ممکن است بین فراغت از تحصیل و دفاع پایان نامه کمی تاخیر به وجود بیاید که همه این مسائل ناشی از رسالت بزرگ بانوان جامعه همسری و مادری است.

3. فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مدارس علمیه استان، از لحاظ کیفی و کمی چگونه است؟ 

با توجه به اینکه موضوع و ساختار همه پایان‌نامه‌ها توسط کارگروه‌های زبده و ثابت موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه که از اساتید خبره هستند بررسی می‌شود، سعی موسسه  بر این است که موضوعات تصویب شده کاربردی و  در جلسات دفاع، کلیه آثار توسط اساتید داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سطح بالای داوری برای همه آثار تقریباً یکسان است. با این تمهیدات می‌شود به این نتیجه رسید که فارغ از نمرات سخت‌گیرانه اساتید داور، بحمد الله به لحاظ کیفی نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

4. وضعیت کتابخانه مدارس علمیه چگونه است و آیا از نظر تامین کتب مورد نیاز طلاب و نیز برخورداری از منابع جدید، غنی هستند؟ برای غنی شدن کتابخانه های مدارس علمیه چه کارهایی می توان انجام داد و یا باید صورت بگیرد؟

با توجه به برگزار نشدن هیچ جلسه ای فی مابین کتابداران و کتابخانه ها و همچنین نداشتن ارتباط بین کتابخانه‌های مدارس متاسفانه هیچ آشنایی از کتابخانه‌های مدارس دیگر نداریم.

البته برای غنی شدن منابع کتابخانه های مدارس علمیه راهکارهای وجود دارد:  اجرای طرح اهدای کتاب –امانت بین کتابخانه ای مدارس استان 

 

5. چه برنامه هایی برای هفته پژوهش یا هفته کتاب در نظر دارید؟

1. معرفی کتابخوان برتر و اهدای فلش مموری جهت تقویت روحیه پژوهشی و ترویج کتابخوانی

2. برگزاری مسابقه «نقاشی در مورد اهمیت مطالعه و نقش کتاب» و ارسال به کتابخانه از سوی نوگلان مهدکودک و اهدای جوایز به نقاشی برتر

3. میزبانی از نوگلان مهدکودک در هفته کتاب و کتابخوانی 

4. میزبانی از ورودی های جدید به صورت گروهی به همراه اساتید مربوطه

5. برگزاری مسابقه «بهترین راهکار از سوی کاربران جهت ارائه خدمات مناسب تر در کتابخانه معصومیه» به صورت پیامک و اهدای هدیه به بهترین راهکار

6. شرکت در همایش های برگزار شده توسط کتابداران در هفته کتاب به مناسبت هفته کتاب جهت بروز شدن اطلاعات منابع انسانی

7. دعوت از کتابداران کتابخانه جامعه الزهرا و ارتباط برون سازمانی این دو کتابخانه و امضای تفاهم نامه ای مبنی بر خدمات رسانی بهتر به طلاب

8. اردوی کتابخانه گردی به کتابخانه ملی یا کتابخانه مجلس در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد متقاضیان 

9. برگزاری کارگاه های آموزشی با عناوین ذیل

مهارت های تحقیق(1) موضوع شناسی و موضوع یابی و مسئله گزینی

مهارت های تحقیق (2) منبع شناسی و منبع یابی و منبع گزینی

مهارت های تحقیق (3) پرسش شناسی و پرسش سازی (طراحی تحقیق؛ مهندسی پژوهش)

مهارت های تحقیق(4) داده آوری و داده پردازی

مهارت های تحقیق(5) اصول نویسندگی و نگارش به زبان علمی

مهارت های تحقیق (6) کاربرد نرم افزارMicrosoft Word  د در راستای پایان نامه و مقاله نویسی

اصول تدوین مقاله علمی

استراتژی های جست و جو در پایگاه های اطلاعاتی جهت افزایش بهره وری پژوهشی پژوهشگران

 

6. ناظر به تجربه‌های مثبت کاری در مدت کتابداری و تأثیر این شغل بر خود شما و زندگی‌تان صحبت کنید.

مسلما آشنایی با کتاب‌های مختلف تاثیر بسزایی در زندگی خود کتابدار دارد اما با این وجود در حرفه کتابداری فرسودگی شغل نیز زیاد است (به دلیل نشستن های طولانی در بخش فهرست نویسی)، حمل کتاب های سنگین

7. در پایان اگر مطلب خاصی مد نظرتون هست (انتقاد یا پیشنهاد)

امید داریم در سالهای پیش رو تعاملات بیشتری بین کتابخانه های مدارس و برگزاری جلساتی برای آشنایی کتابداران با یکدیگر و همچنین برگزاری همایش‌هایی در هفته کتاب از سوی مرکز مدیریت استان برای کتابداران با حضور معاونین پژوهش مدارس باشد؛ تا شاهد حضور پرشور و فعال کتابداران در فعالیت های پژوهشی باشیم، چراکه در این روش، ضمن الگو پذیری و استفاده از پیشنهادات و انتقادات یکدیگر، کتابداران نیز به نحو مطلوب رسالت  خود را به عرصه عمل برسانند.

پیشنهاد بنده برای ارتقاء فعالیت های پژوهشی برگزاری دوره‌های مورد نیاز طلاب در زمینه شیوه‌های انتخاب موضوع، تدوین طرح  و محتوای پایان‌نامه و ارائه مشاوره علمی به طلاب و کمک به تدوین پایان‌نامه است.

از فرصتی که به این گفتگو اختصاص دادین متشکریم.

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

عضویت در خبرنامه