به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران در آستانه هفته پژوهش، با معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان قم، کاشان و آران و بیدگل مصاحبه ای انجام شد که در این مجال به گفتگو با خانم فاطمه مرشدی بیدگلی می پردازیم.
خانم فاطمه مرشدی طلبه سطح 4 تفسیر تطبیقی، معاون پژوهش سطح 2 و3، عضو شورای علمی پژوهشی استان قم، عضو شورای علمی پژوهشی مدرسه، استاد روش تحقیق، استاد ارزیاب، استاد راهنما و استاد داور تحقیقات پایانی و استاد راهنما سطح3 رشته تفسیر با 5 سال سابقه تدریس
آثار پژوهشی و تالیفات خانم مرشدی که در جشنوارهها کسب رتبه نموده است شامل:
۱-رتبه اول بخش تحقیق پایانی سطح 2 در فراخوان دستاوردهای پژوهشی (رتبه اول منطقه ای ) با عنوان راصول و شیوه های تقویت معنویت فرزندان در خانواده از منظر اسلام"
۲-رتبه سوم کشوری تالیف کتاب سطح 3 در سیزدهمین جشنواره بانوی کرامت با عنوان «معنویت افزایی فرزندان از منظر اسلام»
۳-مقاله علمی پژوهشی با موضوع «نقد دیدگاه مفسران پیرامون آیات دال برعدم نزاهت بیان خداوند در قرآن» در فصلنامه علمی تحقیقات علوم و قرآن حدیث دانشگاه الزهرا( سلام الله علیها)
۴-مقاله علمی تخصصی با موضوع «بررسی مهمترین شاخصه های خواص در سبک زندگی حضرت ابوطالب (علیه السلام)» در نشریه صراط
در ادامه گفتگویی با خانم مرشدی انجام شد که تقدم حضور میگردد:
در آغاز بحث به عنوان مقدمه، اجمالی از وظایف و مأموریتهای متنوع معاونت پژوهش این مرکز را بیان بفرمایید؟
با توجه به امکانات و گسترش رسانه و به خصوص فضای مجازی، داشتن یک قلم خوب و مهارت کافی در زمینه نگارش، بهترین فرصت جهت انجام کارهای تبلیغی و پاسخ به شبهات است.
وظیفه اصلی معاونت پژوهش مهارت آموزی به طلاب در زمینه فعالیتهای پژوهشی و به خصوص نگارش مقالات و تالیف کتب و همچنین برگزاری نشستهای علمی، کرسیهای علمی ترویجی و آزاداندیشی، همایشها، جشنوارهها و مسابقات علمی و...است.
وضعیت کمی و کیفی پژوهش و تحقیقات در این مدرسه علمیه را چگونه ارزیابی می کنید؟ (به نظر آماری و تعداد پایان نامه های سطح3 و 4 دفاع شده و تحقیقات منتشر شده از سوی طلاب و.. ؟
تعداد 35 پایان نامه سطح ۳در رشته تفسیر علوم قرآن تاکنون دفاع نمودند که ۳۲پایان نامه رتبه عالی را کسب نمودند.
رشته مشاوره با رویکرد خانواده در سطح ۳امسال کار پایان نامه را شروع می کنند و رشته تفسیر تطبیقی در سطح۴هنوز به مرحله انتخاب واحد رساله نرسیدند.
چه برنامه هایی برای هفته پژوهش یا هفته کتاب در نظر دارید؟
برگزاری جشنواره ملی عفاف و امنیت با محوریت کتاب دختران آفتاب با همکاری دبیرخانه همایش زن، خانواده و امنیت با شرکت ۳۰۰نفر در مسابقه کتابخوانی
برگزاری نمایشگاههای مختلف از نرم افزارهای پژوهشی، کتابهای تالیفی جدید در رشته مشاوره، کتابهای وقفی و دستاوردهای پژوهشی طلاب و اساتید
معرفی ۴۰کتاب تالیفی از طلاب و اساتید از هفته کتاب تا هفته پژوهش
تقدیر از کتابدار، مولفین جدید و پژوهش گران
برگزاری نشست علمی با موضوع کتاب و کتابخوانی
برگزاری کارگاه مرجع شناسی
آموزش جستجو در فرا کاوش
برگزاری پیش نشست علمی با موضوع «نقش امنیت روانی خانواده در فضای مجازی» ذیل همایش زن، خانواده و امنیت
برگزاری ژورنال کلاب ذیل همایش زن، خانواده و امنیت
برگزاری کرسی علمی ترویجی با موضوع«تاثیر صنعت پورن بر روابط بهداشتی زوجین» ذیل همایش زن، خانواده و امنیت
برای درخشش بیش از پیش بانوان طلبه در جشنواره های پژوهشی، چه اقداماتی نیاز هست انجام شود و چه بسترهایی باید آماده شود؟
ابتدا باید بانوان طلبه مستعد شناسایی شده سپس مهارتهای لازم جهت نگارش مقاله یا کتاب به آنها آموزش داده شود. همچنین با شروع به نگارش، همراه بودن یک استاد یا مشاور جهت راهنمایی و بالا بردن کیفیت شکلی و محتوایی آثار لازم است. انگیزه بخشی و تشویق این افراد موتور حرکتی برای آنها خواهد بود. البته لازمه اصلی درخشش در پژوهش انگیزه بالا و همت والای خود طلبه است.
در زمینه پایاننامهها لطفاً به صورت فهرستوار رئوس اقدامات و آمار حجم فعالیتها را بیان کنید.
۱- راهنمایی به طلبه جهت انتخاب موضوع کاربردی و جدید
۲- آموزش مهارت های لازم جهت طرح نامه نویسی
۳- آموزش لازم جهت جستجو و جمع آوری مطالب در سایت ها و کتابخانه ها
۳- کمک جهت فصل بندی مناسب
۴-مشاوره دادن به طلبه در هر مرحله از پایان نامه که مشکل داشته باشد.
پایاننامههای دفاعشده طی سالهای اخیر چه تعداد است، لطفاً گزارشی ارائه بفرمایید.
تعداد ۳۵ پایان نامه در رشته تفسیر و علوم قرآن
به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
انگیزه کافی نداشتن،حجم بالای درس ها، وقت گیر و پر هزینه بودن پایان نامه، نداشتن مهارت کافی، عدم برنامه ریزی دقیق در انجام پایان نامه
به نظر شما چه اقدامات و برنامههایی سبب توفیق این مرکز در برگزاری این تعداد دفاعیه، بوده است؟
۱-کمک به طلاب در زمینه انتخاب عناوین مسأله محور برای پایان نامه و همچنین برگزاری کارگاههای مختلف به تناسب نیاز طلاب
۲-راهنمایی جهت ساختار نویسی و انسجام بین مطالب
۳-آموزش دادن کار با سامانه پایان نامه
۴- استفاده از ظرفیت طلاب سطح ۴ جهت استاد راهنمایی پایاننامههای سطح ۳ رشته تفسیر
۵-بررسی و پیگیری مشکلات عدم حضور طلاب بعد از اتمام واحدهای درسی جهت انجام پایان نامه
در این زمینه، روش آموزشِ پژوهشمحور، تا چه میزانی باعث افزایش بهرهوری نیروی انسانی شده است؟
قطعا نیروی انسانی دارای مهارت پژوهشی بهره وری به مراتب بیشتر از دیگر افراد دارد و بهتر در جهت رفع نیازمندی های جامعه می تواند کوثر باشد.
علاوه بر موفقیت این مرکز به لحاظ کمیت تعداد دفاعیه پایاننامهها، آیا به لحاظ کیفی نیز موضوع و محتوا و نمره پایاننامهها وضعیت مطلوبی داشته است؟
بله انتخاب موضوعات کاربردی و متناسب با نیاز جامعه از محاسن پایان نامه های این مدرسه است که از تعداد۳۵پایان نامه دفاع شده، غیر از۳مورد بانمره۱۷بقیه نمرات ۱۸تا ۱۹/۷۵بوده است و تعداد ۹ نفر از طلاب با توجه به وضعیت مالی خود موفق شدند پایان نامه خود را کتاب کنند.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.
۱-برنامهریزی و نظارت و همچنین کمک و مشاوره به طلاب جهت مهارت افزایی طلاب
۲-نظارت بر فعالیتهای پژوهشی کلاسی و تحقیقات با اساتید مربوطه جهت پرورش طلاب برای حضور در مجامع علمی
۳- افزایش روحیه اعتماد به نفس در طلاب و تشویق آنها جهت حضور موفق علمیشان در دیگر مجامع
ناظر به تجربههای مثبت کاری در سمت معاونت پژوهش و تأثیر این شغل بر خود شما و زندگیتان صحبت کنید و در پایان، اگر مطلب دیگری در این زمینه مدنظر دارید بیان بفرمایید.
با وجود غریب بودن پژوهش در بین افراد من علاقه خاصی به کارهای پژوهشی دارم ولی معاونین پژوهش همچون پلی هستن جهت به مقصد رساندن طلاب به قله موفقیت های پژوهشی
و مطلب آخر اینکه:
با تشکیل گروه های پژوهشی از طلاب مستعد و برنامه ریزی دقیق میتوان بهترین فعالیت ها را جهت آگاهی بخشی خانواده ها و اثرگذاری بر افراد داشت چون به نظر من الان داشتن مهارت نوشتاری نقش اول را در تبلیغ گسترده ایفا می کند.
. از اینکه فرصتی را به این گفتگو اختصاص دادید، متشکریم
