به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، اجلاسیه مؤسسین، اعضای هیئت امنا و مدیران حوزه علمیه خواهران استان قم پیش از ظهر امروز ۲۰دی ماه ۱۴۰۲در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.
مردمداری و مناعت طبع دو ویژگی الگو بودن در جامعه است
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، محمود خالقی، رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه خواهران در اجلاسیه مؤسسین، اعضای هیئت امنا و مدیران حوزه علمیه خواهران استان قم که پیش از ظهر امروز ۲۰دی ماه ۱۴۰۲در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: همه کسانی که خود را تابع نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله میدانند، باید تمام ظرفیت خود را بکار گیرند و همچون حضرت رسول(ص) در این جهت که بهترین الگو و کاملترین اسوه برای سایرین باشند، تمام تلاش خود را بکار بگیرند.
وی دو ویژگی اصلی برای اشخاصی که خود را الگوی دیگران قرار داده اند برشمرد و گفت: با توجه به آیه شریفه "قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی إِلَیَّ" همسنخی و مردمداری با مردم اولین ویژگی و با اشاره به آیه شریفه " قُل لا أَسأَلُکُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ" مناعت طبع داشتن و استغنای از مردم و حکومت دومین ویژگی الگو بودن در جامعه است.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: مجموعه هیئت امنای مدارس علمیه با وجود نقش پشتیبانی و هدایتی که دارند، در تحقق این دو ویژگی مذکور، تأثیر بسزایی خواهند داشت و هر علتی که سبب تضعیف این مسئله شود، باید از آن پرهیز گردد.
در این اجلاس تعدادی از اعضا و نمایندگان هیئت امناء مدارس علمیه خواهران استان قم به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند
حجتالاسلام روحاللهی عضو هیئت امنای مدرسه علمیه صالحات در این نشست با بیان این که اخلاقگرایی و عقلگرایی وحیانی محور اصلی در مجموعه آموزشی مدرسه علمیه صالحات است، گفت: راهاندازی تدوین کتب آموزشی در بخش علوم قرآنی، کلام و ... از اولویتهای این حوزه علمیه است.
وی ادامه داد: هیئت امناء زمانی در جایگاه اصلی خود تعریف میشود که مدرسهمحور باشد و یک نقش محوری در مرکز مدیریت داشته باشد.
در ادامه حجتالاسلام یوسفیان نماینده هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت زینب(س) آران و بیدگل بیان داشت: اگر تربیت را بطور کامل معنا کنیم، یکی از شاخههای اصلی آن "بصیرت" است، چهبسا علمایی بودهاند که در مواقع بزنگاه، با بیبصیرتی، خسارت جبران ناپذیری به اسلام وارد نمودهاند.
وی با بیان این که از مرکز مدیریت انتظار می رود، اختیاراتی را در چهارچوب کلی این مجموعه در جهت بالندگی حوزههای علمیه به هیئات امنای مدارس علمیه واگذار کند، افزود: از اعضای هیئت امنا و کادر مدارس علمیه، افقهای دوساله و سه ساله مطالبه شود که موجب پویایی و پیشرفت حوزههای علمیه خواهد شد.
حجتالاسلام قدرتی، نماینده هیئت امنای مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهلبیت علیهمالسلام نیز در این نشست اظهار داشت: اعضای هیئت امنا با این سنواتی را گذرانده اند، اما وظیفه و تکلیف روشنی برای آنها تعریف نشده و جایگاهی در چارت مرکز مدیریت و اتوماسیونها ندارند.
وی ادامه داد: مساعدت و مشارکت جهت ایجاد منابع مالی پایدار مختص هر مدرسه مطالبهی اصلی اعضای هیئت امناء از مرکز مدیریت است.
در این نشست همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدی، نماینده هیئت امنای مدرسه علمیه تخصصی آیتالله ایروانی(ره) گفت: فاصله بین حوزههای علمیه و جامعه همچنان دیده میشود، در حالی که در دوران مرحوم آیتالله شرعی بنا بر این بود که امور حوزهها هر ۵سال یکبار بروزرسانی گردد تا شاهد این رکود و رخوت نباشیم؛ اگر چه آثار و نتایج چشمگیر فعالان فرهنگی حوزویان قابل انکار نیست.
وی خاطرنشان کرد: از ویژگیهای انقلاب اسلامی نیز همین مسئله بوده که اداره معنویت در جهان و اداره عدالت در جهان بر عهده حوزههای علمیه است، در حالی که طلاب حوزههای علمیه شناخت دقیقی از این مقوله ندارند، چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند: یا باید مؤثر باشید یا منزوی میشوید.
نماینده هیئت امنای مدرسه علمیه تخصصی آیتالله ایروانی(ره) افزود: برنامههای اقتضایی باید بر اساس نیازهای منطقهای تدبیر شود تا تحول اساسی در ساختار معرفتی، بینشی و تأثیرگذاری محقق شود.
