به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ قم مقدسه، خانم طاهره دوست، استاد برتر پژوهشی و نویسنده کتاب "منجی دلها" طی مصاحبهای که در آستانه هفته پژوهش صورت پذیرفت، بیان کرد: مسیر ناهموار و رسالت طلبه در رشد کیفیت آثار پژوهشی است و اولین قدم برای رسیدن به مراتب اعلای پژوهشی عشق و علاقه است.
در ادامه گفتگویی با خانم طاهره دوست انجام شد که بدین شرح است:
۱.حضرتعالی به عنوان یک پژوهشگر، نقش تحصیلات عالی را در امر پژوهش چگونه ارزیابی میکنید؟
برای رسیدن به هر مقصدی، باید از مسیر درست گام برداشت و بهترین و نزدیکترین مسیر را انتخاب کرد.
یک پژوهشگر نیز برای رسیدن به مقصد کشف علمی باید مسیر تحصیلات عالی را طی کند تا بتواند در مسیر صحیح و اصولی به کشف و تقویت اصول علمی دست پیدا کند.
در واقع تحصیلات، ابزاری برای رسیدن به قله پژوهشی ست.
۲.به نظر شما یک پژوهشگر چه زمانی و چگونه در کارش به حد کمال میرسد؟
وقتی پژوهشگر هم به اصل تحقیق و کشف علمی و هم به رشته مورد پژوهش، عشق و علاقه داشته باشد نهایت تلاش خود را صرف میکند تا بتواند به حد کمال برسد و بهترین پروژه پژوهشی را به جامعه ارائه کند.
دومین قدم تلاش خستگی ناپذیر است. پژوهش فقط رونویسی و کپی برداری نیست. بلکه ارائه یک نظریه جدید علمی یا یک روش نوین علمی در رابطه با موضوع مورد تحقیق است.رسیدن به یک نظریه جدید علمی یا یک روش ارائه نوین، نیاز به تحقیقات شبانهروزی و جست و جو در منابع معتبر علمی دارد.
بنابراین یک پژوهشگر باید روحیه خستگی ناپذیر و پر تلاش داشته باشد تا بتواند به هدف نهاییاش دست پیدا کند.
۳.چه موانع و مشکلاتی در امر پژوهش وجود دارد؟
هر موضوع پژوهشی، موانع مخصوص به خود را دارد اما به طور کلی عدم دسترسی به برخی منابع قدیمی، کمبود زمان به توجه به مشغله های مختلف پژوهشگر و عدم انسجام و اتحاد علمی بین پژوهشگران، از مهمترین موانع امر پژوهش است.
۴.به نظر شما چه آسیبهایی میتواند تعامل بین تولید علمی و پژوهش را تهدید کند؟
واقعیت این است که عدم تعامل بین تولید علمی و پژوهشهای علمی، یکی از قدیمیترین و دردناکترین زخمهاییست که به پیکره پژوهش علمی آسیب میزند.
اگر در عرصه های مختلف، به امر پژوهش اهمیت بدهند، قطعاً بسیاری از هزینهها کاهش پیدا میکند و کشور به اوج قله تکامل علمی میرسد.
۵.فرصتهای پژوهشی مراکز پژوهشی را چه چیزی میدانید؟
مهمترین فرصت و اهرمی که مراکز پژوهشی دارند وجود نیروی انسانی علاقمند به پژوهش است. اگر مراکز پژوهشی نخبههای علمی و پژوهشی را شناسایی کرده و امکانات و حمایت لازم را انجام دهند خود پژوهشگران بقیه راه را طی میکنند و کشورمان را در مسیر تکامل و پیشرفت در همه زمینههای علمی و پژوهشی قرار میدهند.
اما بیاعتنایی و عدم حمایت نسبت به پژوهشگران، هم شخص پژوهشگر را نسبت به تحمل سختیها و موانع دلسرد میکند هم مدت زمان پژوهش را بسیار طولانی میکند.
۶.توصیه و راهکارهای سرکارعالی برای ارتقاء وضعیت و سطح کار تحقیقی پژوهشگران چیست؟
یک سری توصیهها متوجه مسئولان و دست اندرکاران عرصه پژوهش است، آنهم اینکه تا جایی که میتوانند از پژوهشگران حمایت کنند.
ارزش دادن به قهرمانهای علمی، بسیار مهمتر از ارزش دادن به قهرمانان ورزشی ست.
ولی متأسفانه در سطح جامعه و تبلیغات صدا و سیما و رسانه شاهد هستیم جوانان و نوجوانان به خوبی قهرمانان ورزشی را میشناسند و از آنها الگو میگیرند.
اما گاهی اوقات حتی کمترین تشویق رسانهای برای یک پژوهشگر علمی وجود ندارد.
در حالیکه اگر برای علم و پژوهش و عالمان و پژوهشگران، ارزش بیشتری قائل باشند جوانان و نوجوانان نیز تشویق شده و به این سمت جهت پیدا میکنند.
و اما توصیه بعدی کا متوجه پژوهشگران است اینکه با توجه به عدم حمایت مادی، رسانهای و... نباید دلسرد بشوند و یقین داشته باشند که اگر خالصانه در عرصه تحقیق علمی گام بردارند و همه تلاش خودشان را صرف کنند، یاری الهی دستگیرشان میشود و در دنیا و آخرت از اجر والایی برخوردار خواهند بود.
از اینکه با ما همراهی کردید و ما را مهمان تفکرات پژوهشی خود نمودید، سپاسگزاریم.
