به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزههای علمیه خواهران/ قم، همایش "مهرواره فرزانگان؛ گردهمایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان قم" به مناسبت بزرگداشت مقام اساتید صبح امروز 15 اردیبهشت 1404 با حضور کادر و اساتید حوزه های علمیه خواهران استان قم، جعفریه، کاشان، آران و بیدگل در سالن آیت الله شرعی(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور برگزار شد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم ضمن قرائت بخشی از زیارت حضرت معصومه علیهاسلام، سخنان خود را با روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آغاز نمود که فرمودهاند: « ألا اُخبِرُكُم عَنِ الأجوَدِالأجوَدِ ؟ اللّه ُ الأجوَدُ الأجوَدُ ، وأنا أجوَدُ وُلدِ آدَمَ ، وأجوَدُكُم مِن بَعدي رَجُلٌ عُلِّمَ عِلما فنَشَرَ عِلمَهُ... آيا شما را از بخشنده ترين بخشنده خبر ندهم؟ خداوند بخشنده ترين بخشنده است. و من بخشنده ترين فرزند آدم هستم و بعد از من بخشنده ترين شما، مردى است كه دانش را آموزش دهد و از اين راه دانش او پخش شود...»
ایشان در ادامه با تبریک ایام میلاد دهه کرامت، هفته معلم و خیرمقدمگویی به اساتید بیان داشت: مدیریت استان قم با ظرفیت بالغ بر 3000 طلبه جاری در مقطع سطح ۲ و۳و ۴ و 10 رشته تخصصی در سطح 3 و نیز 5 رشته در سطح۴ بوده و مدیران باکمالات و تحصیلات عالیه و خادمین خالص در مدارس علمیه، امروز مفتخر است که میزبان بزرگوارانی است که حَسَب نطق روایات « رأسُ الخَیرِ کُلِّه ، اشد الناس قیمه و أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ... » هستند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم ضمن بیان خاطرهای از مرحوم علامه جعفری در خصوص نحوه گفتار و رفتار اساتید با شاگردان اظهار کرد: یک معلم میتواند با یک جمله، یک نگاه و یک رفتار مسیر زندگی یک شخص را تغییر دهد و خط بطلان بکشد بر ادعای حکومت دائمی شخصیت و عادت و رویه؛
وی تاکید کرد: این تاثیر کلام و رفتار معلم، فقط در بُعد عملی نیست و قطعاً این اثر مهمتر و مورد انتظارتر است در بُعد شناختی و فکری. آیا غیر از این است که در فضای امروز جامعه که حقیقتاً سرعت اتفاقات و تحریفات در مقام تغییر مفاهیم هستند، این هنر اساتید است که طبق منابع اسلامی و متقن تعاریف را برای طلاب بازخوانی کنند و شاید نیاز به بازخوانی تعریف از نقشها داریم. ( نقش مادری، نقش فرزندی، نقش آموزنده و ...) بازخوانی تحصیل حوزوی بانوان، بازخوانی وجه تسمیه و صدق تلمذ حوزوی و دخالت استمرار علوم اصلی و اصیل حوزه همچون فقه و اصول در این صدق.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به تجارب اساتید و مدیران بیان کرد: اعتقاد راسخ استاد به آنچه که ارائه میدهد و شور و شوقی که در هنگام تدریس، طلاب از ثانیه به ثانیه حرکات و رفتارهای استاد دریافت میکند، رغبت تحصیل را به جان آنها می نشاند.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر، بازخوانی تعریف خودشناسی و معرفت نفس است و اینکه آیا این دو مقوله در بستر تحصیلات ما که رگ و ریشه آن علوم حوزوی است، نوعاً به نوشتهجات تئوری در کتابها ختم شده؟ یا طلبه در بدو ورود اولین گامی که با آن مواجه میشود، همان مسئله خودشناسی است؟ و مخلص کلام اینکه استاد نقش مینگارد به صفحه وجود دانشجو و طلبه؛ گاهی ایجاد میکند، گاهی ارتقاء میبخشد و گاهی اصلاح میکند نواقص را.
خانم عزیزاللهی خطاب به اساتید حاضر در همایش گفت: استاد ورزیده و با اعتقاد در تلاش برای رساندن طلاب به محتوای مورد انتظار سطح مورد تحصیل است؛ دغدغهمند دست به قلم کردن طلبه و جرأت بخشی بیشتر به اوست.
ایشان با اشاره به تفاوتهای حوزههای علمیه با نهادهای غیرحوزوی تصریح کرد: شاید یکی از تفاوتهای ما با نهادهای غیرحوزوی اینست که حوزه در محتوا بسیار غنی و قوی است اما در دستبهقلمشدن، دیر اقدام میکند که گاهی مانع از ثمربخشی یا تأخیر آن میشود.
وی افزود: در دنیایی که کمترین انتظار از ماهیت طلبه، مبلّغبودن است؛ دائماً در کنار آموزش ضَرَبَ ضَرَبا و دلالت التزامی، مطابقی و تضمنی استاد میبایست در گوشه ذهنش توجه داشته باشد که تبلیغ کند تبلیغکردن و مبلغ شدن را؛ همچنان که استاد، هنر جمع کردن بین تربیت طلبه قویتر از استاد و پیشبرد جایگاه استادی خود در شرایط بروز و پیشتاز بر مخاطبینش را دارد؛ این دو مانع ایجاد شکاف در مسیر و فکر بین استاد و طلبه میشود و از تکرار شکاف های نسلی بازداری میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم، تدریس و استادی را از جهاتی بسان ولایت و حکمرانی دانست که حضرت میفرماید: ولایت از آنِ کسی است که شایستگی دارد و اگر کسی خود را شایسته نمیداند باید مرکب را در اختیار صالحان بگذارد.
ایشان در ادامه شاگردپروری را به سلسله حلقههای یک زنجیر تشبیه نمود و گفت: این زنجیر که از حلقههای طلایی بزرگ بهم پیوسته تشکیل شده، یک سرِ آن استاد است و طرف دیگر آن طلبه که اگر از این حلقهها، کمّاً و کیفاً با توجه به فضا و آماج زمانی، چیزی کم بشود، هم چون کاسته شدن از ارتباطات تربیتی بیرون جلسات تدریس، صدا و آهنگ زیبای این سلسهی زنجیروار هم کم خواهد شد.
وی در پایان ضمن قرائت دعای فرج، از حضرات معصومین علیهمالسلام بالاخص حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام، برای اساتید آرزوی توفیقات روزافزون نمود.

