به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ قم، مدیر حوزه علمیه خواهران قم در همایش «طلیعه حضور» حوزه علمیه خواهران استان قم که پنجشنبه 24 مهرماه در شبستان حضرت زهرا علیه اسلام حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام برگزار شد، خطاب به بانوان طلبه گفت: ظهور اولیه از عنوان طلبگی و تحصیل حوزوی، در بعد آموزشی، تحصیل و تلمذ دروس اصلی حوزوی بخصوص فقه و اصول است؛ این میراث گرانقدر با ورود به هیچ رشته جدیدی نباید تعطیل یا تضعیف شود. بانویی در سایر زمینهها میتواند با رویکرد عمیق حوزوی صاحب نظر و کلام باشد که در تحصیل فقه و اصول و مقدمات لازم آنها، جهد مستمر داشته باشد.
سرکار خانم عزیزاللهی به روایت «اذا اراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین» اشاره نمود و گفت: به طور قطع این انتخاب شدن و حضور در این مسیر با عنایت و نظر خاص خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام بوده که در این گزینش ظرفیت هر فرد نیز تأثیرگذار است.
وی افزود: خداوند را بینهایت شاکریم و از درگاه حضرتش توفیق استمرار و بهثمرنشستن این بذر بینظیر را استدعا داریم که خود بخشی از سیر انتخاب شدن و پسندیدهشدن در نظرگاه معشوق است.
ایشان همچنین با بیان روایت «رحم الله امرأ اذا عمل عملا صالحا فأتقنه» اذعان نمود: بیتردید به محض ورود به حوزه، باب جدیدی از عمل صالح گشوده شده و شما در حال حاضر مصداق تحقق بخش اول روایت هستید؛ این حقیر و خیلیهای دیگر معتقدیم اگر دهها و بلکه صدها بار بمیریم و بار دیگر حیات بیابیم انتخابمان همین مسیر خواهد بود و حسرت پذیرش و توفیق که در تمام مقاطع قبل از ورود تجربه کردیم را بار دیگر تجربه خواهیم کرد؛ و به حسب تجربه عرض میکنیم که آنچه از تعمیق تعلیم وتعلم و مهارتیابی ذهن و عقل و پرورش روح و نفس در حوزه علمیه با حرکت صحیح استادمحور رخ میدهد در بسترهای دیگر نایاب و حداقل کمیاب است.
وی در ادامه افزود: حال به این انتخاب صالح و بسامد آن، زن و بانو بودن را اضافه کنید که در روایت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم زن صالحه را بهتر از هزار فرد فاجر از جنس مخالف شمرده است، در اینصورت بیشتر میتوان آثار شگرف این قدمها و انتخاب را تصور نمود و انگیزشی که در پی آن بیشتر و بیشتر در جان مینشیند. در ادامه به این مضاعفشدگیها، حیامندی را اضافه کنید که عجب تصویر بینظیر، زیبا و گیرایی از این بانو را به رخ خواهد کشید؛ حیامندی که یکی از راههای تمرین آن طبق روایات در درجه اول حیا از مردم است که هر که از مردم که در مرئی و منظر هم هستند حیا نکند از خالق خود که دل بصیر بیشتر احساش میکند تا چشم ظاهر، نیز حیا نخواهد کرد.
ایشان در ادامه با اشاره به روایت امام صادق (علیه السلام) که میفرماید: «أوْحی اللّه ُ تعالی إلی موسی علیه السلام: کَذبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ یُحِبُّنی فإذا جَنَّهُ اللّیلُ نامَ عَنّی، أ لیسَ کُلُّ مُحِبٍّ یُحِبُّ خَلْوةَ حَبیبِهِ؟!» تأکید کرد: فهم عمیق ادبیات و بیانات شارع و دریافت سبک و الگوی صحیح زندگی به همآمیخته مادی و معنوی بشری از آیات و روایات و تقید به اتیان آنها و انتقال به دیگران، میوهای عظیم است؛ بر همین اساس اگر بخواهیم ورودی کنیم به تکمله روایت و اتقانی که حضرت تأکید میفرماید توجه به برنامهریزی پررنگتر خواهد شد؛ در مسیر دریافت الگوی برنامهریزی تحصیلی یک طلبه بانو باید به خاک درب آیات و احادیث خاکساری کنیم و استعانت بجوییم؛ حسب ادله، اجحاف است اگر نگویم قبل از هر چیز در این برنامه دقیق، از روح ونفس غفلت نکنید؛ مرکب این مسیر نفس و روح سالم وانس گرفته با مبدأ حیات است.
وی ادامه داد: حال اگر کسی گمان کند که بدون تأدب به آداب بندگی در احکام تکلیفی و آثار احکام وضعی و بدون رابطه عاشقانه در خلوتترین لحظات ایام با خالق، از صرف جهد علمی ولو فراوان بهرهای قابل توجه برخواهد داشت، گمان ناصحیحی نموده است؛ تجربهها نشان داده با گسست و یا اکتفا به حداقل در این بعد، در بزنگاههای انتخابها در ابعاد مختلف، خطایی ازین انسان تربیت نشده سرمیزند که گاه دیگران را مصداق انگشت حیرت به دندانگزیده مینماید.
مدیر حوزه علمیه خواهران خطاب به طلاب توصیه کرد: در کنار رابطه عاشقانه با خالق عالم، به مخلوقات او عشق بورزید و نفستان را با تمرین مهربان بودن و محبتکردن به بندگان خداوند رام و تربیت کنید؛ مگر حضرات معصومین علیهمالسلام نفرمودند که محبت کنید تا صعوبتها بر شما سهل شود؛ پس حتی با نگاه نفع شخصی هم محبت و گرهگشایی از خلق ولو با یک عطوفت رفتاری، کلید جادویی خواهد بود؛ ایشان در ادامه و تکمیل مطلب فرمود: روایات در شمارش خصوصیات مؤمن او را «المومن لطیفُ الحَرَکاتِ» و «حُلْوُ المُشاهَدةِ» «یَطلُبُ مِن الاُمورِ أعلاها» که «لایَحیفُ علی مَن یُبغِضُ» و «لا یأثَمُ فیمَن یُحِبُّ»، «قلیلُ المؤونةِ، کثیر المَعونةِ» میشمارد که در باب تعلیم و تعلم «لا یَتعلّمُ إلاّ لِیَعْلمَ و لا یَعلمُ إلاّ لِیَعْملَ»، دانش نمیآموزد مگر برای فهم عمیق و فهم نمیکند مگر برای عمل کردن».
وی افزود: یک بانوی طلبه نمایشگر چند هویت اصیل با هم است؛ درکنار طلبگی که یک تفسیر اجمالی از هویت آن برابر با اختصاص بیشترین زمان برای طلبگی و اهداف آن است، با هویت گران همسری و مادری رخنمایی میکند و چه ارزشمند است اگر بتواند این دو را خوب با هم بیامیزد که یقینا نه تنها با هم تنافی ندارند بلکه کار یک برنامهریز قَدَر را راحتتر میکند. او باید هنرمند عرصه انجام مسئولیت در این ابعاد بدون ظلم در حق خود و دیگران باشد و در این مسیر خود را از لذتهای معنوی و حلال مادی محروم نکند تا نشاطی پایدار داشته باشد؛ میتواند با زمانبندیهای شارع مقدس، برای خود زمانبندی در برنامهریزی بسازد و از تقسیم اوقات به قبل و بعد اوقات صلات و مانند آن بهرهمند شود؛ و بسان تقسیمات تکالیف شرعی از تقسیمات پنجگانه واجب و ... در برنامهریزیاش الگو بگیرد؛ همچنین بر حفظ تناسب در میان اجزاء برنامه دقت نماید تا مبادا تصویر نهایی کاریکاتوری و یا همچون جورچینی ناقصالقطعه باشد.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم خطاب به بانوان طلبه گفت: دو موضوع را عنایت ویژه بفرمایید یکی ناظر به محتوا و دیگری ناظر به چشمانداز؛ نخست اینکه ظهور اولیه از عنوان طلبگی و تحصیل حوزوی، در بعد آموزشی، تحصیل و تلمذ دروس اصلی حوزوی بخصوص فقه و اصول است؛ این میراث گرانقدر با ورود به هیچ رشته جدیدی نباید تعطیل یا تضعیف شود. بانویی در سایر زمینهها میتواند با رویکرد عمیق حوزوی صاحب نظر و کلام باشد که در تحصیل فقه و اصول و مقدمات لازم آنها، جهد مستمر داشته باشد؛ و دیگر اینکه چشم از اهداف انقلاب برندارید؛ دائمالتوجه باشید به خطابات حضرت آقا رهبر معظم انقلاب اسلامی دام ظله از جمله پیام حکیمانه و غنی ایشان به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم و چشماندازهایی که در برهه های مختلف ترسیم مینمایند. با بال تخصص، تعهد و انرژی امید، مصمم باشید که آینده انقلاب نیز به دست شماست و اگر شما تدبیر نکنید به حسب کلام شهید ستاری (ره)، دشمن برای شما اندیشه خواهد کرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در نهایت بیانات خود، لزوم توجه و توسل دائم به حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف، امام مهربانی که لحظهای از مراعات و توجه به احوالات شیعیانشان اهمال نمیفرمایند را یادآور شده و با دعا برای سلامتی ایشان سخنان خود را خاتمه داد.