خانم موحدی، معاون پژوهش مدرسه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به مناسبت هفتهی کتاب و کتابخوانی گفت: تغذيهی فكری طلاب و اساتيد و تشويق آنها به مطالعه و داشتن سير مطالعاتی به منظور معرفت بخشی و بصيرتافزايی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: وجود معارف ژرف در نهجالبلاغه و همچنين تاكيد مقام معظم رهبری(حفظهالله) در استفاده هر چه بيشتر از دريای بيكران نهجالبلاغه، این مرکز را بر آن داشت تا سير مطالعاتی نهجالبلاغهخوانی را به صورت مجازی، یک روز در هفته، با حضور حجتالاسلام والمسلمين مهدویارفع استاد حوزه علميه و مسئول نهضت جهانی نهجالبلاغهخوانی برگزار کند.
وی هدف از برگزاری این جلسات را انس با نهجالبلاغه، تقویت انگیزه طلاب و اساتید به سیر مطالعاتی نهجالبلاغه، بهرهمندی از مفاهیم بسیار کاربردی نهجالبلاغه در زندگی برشمرد.
خانم موحدی گفت: هفتمین جلسهی این سير مطالعاتی با تلاوت آياتی از كلام الله مجيد و کلیپ بيانات مقام معظم رهبری(حفظهالله) و کلیپ « «تشويق به نهج البلاغهخوانی و توفيق طلبه بودن»، »آغاز و با بیان خلاصهی جلسه گذشته و خواندن حکمتها توسط طلاب ادامه یافت.
وی ضمن اشاره به بیان استراتژيك مقام معظم رهبری(حفظه الله) كه «نهج البلاغه كتاب تدوين شدهی انقلاب اسلامی است و آن را میتوان آييننامه انقلاب محسوب كرد.» همراه با نمایش اسلاید، حکمتهایی را در راستای نياز مخاطبان مطرح کرد.
استاد، تصریح کرد ورود به حوزه در سن كم اولین امتیاز شما خواهران از سوی خداوند است. او شما را انتخاب كرده و امام زمان(علیهالسلام) گلچين كرده است.
آقای مهدوی ارفع، همراه با نمایش اسلاید، ضمن مقایسهی حكمتها و توضیح خطبهها و نامهها، ابهامات پیش آمده را رفع کرد.
وی در رفع ابهام حكمت 49 «از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگی و از تهاجم انسان پست به هنگام سيری بپرهيز» به پاورقي خطبه 50، اشاره كرد و گفت: پيش از آنكه سپاه كوفه به صحراى صفّين برسد، سربازان معاويه به فرماندهى «ابو الأعور» رودخانه فرات را در اختيار گرفتند، امام على(عليهالسّلام) «صعصعة بن صوحان» را به سوى معاويه فرستاد كه چرا شريعه فرات را بستند؟ معاويه با ياران خود مشورت كرد. «وليد بن عقبه» و «عبد اللّه بن سعيد» گفتند آب را همچنان بسته نگهداريد تا سپاه كوفه از تشنگى بميرند، ولى «عمرو عاص» گفت «على مردى نيست كه تشنه بماند، او همان مردى است كه مى گفت اگر چهل نفر ياور داشتم حق خود را پس از سقيفه مى گرفتم، اكنون كه بزرگان عراق و حجاز همراه او مى باشند!» معاويه هم چنان دستور داد كه آب را بسته نگه دارند. به فرمان امام عليه السّلام خط شكنان سپاه به فرماندهى امام حسن عليه السّلام حمله كردند، آب را در اختيار گرفته، سپاه معاويه را كنار زدند، امّا امام على عليه السّلام دستور داد كه آب براى هر دو لشكر آزاد باشد، اين عمل جوانمردانه امام، باعث بيدارى بسيارى از شاميان شد كه برخى از آنان به سپاه امام پيوستند.
وی افزود حكمت 49 نشان میدهد با انسان كريمالنفس با زبان تحريم نمیتوان صحبت كرد. انسانهای كريم وقتی در تحريم باشند از يورش آنها نمیتوان درامان بود. انسان بزرگوار حرف زور نمیپذيرد ذلت نمیپذيرد. نمیتوانند حضرت علی(عليه السلام) را در تحريم آب نگه دارند، انسان بزرگوار وقتي سير شد به ديگران رحم میكند، ولی انسان پست در حال سيری به كسی رحم نمیكند و اگر در تكی و غربت و ضعف باشد حاضر هست تن به هر ذلتی بدهد. نمونه آن كار عمر و عاص در جنگ صفين بود كه به خاطر جانش كشف عورت كرد.
استاد نهجالبلاغهخوانی، عملكرد طرفين دفاع مقدس را نمونههای ديگری از انسانهای كريم و ذليل معرفی کرد.
وی در يكی از مباحث تكميلی به وجود سه ظرف در وجود انسان اشاره كرد و گفت: ظرف بدن، معده است و وظيفهاش تامين و توزيع تغذيه بدن حيوانی است، ظرف علم، ذهن است و ظرف روح، حقايق و معنويات، قلب انسان است. دل انسان محل ارتباط گرفتن با حقيقت اشياء و معارف و مفاهيم است. ذهن معانی راتصور میكند ولی قلب درك میكند.
ايشان در اهميت اين سه ظرف تصریح کرد: ورود ذهنی انسان از ورود جسمی مهمتر است. به دانش بيشتر از شكم بايد رسيدگی کرد. اگر اين ظرف خالی بماند، انسان جاهل است و باعث عقب افتادگی میشود و ظرف قلب كه مهمتر و شديدتر از دو ظرف ديگر است.
وی در ادامه تاكيد كرد، رشد انسان در هر سه بُعد بايد متناسب و متوازن باشد و هيچ كدام را نبايد رهاكرد و اكتفا به يك جنبه كافی نيست و نتيجه ندارد.
وی همچنين به قوانين مشترك سه ظرف اشاره كرد كه يكي از آن قوانين مشترك، نياز به غذا است، معده و ذهن و قلب همه نياز به تغذيه دارد، وجود مشكلات در زندگی از نرسيدن غذا به اين سه ظرف نشأت میگيرد.