به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایروانی(ره)، نشست مجازی میلاد امام حسن عسگری(علیهالسلام) به همت معاونت فرهنگی مدرسه، با سخنرانی سرکار خانم رضایی و حضور اساتید،طلاب و کادر مدرسه برگزار شد.
خانم رضایی ضمن تشریح ابعاد مختلف زندگی امام حسن عسکری(علیهالسلام)، گفت: زندگانی امام حسن عسکری(علیهالسلام) هم مانند سایر اهل بیت(علیهم السلام) در راه اعتلای نام «الله» در جامعه و حکومت توحیدی و نظام توحیدی سپری شد و بر خلاف اعتقاد برخی افراد که قائل به کار سیاسی ائمه نبودند اما مبارزات ائمه نشان میدهد که اقدامات آن بزرگواران در جهت تشکیل حکومت الهی بوده است و امام عسکری(علیهالسلام) نیز با وجود همه فشارها و مراقبتهای بی وقفه حکومت عباسی، سلسله فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی را به منظور حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام میداد.
استاد رضایی با اشاره به جو خفقان آن دوران و تحت نظر بودن امام و حتی شیعیان از سوی ایادی حکومت جائر عباسی، راهبردهای امنیتی، ظریف و دقیق امام حسن عسکری(علیه السلام) را از سلسله فعالیتهای سرّی سیاسی آن امام همام در ارتباط با شیعیان در عین پنهانکاری و دور از چشم جاسوسان دربار دانست و به برخی از آنها اشاره نمود.
ایشان همچنین به تلاش های امام حسن عسکری جهت آماده شدن جامعه برای زمان غیبت امام عصر(عجلالله تهالی فرجه الشریف) اشاره کرد و گفت: از آن جا که غیبت امام و رهبر هر جمعیتی، یک حادثه غیر طبیعی و نامأنوس است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشی از آن، برای اغلب مردم دشوار می باشد، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) به تدریج مردم را با این موضوع آشنا ساخته، افکار را برای پذیرش آن آماده می کردند و این تلاشها در عصر امام هادی و امام عسکری(علیهم السلام) که به زمان غیبت نزدیک می شد، به صورت محسوس تری به چشم می خورد؛ چنان که امام هادی (علیه السلام) اقدامات خود را توسط نمایندگان انجام می داد و خودش کمتر با افراد تماس میگرفت.
وی در ادامه با یادآوری وجود امام حسن عسکری (علیه السلام) به عنوان آخرین امام حاضر در بین مردم، رویکرد های ایشان را از این منظر مهم و راهبردی دانست زیرا امام از یک طرف با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، او را تنها به شیعیان خاصّ و بسیار نزدیک نشان می داد و از طرف دیگر، تماس مستقیم شیعیان با خود آن حضرت، روز برزو محدودتر و کمتر می شد؛ به طوری که حتی در خود شهر سامرّأ به مراجعات و مسائل شیعیان از طریق نامه یا توسط نمایندگان خویش پاسخ می داد و بدین ترتیب، آنان را برای تحمل اوضاع و شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام علیه السلام، آمده می ساخت و این همان روشی است که بعدها امام دوازدهم(علیهالسلام) در زمان غیبت صغرا در پیش گرفت و شیعیان را به تدریج برای دوران غیبت کبرا آماده ساخت.
خانم رضایی در انتها به تبیین معنای انتظار و تلاش و امید برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(ارواحناله الفداه) را از اقدامات شیعه در این عصر دانست و گفت: اعتقاد به امام زمان، اعتقاد به همه ی انبیا و اوصیای الهی است و باید تقویت شود و این کار مبلغان دین را سنگین تر می نماید.
مولودی خوانی و ارسال عکس نوشته های تبریک، از اقدامات دیگر این مراسم بود.