به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان قم، سومين جلسه مقاله نويسي اساتيد به صورت برخط با حضور اساتید مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها، و ساير اساتيد حوزه هاي علميه مركز مديريت و جامعه الزهرا سلام الله عليها با هدف افزایش مهارت اساتید در پاراگراف نويسي، هماهنگ سازی گروه های پژوهشی و انتقال تجربیات اساتید به طلاب گروه های پژوهشی مدرسه، در اسكای روم برگزار شد.
در این جلسه، خانم حسين زاده، به بیان شیوه های بسط فکر مرکزی در پاراگراف پرداخت و گفت: بلاغت نوین، راهکارهای مختلفی را برای بسط جمله موضوع ارائه می کند از جمله: توصیف، مثال آوری، روایت، استدلال، مقابله و مقایسه، طبقه بندی، تحلیل فرآیند، حل مشکل، استدلال و جدل و قیاس و ...
استاد حوزه خواهران، بسط جمله موضوع با توصیف را به دو گونه توصیف عینی و ذهنی عنوان کرد و گفت: توصیف عینی کارآمد، موضوع مورد نظر را به وضوح و عیناً همانگونه که خارج از قلمرو احساسات وجود دارد، بازنمایی می کند؛ زبانی غیرشخصی دارد و نویسنده مانند ناظری بی احساس عیناً آنچه که هست را توصیف می کند.
وی افزود: اکثر متون علمی و فنی، مانند توصیف چگونگی کارکرد قلب و اجزای دیگر بدن و توصیف آزمایشات علمی و فنی توصیف عینی محسوب می شوند.
خانم حسین زاده در ادامه به توصیف ذهنی پرداخت و لزوم وضوح و مستقیم بودن این نوع توصیف را خاطرنشان کرد و افزود: در این شیوه، باید نوعی حس را در مورد پدیده توصیف شده به خواننده القا کرد.
وی افزود: برای توصیف، نویسنده مجبور است زاویه خاصی را انتخاب کرده، از آن منظر به موضوعی که توصیف می کند بنگرد. سه قسم زاویه دید شامل اول شخص، دوم شخص و سوم شخص وجود دارد که می توان از آن ها در توصیف پدیده ها بهره گرفت.
خانم حسین زاده، در ادامه هر یک از این اقسام را در قالب مثال هایی توضیح داد.