به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه استان قم، هم اندیشی با موضوع "طرح اشراب"با حضور اساتید مجری طرح و اعضای کارگروه مقالات پایانی در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار شد.
در ابتدای جلسه، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، به اهداف و اهمیت اجرای طرح اشراب اشاره نمود و در ادامه اساتید از مزایا و معایب طرح مطالبی را مطرح کردند.
وی از جمله مزایای طرح اشراب را گام به گام بودن مهارتهای پژوهشی و اجرای آن در هر ترم سبب عدم فراموشی طلبه و انجام فعالیت پژوهشی(نگارش مقاله در پایان سنوات تحصیلی) بهتر توسط طلبه می شود، عنوان کرد و افزود: اجرای طرح توسط چندین استاد باعث می شود طلبه با سلایق متفاوت اساتید آشنا و از نظرات اساتید مختلف در فرایند اجرای مقاله نویسی استفاده نماید و در این راستا ورزیده شود.
وی از جمله معایب طرح را اینگونه اعلام کرد: مجوز اجرای هرگام پژوهشی به استاد یک درس سبب می شود استاد متحمل تعداد زیادی طلبه جهت برگزاری کلاس بشود که این گاهاً زحمت زیاد استاد و تغافل او را برای کارکرد بیشتر کلاس به همراه خواهد داشت . اشکال دیگر آن، این است که طلبه به عنوان فرع بودن این واحد آموزشی، به آن اهمیت نداده و در نتیجه کیفیت کار پایین می آید.
در پایان معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، ضمن جمع بندی نتایج هم اندیشی، گفت: تعداد طلبه در کلاس درسی با در نظر گرفتن کارکرد بیشتر کلاس اعمال شود و از حضور تعداد طلبه بیشتر به جهت پایین آمدن کیفیت و کارآیی کلاس در صورت لزوم خودداری شود. زیرا تعداد کمتر طلبه در کلاس باعث تعامل بیشتر طلبه و استاد می گردد.
همچنین بناشد تا هر فعالیت عملی طلبه (فایل های ورد تکالیف) پایان ترم توسط استاد به معاون پژوهش تحویل داده شودو استاد برگزار کننده واحد موضوع یابی بعد از چند جلسه اجرای کلاس و آموزش تئوری ویژگی های انتخاب موضوع مناسب، وضوعات پیشنهادی طلاب را در اختیار کارگروه مقالات پایانی قرار داده تا موضوعات پیشنهادی بعد از بررسی مصوب شود.
در این هم اندیشی مقرر شد تا معاون پژوهش بعد از تصویب موضوعات توسط کارگروه در ابتدای اجرای واحد منبع یابی، طرحنامه نویسی و مقاله نویسی موضوعات را در اختیار اساتید این واحدها قرار دهد.
نتایج دیگر این هم اندیشی این موارد بود:
جهت همکاری و تعامل بیشتر طلاب در کلاس هر جلسه بعد از بیان مباحث تئوری توسط استاد، فعالیت عملی در کلاس از طلبه خواسته شود تا سبب غیبت کمتر طلبه و کیفیت بیشتر کلاس بشود.
اساتید مجری طرح اشراب با یکدیگر در تعامل بوده و تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. (معرفی سایت های پژوهشی کارآمد، در اختیار قرار دادن فایل های پاورپوینت و ...)
تمام فعالیتهای عملی طلاب به صورت کامپیوتری انجام شود و استاد از پذیرش فایل های دستی جهت پیشرفت طلاب در استفاده از رایانه خودداری شود.
طلاب دسته بندی شوند و طلبه ای که بدون دلیل موجه حتی یک جلسه در کلاس حاضر نمی شود، به تشخیص استاد حذف درس گردد.
استاد از طلاب فعال و مستعد کلاس جهت کمک و همکاری با طلبه های ضعیف درخواست یاری نماید.
در هر صورت تلاش های استاد و درخواست فعالیتهای عملی ایشان از طلبه سبب ناامیدی و بی انگیزه شدن طلبه نگردد.