به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت هفته قلم با معاونین پژوهش مدارسی که حضور حداکثری دانشپژوهان را در مجامع علمیه به ثبت رساندند، توسط روابط عمومی مدیریت استان قم مصاحبهای به عمل آمد.
ابتدا خود را معرفی نموده و یک رزومه شخصی که شامل تحصیلات(حوزوی و دانشگاهی)، نام مدرسه علمیهای که فعالیت دارید و سِمت کنونی، و شرح مختصری از وضعیت علمی و پژوهشی و آثار برگزیده خود میباشد، اشاره فرمایید.
ایشان بهنوش مهتدی، دانش آموخته سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی و در حال حاضر در معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلاماللهعلیها مشغول خدمت میباشد.
خانم مهتدی مقالات و تحقیقات متعددی ارائه داده که غالباً آثار ایشان جزء آثار برگزیده اعلام گردیده است.
وی در دوران اشتغال به تحصیل سطح1 در اولین همایش مرکز مدیریت در جشنواره برترینهای پژوهشی حوزههای علمیه خواهران با عنوان "جشنواره بانوی کرامت"موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدند.
معاون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا علیهاالسلام با شرکت در همایش بانو مجتهده امین و ارسال مقالهای نیز مقام سوم کشوری را کسب نمود.
وی در همان دوران، در مسابقهای که توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز با عنوان فرقههای انحرافی برگزار شد، شرکت نمود و مقالهای با موضوع "مشروعیت تبرّک برای فرقههای انحرافی"رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.
بهنوش مهتدی با ارائه پوستر در همایش "تذکر لسانی"جزء برگزیدگان معرفی شد و همان سال با ارائه مقاله در نشریه میثاق موفق به کسب مقام شده و مقاله وی در نشریه به چاپ رسید.
گزارشی جامع از مشارکت علمی طلاب مدرسه مربوطه در مجامع علمی پژوهشی را بیان کنید.
خانم مهتدی ضمن تشکر از همکاریها و پیگیری های خانم اسدپور مدیر مدرسه فاطمه الزهرا علیهاالسلام به شرح گزارشی کامل از مشارکت علمی طلاب در مجامع علمی پرداخت.
وی با بیان آمار تعداد شرکت کنندگان و برگزیدگان طلاب مدرسه علمیه فاطمهالزهرا علیهاالسلام در همایشها، جشنوارهها و کرسیهای علمی پژوهشی به روند ارتقاء رتبه علمی –پژوهشی دانشپژوهان و دانش آموختگان پرداخت و افزود: طلاب مدرسه فاطمه الزهرا س از سال 95 تا کنون، در 55 همایش شرکت نمودهاند و مجموعا ً424 اثر پژوهشی از این مدرسه به مجامع علمی متعدد ارسال شده که تعداد 70 اثر آن جزء آثار برگزیده معرفی شدند.
( اسامی برگزیدگان به همراه عکس تقدیر نامه در ذیل خبر درج شده است )
وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران ما، همواره موضوعی را مورد تحقیق قرار دهند که از مباحث روز دنیا و مبتلابه جامعه باشد تا برای مخاطبین مورد کاربرد واقع شود و سعی دارند موضوع پژوهش خود را از همایشها ایده بگیرند. شایان ذکر است، آثاری که جزء برگزیدگان این مجامع محسوب شدند شامل ارائه سخنرانی، چاپ نشریه علمی پژوهشی، پذیرش ISCو ... بودند .
معاون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: دانش پژوهان این مدرسه دو سال پیاپی در جشنواره علامه حلّی نیز موفق به کسب مقام و رتبههای برتر شدند و در همایش گام دوم انقلاب از 12 اثری که ارسال شد، 10 اثر فاخر مورد پذیرش این مجامع قرار گرفت و یک مقاله به چاپ رسید.
بهنوش مهتدی جهت معرفی بانوان موفق حوزوی مدرسه و دیده شدن آثار آنان در سایر مراکز علمی، اقدام به ارسال آثار پژوهشی برتر به همایشها و کرسیهای علمی پژوهشی دانشگاه تهران، دانشگاه شهید رجائی تهران، دانشگاه گلستان، خراسان، کرمان، یزد و ... نمودند.
آثار و فوائد حضور طلاب در همایشها از نظر خانم مهتدی بدین شرح است:
پژوهش مسیر همواری نیست و نیازمند مجاهدت و پشتکار است، هر فعالیتی زمانیکه به ثمر نشست و دیده شد مسیر آن هموارتر و تحمل سختیهایش نیز آسانتر و لذت بخشتر میگردد. از طرفی، زمانیکه پژوهشگر ببیند آثارش مورد پذیرش قرار گرفته موجب خودباوری و افزایش اعتماد بنفس وی میشود و اگر در نهایت کسب مقام نماید که به حدّ اعلای خود خواهد رسید.
وی تصریح کرد: رسالت حوزه اینست که طلاب را به مجامع علمی معرفی کند و ظرفیت طلاب را به همگان بشناساند، چه در مجامع حوزوی و چه در مجامع دانشگاهی.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب خانم جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید و نیز به راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است اشاره نمایید.
خانم مهتدی جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی به بیان مقدماتی پرداخت و اظهار داشت: دانشپژوهان حوزوی نوعاً در صدد کسب مدارج علمی و ارتقاء علمی بوده و بحمدالله مشتاقانه به این سمت حرکت میکنند و به مرور زمان تا کنون ارتقاء نسبتاً خوبی پیدا کردهاند اما نسبت به فعالیت پژوهشی همواره نیازمند حامی، مشوّق و راهبر هستند.
وی افزود: راهبران پژوهشی در حوزههای علمیه، مکلّفند از آثار پژوهشی طلاب علاوه بر حمایتهای مادی، آنان را از حمایتها معنوی محروم ننمایند و حضور این حامی بطور مداوم و مستمر به طلبه القاء شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش خاطر و انگیزه مضاعف به فعالیت در این حوزه بپردازد.
معاون پژوهش این مدرسه با اشاره به تاثیر بسزایی که برگزاری کارگاههای فاخر در ارتقاء کیفی آثار پژوهشی دارد، پیشنهادی در این باره مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه برگزاری این کارگاهها در توان مالی مدرسه نیست، انتظار میرود، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم نسبت به برگزاری چنین دورههای اقدامات لازم را مبذول بفرماید.
وی تصریح کرد: مسئولین محترم مرکز مدیریت با تعامل با سایر مراکز علمی، پذیرش مشترکات آییننامهای و بازنگری آیین نامه ها و سیاستهای پژوهشی میتوانند شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه فعالیت های علمی پژوهشی بانوان حوزوی باشند. عدم تناسب مفاد آیین نامه نگارش مقالات پایانی با قوانین مجامع علمی، انتقادی است که به آییننامههای مرکز مدیریت وارد است.
انتقاد دیگر خانم مهتدی به این مسئله بود که چرا ثبت نام بدون آزمون در بخش پژوهش برای متقاضیان مقطع سطح 3 مختص افرادی است که آثار پژوهشی ایشان در جشنواره های مرکز مدیریت حوره علمیه خواهران (علامه حلی و رشد) کسب رتبه نماید و طلابی که در همایش ها و مجامع علمی بین المللی و کشوری دیگر نهادها حائز رتبه شوند از این امتیاز محروم باشند؟!!!