به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، در نشست توانمندسازی رابطین خبری حوزههای علمیه خواهران به وظیفه رابطین در به تصویر کشیدن سنن الهی است و نقش مهم روابط عمومی در الهامگیری از پیامبر اسلام(ص) تاکید شد.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران در نشست رابطین خبری استانی حوزههای علمیه خواهران که به همت ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل برگزار شد، به وظیفه رابطین خبری حوزههای علمیه خواهران و نقش مهم روابط عمومی در الهامگیری از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد.
ایشان افزود: روابط عمومی پیشانی یک سازمان تلقی میشوند، اگر پیشانی یک سازمان و جبهه و تابلوی آن خوب طراحی شود، در جذب خیلی مفید و موثر واقع خواهد شد، خوشرویی، رساندن ابلاغ درست و… از جمله وظایفی است که با الهامگیری از پیامبر خدا میتوانیم این موارد را به سرانجام برسانیم.
وی مطرح کرد: خواهران و برادرانی که رابط خبر حوزههای علمیه خواهران هستند و اخبار حوزههای علمیه خواهران از دریچه خبری آنان به جامعه منعکس میشود، باید مراقب تشکیلات و تشریفات باشند که مبادا خدایی ناکرده به آن گرفتار شوند، رابطین خبری باید تصویر آنچه که از سنت پیامبر خدا و ائمه(صلوات الله علیه اجمعین) برمیتابد را در جامعه منتشر کنند.
در ادامه این نشست، یک دوره کارگاهی یکروزه با تدریس استاد مرتضی درخشان خبرنگار مجرب صدا و سیما، ویژه رابطین خبری مدیریتهای استانی برگزار شد که ایشان در این جلسه به اصول خبرنویسی و نحوه بروزرسانی حرفهی خبرنگاری پرداخت.
استاد درخشان گفت: روابط عمومی هر سازمانی در تعامل با دیگر نهادها، در این حرفهی خطیر باید ملتزم به رعایت احترام متقابل بوده و هماهنگی سازنده بهعنوان یک راهبرد ثابت مورد توجه قرار گیرد، چرا که همکاری و ارتباط پایدار همواره اثربخشتر از تقابل و رویارویی خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس، مدیریت تصویر سازمان، تعامل مثبت با نهادها و شفافیت در اطلاعرسانی، از اصول کلیدی روابط عمومی محسوب میشوند که توجه به آنها موجب ارتقای جایگاه و اعتبار سازمان خواهد شد.
استاد درخشان در ادامه تاکید کرد: روابط عمومی وظیفه دارد تصویری صحیح و شایسته از سازمان در افکار عمومی ایجاد و حفظ کند. در این راستا، توجه به ظاهر و برند سازمان امری ضروری است؛ زیرا نقایص ظاهری هرچند کوچک، میتواند ذهنیت عمومی را تحتالشعاع قرار دهد و موجب بیاعتنایی به نقاط قوت و امتیازات درونی شود.
وی اضافه کرد: یکی از الزامات مهم، شناسایی نیازهای سازمانهای همافق و بهرهگیری از ظرفیت همکاری و تهاتر خدمات است. تعامل با نهادهایی مانند مراکز آموزشی یا هلالاحمر میتواند علاوه بر کاهش هزینهها، به تقویت همکاری و تعامل مثبت میان دستگاهها منجر شود.
ایشان در پایان با اشاره به تجربههای موفق عصر حاضر، اذعان کرد: تغییر و ارتقای برند سازمانی تأثیری چشمگیر در اصلاح نگاه عمومی دارد و نمونه بارز آن، تغییر رویکرد در برخی نهادهای حمایتی است که با بازنمایی درست خدمات، توانستهاند ذهنیت جامعه را نسبت به خود دگرگون کنند. این امر یادآور ضرورت پایش مداوم افکار عمومی و سنجش فاصله میان برداشت جامعه و عملکرد واقعی سازمان است.
در پایان این جلسه کارگاهی نشستی با حضور جناب آقای واحدی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور برگزار شد که ایشان نیز ضمن ارائه نکات کلیدی در خصوص نحوه تنظیم خبر و ارسال بهموقع اخبار مدارس علمیه خواهران به اصل شفافیت و صداقت اشاره کرد و گفت: این دو بعنوان دو اصل اساسی در حرفهی خبرنگاری بوده و در این مسیر جایگاهی بنیادین دارد. وی افزود: روابط عمومی موظف است در شرایط بحرانی یا هنگام وقوع حوادث، پیش از هرگونه اطلاعرسانی رسانهای، هماهنگی کامل با مراجع ذیربط داشته باشد و ارائه اطلاعات ناقص یا نادرست میتواند به آسیب جدی در اعتماد عمومی منجر شود.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در ادامه به نحوه عملکرد مدیریتهای استانی در مناسبتهای مذهبی و سیاسی اشاره کرد و افزود: مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم بعنوان نمونه بارز یک گروه فعال و خلاق است و مراسمی همچون "مثل معصومه" که بمناسبت روز دختر توسط معاونت فرهنگی استان قم ویژه بانوان در سالن آیتالله شرعی برگزار شد، نمونه یک برنامه قوی با اجرای توانمند است.
وی فعالیت گروهی سفیران رضوان و طلاب مبلغ استان قم در مراسمهایی از جمله پیادهروی اربعین و موکبهای مسیر حرمتاحرم را بعنوان گروه فعال فرهنگی دانست و تاکید کرد: تبلیغات پذیرش در بسیاری از سایتها و کانالهای پرمخاطب و فعالیت سفیران رضوان و مبلغان فرهنگی استان، عامل اصلی افزایش آمار پذیرش سال جاری بود.
ایشان در پایان ضمن انتقاد از عدم بروزرسانی و نحوه عملکرد برخی کانالها و سایتها، از زحمات شبانهروزی فعالترین کاربران فضای مجازی در مدیریتهای استانی قدردانی کرد و کانال و سایت مدیریت استان قم را بعنوان کانال فعال و بروز معرفی نمود.
ضمن قدردانی از نکات ارزشمند استاد درخشان، آقای واحدی، آقای محجوب و سرکار خانم راهی و نقطهنظرات رابطین استانها، از زحمات تکتک بزرگوارانی که در برگزاری این دوره کاربردی، دلسوزانه گام برداشتند و موجبات معارفه و آغاز تعامل رابط خبری مدیریت استان قم را با همکاران معزز در روابط عمومی مدیریتهای سایر استانها، فراهم نمودند سپاسگزاریم.


