به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایروانی، سلسله مباحث اخلاقی-تربیتی با حضور آیت الله سائلی ، در ترم اول سال تحصیلی 99-98 برگزار شد، وی در ابتدا طرح جامع 5 ساله ی تربیتی را تبیین و ضروت اجرای آن را در مدارس علمیه را مطرح و پنج محور این طرح را برشمرد.
آقای سائلی پنج محور این طرح که شامل: آداب عامه، آداب خاصه، تقیدات و پایبندی شرعی، کسب فضائل اخلاقی و ترک رذائل اخلاقی را بیان و تمامی محورها را طی جلسات توضیح و تبیین کرد و در ادامه تفاوت اساسی برنامه های جامع تربیتی را با کتب اخلاقی بیان کرد.
وی محور اول را شامل مواردی چون: درک اهمیت شرایط جدید و اهمیت ورود به حوزه و پشت سر نهادن شرایط گذشته، احساس مسئولیت برای خودسازی و تهذیب نفس، عدم خودباختگی در برابر اهانت و تمسخرهای دیگران ، پرهیز از انتخاب الگوهای ضعیف(سطح گرایی در انتخاب الگو) ، مقاوت در برابر جو عمومی غالب، خوش رفتاری با والدین، همسر و فرزندان و .... ، دانست و تمامی موارد را با ذکر آیات و روایات مرتبط و مثال توضیح داد.
حجت الاسلام و المسلمین سائلی مفاد تمامی محورها را بیان و آن ها را به صورت جامع طی جلسات توضیح و ذکر کرد: مفیدترین و سازنده ترین درجه از درجات معرفت، قویترین و شدیدترین آن است که طلبه را تا آخر عمر در راه تحصیل علوم حوزوی پیش می برد و در ادامه راههای رسیدن به معرفت را برشمرد و یکی از مصادیق آن را عمل گرایی دانست و افزود: فعالیت و عمل گرایی باعث معرفت عمیق و معرفت عمیق انسان را به عمل بیشتر وامی دارد و به همین ترتیب رابطه ی تفاعلی میان علم و عمل برقرار می شود.
در پایان طی جمع بندی از مباحث مطرح شده ادامه مباحث را به ترم بعد موکول کرد.