با همکاری مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) صورت گرفت:

برگزاری پیش نشست هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان "انتظار و نیروسازی"

شناسه خبر : 113164

1400/07/22

تعداد بازدید : 134

برگزاری پیش نشست هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان
پیش نشست هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان "انتظار و نیروسازی" به صورت برخط با شرکت طلاب و اساتید مدارس علمیه خواهران استان قم، تهران و هرمزگان با همکاری مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان قم، خانم شعبانی معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه (سلام‌الله علیها) قم، از برگزاری اولین پیش نشست هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به صورت برخط، با همکاری مؤسسه پژوهشی مهدویت آینده روشن و سایر مراکز همسو با حضور حجت الاسلام و المسلمین زهراپور استاد مؤسسه پژوهشی مهدویت آینده روشن و عضو هیأت علمی هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت و جمعی از طلاب و اساتید حوزه های علمیه، با هدف تبیین محورهای همایش، انگیزه بخشی و ترغیب پژوهشگران جهت مشارکت در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زهرا پور در این پیش نشست، ضرورت ورود به موضوعاتی که نیاز جامعه مهدوی است و محورهای هفدهمین همایش دکترین مهدویت را در چهار محور تبیین کرد.

وی گفت: موضوع هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت «انتظار، گام اول طرح کلی حرکت رهبران الهی» است. چراکه اهلبیت(علیهم السلام) بر اساس طرح و نقشه ای که دارند به دنبال اهداف خود رفته و انسان ها را از دست شیطان رهانیده و در مسیر الی الله قرار می دهند.

استاد زهرا پور خاطر نشان کرد: طرح کلی حرکت رهبران الهی (انبیاء و ائمه) در سه گام است: «انتظار، تقیه، جهاد و حکومت» که در همایش شانزدهم، این گام ها مطرح شده بود و در مجله مشرق موعود چاپ شده است اما جا دارد اجزای این طرح مورد واکاوی قرار گیرد.

وی درادامه گفت: گام نخست این طرح «انتظار» است و حقیقت آن آمادگی و زمینه‌سازی و به عبارت روشن‌تر نیروسازی و کادر سازی جهت حاکمیت امام معصوم(علیه السلام) است؛ و باید توجه داشت که حاکمیت دینی با تحول در بینش انسان‌ها و پیوند آنها، به جامعه دینی، حکومت دینی و قدرتی می‌رسد.

استاد مؤسسه پژوهشی مهدویت آینده روشن، به معنا و حقیقت انتظار اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار در لغت یعنی چشم به راه ولی خدا باشیم. در بیان حقیقت انتظار بعضی همچون شریعتی می گویند انتظار یعنی اعرض؛ یعنی شیعه همیشه به وضع موجود معترض بوده است. بله ما معترض به وضع موجود هستیم اما انتظار فقط خلاصه در این اعتراض ها نمی شود. بعضی همچون سید قطب می گوید: انتظار یعنی گوشه نشینی، اگرچه مواقعی نیاز است به گوشه نشینی و ریکاوری خود و دیگران، اما در همان زمان هم باید در راستای یارسازی برای حضرت مهدی(علیه السلام) باشیم؛ اما در حقیقت انتظار یعنی: معد و آمادگی پیدا کردن، چنانچه در دعای عهد می گوییم: اللّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ. بنابراین حقیقت انتظار که در روایات بر آن تاکید شده است و از برترین اعمال می باشد، «اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج» نیروسازی و کادرسازی برای حضرت مهدی(عج) است.

وی افزود: امام صادق(علیه السلام) در پاسخ ایرانیانی که خدمت امام آمده بودند و به محضرش گفتند چرا قیام نمی کنید؟ امام فرمودند اگر به اندازه این گله گوسفند یار داشتم، قیام می کردم و می گویند آن گله فقط هفده یا هجده گوسفند داشت! مشکل اهل بیت(علیه السلام) نبود یار و یاور پای کار بود. حقیقت انتظار که به معنای آمادگی و نیرو سازی است را در چهار محور تئوریزه و برنامه ریزی می کنیم.

عضوهیأت علمی هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، جهت تسهیل و راهنمایی بیشتر، در فراخوان تفصیلی (همایش) ذیل محورها؛ برخی سرفصل‌ها، توضیحات، نکات و منابع را به شرح ذیل ارائه کرد: محور اول: انتظار و نیروسازی شامل: انتظار و فرایند شکل‌گیری قدرت در تقابل با جریان باطل (همانطور که باطل کادر سازی می کند مثل فرار مغزها)، جایگاه نیروسازی در حرکت انبیاء و امامان و رابطه آن با انتظار (نگاه عقلی، تاریخی، روایی و آیات الهی)، رابطه انتظار و احیاء امر (روایات احیاء امر، بررسی شود)، آثار انتظار (نیروسازی) در آیات و روایات (همچون عبودیت)، بررسی روایات عدم قیام ائمه: و رابطه آن با نیروسازی، رابطه فرج و گشایش با نیروسازی، گام اول رهبران سیاسی و اجتماعی در تغییر و تحول بنیادین جامعه، نقش کمبود یاران در غیبت امام دوازدهم، انتظار (نیروسازی) در سیره علما،  نقش انتظار و نیروسازی در استمرار انقلاب، جایگاه انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی ظهور، و جایگاه حرکت سیاسی و قیام فقیهان در زمینه سازی حکومت معصوم.

وی محور دوم را ویژگی نیروها (متناسب با حرکت انبیاء و ائمه) عنوان کرد و آن را در بحث های ویژگی‌های نیروهای متناسب با اهداف انبیاء و ائمه، ویژگی‌های نیروهای متناسب با مسیر حرکت انبیا و ائمه با توجه به نیازها، مشکلات و شرائط آنها، ویژگی‌های نیروهای تراز حرکت انبیاء از منظر قرآن، ویژگی نیروها از منظر روایات و تحلیل آنها (براساس اهداف، مشکلات، نیازها، شرائط بررسی ویژگی یاران خاص اهل‌بیت)، ویژگی علما و فقهاء تراز در عصر غیبت (شیخ طوسی، میرزای شیرازی، امام خمینی)، برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زهرا پور، محور سوم را "روش انبیاء و ائمه در نیروسازی" عنوان کرد و آنها را شامل اصول کلی هدایت و نیرو سازی در سیره انبیاء از منظر قرآن، روش نیرو سازی جریان کفر از منظر قرآن، روش نیرو سازی براساس اهداف انبیاء، روش نیرو سازی در کلام و سیره ائمه، مقایسه روش نیرو سازی انبیاء و ائمه با دیگر مکاتب تربیتی عنوان کرد.

محور چهارم شامل "ساماندهی و مدیریت نیروها" با زیرعناوین تشکل درحرکت انبیاء و ائمه از منظر آیات و روایات، ویژگی‌های تشکل اسلامی، مقایسه تشکل اسلامی با تشکل‌های دیگر، ویژگی‌های مدیریت اسلامی، مقایسه مدیریت اسلامی با مدیریت مکاتب بشری است.

در پایان استاد زهرا پور به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد و یادآورشد: هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، اسفند ۱۴۰۰هم‌زمان با ماه شعبان المعظم ۱۴۴۳برگزار می شود.

 

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳
۲۵ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه