توسط معاونت پژوهش مدیریت استان قم صورت گرفت:

مصاحبه با برگزیده هشتمین جشنواره علامه حلی (ره)

شناسه خبر : 124006

1401/03/28

تعداد بازدید : 82

مصاحبه با برگزیده هشتمین جشنواره علامه حلی (ره)
با سومین برگزیده هشتمین جشنواره علامه حلی (ره) از دانش پژوهان مدرسه علمیه حضرت معصومه علیهاالسلام (جعفریه) مصاحبه‌ای صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، خانم فاطمه زهرا آبکار رتبه سوم از هشتمین جشنواره علامه حلی (ره) و دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت معصومه سلام الله علیها (جعفریه) می باشد.

خانم آبکار ضمن معرفی خود به رشته تحصیلی خود اشاره نمود و گفت: دانش آموخته ی سطح 2 حوزه علمیه حضرت معصومه (سلام الله علیها ) با معدل84 /19 و دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی، طلبه سطح 3 جامعه الزهرا، متاهل و یک فرزند دارم.

وی موضوع مقاله خود را "شرایط ازدواج در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مقایسه با عصر حاضر" عنوان کرد و افزود:سه سال دبیر کانون پژوهشی حوزه علمیه حضرت معصومه(سلام الله علیها) بودم و در کنار فعالیت های پژوهشی، بیشتر  فعالیت های تبلیغی  انجام می دهم. در حال حاضر پژوهشگر و مربی مهارت های زندگی بزرگسالان و کودک و نوجوان و فرزند پروری، مربی فضای مجازی و سواد رسانه، مربی و مبلّغ جمعیت و عفاف و حجاب، کنشگر و مبلّغ و مربی آسیب های اجتماعی و ... هستم.

رتبه سوم جشنواره علامه حلی با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب خانم جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را اینگونه تبیین کرد:

طلاب خواهر وقتی وارد حوزه علمیه می شوند بیشتر با امور آموزشی و کتاب های درسی سرکار دارند بگونه ای که گاهی امور پژوهشی کمتر دیده و پرداخته می شود. در حالیکه در کنار اطلاعات درسی، رسالت اصلی یک طلبه تبلیغ و پژوهش هست و تبلیغ هم باید با پشتوانه پژوهشی انجام شود.

در امور پژوهشی  باید برنامه ریزی صحیح و متمرکز صورت گیرد تا از ابتدایی که طلاب وارد حوزه علمیه می شوند بصورت اصولی وارد فضای تحقیق و پژوهش شده و حمایت های علمی از آن ها  بشود. خود را با مشکلات اصلی  جامعه و مردم همراه کنند و  در این حیطه اقدام به نگارش پژوهش های امروزی و کاربردی نموده و از پژوهش های تکراری بپرهیزند. نیازهای مخاطبان را در تحقیق در نظر بگیرند و مقالات صرفاً برای گرفتن نمره و پاس کردن واحد نباشد بلکه در پاسخ به یک سوال و مشکل نگاشته شود.

در صورت امکان مراکز پژوهشی را به طلاب معرفی کرد تا با سازوکار این مراکز برای انجام دادن فعالیت های پژوهشی بصورت تخصصی آشنا شده و وارد میدان عمل شوند. طرح هایی برای انجام تحقیقات جمعی تدوین شود، تا شاید ضیق وقت طلاب از این جهت برطرف شود  و حتی از برکات کارگروهی هم بهره مند شوند. در مدارس گروه های پژوهشی ( اخلاقی، قرانی، علمی، اجتماعی و ...) تشکیل شود و تا تخصصی شدن در زمینه های خاص به آن ها کمک کرد و پژوهش های تیمی و پروژه ای به کارگروه ها واگذار کرد تا در یک چارچوب منظم و متعهد فعالیت های علمی پژوهشی انجام دهند.

علاوه بر این موارد، یک سری طرح های تشویقی و حمایتی از جانب مدارس  علمیه و مرکز مدیریت  برای طلاب در نظر گرفته شود.

چکیده‌ای از مقاله برگزیده:

در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند. ازدواج و تشکیل خانواده، سبب استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد، آرامش، پیشرفت و تکامل مادی و معنوی، امنیت، برطرف کردن نیاز های جنسی و....می‌شود. همچنین بهداشت روحی و روانی و حاکمیت عفاف را در جامعه به ارمغان می آورد. امروزه  با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمنان اسلام و تضعیف عقاید و باور جوانان با نشانه گیری خانواده، بیش از هر زمان دیگر ضرورت آسان کردن این سنت در میان جوانان وجود دارد. الگوبرداری از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بهترین راه برای رسیدن به این امر است. این مقایسه سبب آشنایی با سبک زندگی معصومین (علیهم السلام)، مقابله با افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان وکاهش آسیب های اجتماعی و انحرافات ازدواج های نامطلوب می شود.

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
۲۱ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه