در هفته پژوهش انجام شد:

مصاحبه با خانم نسرین قربانی طلبه موفق مدرسه علمیه فاطمیه کاشان

شناسه خبر : 130731

1401/09/23

تعداد بازدید : 51

مصاحبه با خانم نسرین قربانی طلبه موفق مدرسه علمیه فاطمیه کاشان
خانم قربانی بعنوان پژوهشگر برتر حوزه علمیه گفت: باید زیر ساختی فراهم شود تا طلاب طبق علاقه مندی ها و نیازهای اساسی کشور در طی یک چهارچوب منظم و چارت بندی منسجم به امور پژوهشی و تحقیقی ورود نمایند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، همزمان با آغاز هفته پژوهش با خانم نسرین قربانی طلبه موفق مدرسه علمیه فاطمیه کاشان و یکی از برگزیدگان جشنواره‌ها و همایش‌های علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.

نسرین قربانی طلبه سطح 2 مدرسه علمیه فاطمیه (علیهاسلام) کاشان بعنوان پژوهشگر برتر و در حال حاضر بعنوان مبلغ و مربی طرح امین فعالیت دارد.

 ایشان مولف ۲ اثر پژوهشی تحت عناوین ۱.«بصیرت افزایی در آخرالزمان با نگاهی بر واقعه ی عاشورا» ۲.«نقش حکومت اسلامی در رشد اخلاقی و معنوی جامعه با تکیه بر دیدگاه امام خامنه ای» می باشد.

وی دغدغه ی اصلی و مهمی که سبب تالیف مقالاتی با چنین عناوین و ماهیتی کار کند را در ابتدا بصیرت افزایی در کوران هجمه ی دشمن در جهت کمک به تشکیل جامعه ی اسلامی در راستای تشکیل تمدن اسلامی عنوان کرد.

در ادامه با نقطه نظرات و راهکارهای وی بیشتر آشنا خواهید شد:

از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلیارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟

طبق جامعه ی آماری اطرافم از جمع طلاب (هرچند نه چندان وسیع) اما از نظر حقیر روند ارتقا سطح علمی-  پژوهشی طلاب کاملا مشهود است که مطمئنا یکی از عوامل آن برگزاری کارگاه های مهارتی علمی- پژوهشی و هم‌سو بودن کلاس ها و کارگاه ها از سوی معاونت پژوهشی هر مدرسه است.

در ضمن اینکه طبق برنامه ریزی اساتید، غالبا سعی می شود بصورت پژوهش محور تدریس و بحث شود که همین امر موجب ارتقای بینش و مهارت فرد نسبت به مقوله ی پژوهش می شود.

 

با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

به نظرم می رسد آن طور که باید و شاید حس اطمینان و اعتماد به نفس به طلاب در این حیطه داده نشده از این جهت در هر دوره همایشی، همه طلاب شرکت نمی کنند لذا اساتید پژوهشی باید هدف از تحقیق و پژوهش را کاملا واضح برای طلاب بیان کنند و در کنار آموزش مقاله نویسی اخلاق پژوهشگری را هم مورد تاکید قرار دهند تا پژوهشگران با دید باز و درست به سمت مقوله ی تحقیق بروند و بدانند در سطح۲خواهران هدف از پژوهش نظریه پردازی محض و یا کپی برداری محض از آثار دیگران نیست پس آنها را به تامل در مبانی فکری و تحقیقی تشویق کنند که اینها همه جلوی دلسردی و دلزدگی در پژوهش را می گیرد.

راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامه‌هایی که جهت ترغیب و تشویق دانش‌پژوهان در پیش گرفته‌اید.)

بنظرم باید زیر ساختی فراهم شود تا طلاب طبق علاقه مندی ها و نیازهای اساسی کشور در طی یک چهارچوب منظم و چارت بندی منسجم مشغول به تحقیق شوند و در همان دسته و موضوع با پژوهشگرانی که هم طیف موضوعات خود هستند ارتباط بگیرند و ضمن در اختیار هم قرار دادن منابع یک سری موضوعات مهم را در شاخه های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

و از طرفی همین نظم و ارتباط گیری بین اعضا اهمیت کار را به آنها نشان می دهد که در نتیجه هم برای کار و اثر خود ارزش قائل می شوند و هم اینکه آثار پژوهشی مطابق با اولویت و نیاز اساسی کشور مورد تحقیق قرار می گیرد و نتایج تحقیقات حتما راهگشا خواهد بود.

متشکریم از فرصتی که به این گفت وگو اختصاص دادید.

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
۲۲ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه