به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، همزمان با آغاز هفته پژوهش با خانم نسرین قربانی طلبه موفق مدرسه علمیه فاطمیه کاشان و یکی از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
نسرین قربانی طلبه سطح 2 مدرسه علمیه فاطمیه (علیهاسلام) کاشان بعنوان پژوهشگر برتر و در حال حاضر بعنوان مبلغ و مربی طرح امین فعالیت دارد.
ایشان مولف ۲ اثر پژوهشی تحت عناوین ۱.«بصیرت افزایی در آخرالزمان با نگاهی بر واقعه ی عاشورا» ۲.«نقش حکومت اسلامی در رشد اخلاقی و معنوی جامعه با تکیه بر دیدگاه امام خامنه ای» می باشد.
وی دغدغه ی اصلی و مهمی که سبب تالیف مقالاتی با چنین عناوین و ماهیتی کار کند را در ابتدا بصیرت افزایی در کوران هجمه ی دشمن در جهت کمک به تشکیل جامعه ی اسلامی در راستای تشکیل تمدن اسلامی عنوان کرد.
در ادامه با نقطه نظرات و راهکارهای وی بیشتر آشنا خواهید شد:
از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیرو به طور کلیارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
طبق جامعه ی آماری اطرافم از جمع طلاب (هرچند نه چندان وسیع) اما از نظر حقیر روند ارتقا سطح علمی- پژوهشی طلاب کاملا مشهود است که مطمئنا یکی از عوامل آن برگزاری کارگاه های مهارتی علمی- پژوهشی و همسو بودن کلاس ها و کارگاه ها از سوی معاونت پژوهشی هر مدرسه است.
در ضمن اینکه طبق برنامه ریزی اساتید، غالبا سعی می شود بصورت پژوهش محور تدریس و بحث شود که همین امر موجب ارتقای بینش و مهارت فرد نسبت به مقوله ی پژوهش می شود.
با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
به نظرم می رسد آن طور که باید و شاید حس اطمینان و اعتماد به نفس به طلاب در این حیطه داده نشده از این جهت در هر دوره همایشی، همه طلاب شرکت نمی کنند لذا اساتید پژوهشی باید هدف از تحقیق و پژوهش را کاملا واضح برای طلاب بیان کنند و در کنار آموزش مقاله نویسی اخلاق پژوهشگری را هم مورد تاکید قرار دهند تا پژوهشگران با دید باز و درست به سمت مقوله ی تحقیق بروند و بدانند در سطح۲خواهران هدف از پژوهش نظریه پردازی محض و یا کپی برداری محض از آثار دیگران نیست پس آنها را به تامل در مبانی فکری و تحقیقی تشویق کنند که اینها همه جلوی دلسردی و دلزدگی در پژوهش را می گیرد.
راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید.)
بنظرم باید زیر ساختی فراهم شود تا طلاب طبق علاقه مندی ها و نیازهای اساسی کشور در طی یک چهارچوب منظم و چارت بندی منسجم مشغول به تحقیق شوند و در همان دسته و موضوع با پژوهشگرانی که هم طیف موضوعات خود هستند ارتباط بگیرند و ضمن در اختیار هم قرار دادن منابع یک سری موضوعات مهم را در شاخه های مختلف مورد بررسی قرار دهند.
و از طرفی همین نظم و ارتباط گیری بین اعضا اهمیت کار را به آنها نشان می دهد که در نتیجه هم برای کار و اثر خود ارزش قائل می شوند و هم اینکه آثار پژوهشی مطابق با اولویت و نیاز اساسی کشور مورد تحقیق قرار می گیرد و نتایج تحقیقات حتما راهگشا خواهد بود.
متشکریم از فرصتی که به این گفت وگو اختصاص دادید.