نشست هماندیشی معاونان فرهنگی حوزهی علمیهی خواهران استان قم با حضور حجتالاسلام و المسلمین فدایی مدیر گروه اخلاق، تربیت و مشاورهی اسلامی موسسهی آموزش عالی معصومیه، برگزار شد.
وی با بیان این روایت تأمل برانگیز از حضرت امام رضا علیه السلام: «سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلاَيَتِهِ فَقَالَ لِأَنَّهُ اِقْتَدَى بِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي تَرْكِهِ جِهَادَ اَلْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ بَعْدَ اَلنُّبُوَّةِ ثَلاَثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَرَكَ مُجَاهَدَةَ أَعْدَائِهِ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا لَمْ تَبْطُلْ نُبُوَّةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَعَ تَرْكِهِ اَلْجِهَادَ ثَلاَثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً فَكَذَلِكَ لَمْ تَبْطُلْ إِمَامَةُ عَلِيٍّ مَعَ تَرْكِهِ اَلْجِهَادَ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِذَا كَانَتِ اَلْعِلَّةُ اَلْمَانِعَةُ لَهُمَا وَاحِدَةً .» در جمع معاونان فرهنگی حوزهی علمیهی خواهران استان قم، اذعان داشت: معیار قیام و قعود در سیرهی معصومین علیهم السلام براساس این روایت شمار یاران است.
استاد حوزه با اشاره به تعبیر «لقلة اعوانه علیهم» و بیان این نکته که حضرت نفرمودند لقلة المسلمین یا مؤمنین بیان کرد: یار و «عون» بودن برای معصوم مهم است، برخی مؤمن هستند اما زندگی آنها نسبتی و کمکی برای ولی خدا ندارد، عون نیستند و اگر هم کمکی میکنند «أعوانه» نیستند.
وی با تأکید بر عبارت «علیهم» در این روایت، افزود: أعوان معصوم بیموضع نیستند، حب و بغض آنها بر معیار ولایت رقم میخورد.
حجتالاسلام فدایی با طرح شاخصههای «أعوان» معصومان علیهمالسلام در این عصر ساختن و تربیتنمودن «أعوان» را برای کوتاهنمودن عصر غیبت وظیفهی مهم همگانی بهویژه فعالان فرهنگی خواند و تبیین کرد که این کار، فعالیتی زمانبر است و با فعالیتهای کم عمق و سطحی و نسخههای زودبازده فرهنگی ممکن نیست.
وی با اشاره به اینکه تربیت «اعوان» مدل ایجاد صلاح در جامعه است، بیان کرد: الگوی عملی «عریف» و «نقبا» در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سازمان وکالت در زمان معصومان علیهم السلام و شبکهی روحانیت در جریان انقلاب اسلامی در زمان امام خمینی(ره) از جمله الگوهای کار تشکیلاتی در جهت صلاح است.
استاد فدایی سپس با تصریح به ضرورت اجرای فعالیتهای تشکیلاتی و جبههای در گام دوم انقلاب اسلامی به تبیین گامهای عملیاتی طرح «همیاران فرهنگی» پرداخت.
وی اجرای این طرح را از جمله راهکارهای برونرفت از کارهای فرهنگی غیرعالمانه، تکراری و کماثر برشمرد و توانمندسازی همیاران فرهنگی را مؤثر در اجرای عملیاتهای ظریف و هوشمندانه در مسیر رشد محسوس طلاب بیان کرد.
استاد حوزه در پایان، انتقال زلال و سریع مسائل طلاب و نیازسنجی واقعی برای برنامهریزی فرهنگی در کنار همدلیهایی که میان طلاب واقع میشود را از آثار دیگر این طرح عنوان کرد.
گفتنی است طرح «همیاری فرهنگی» از جمله طرحهایی است که در سال تحصیلی جاری با یاری خداوند و توجهات حضرت ولی عصر عج و مشارکت معاونان مخلص فرهنگی در مدارس علمیهی خواهران اجرا خواهد شد.