نشست پژوهشی با محوریت «انتظار و شبهات آن» با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین دکتر حائری، دکترای مهدویت مرکز تخصصی مهدویت قم و نویسندهی کتاب نگین آفرینش، به مناسبت هفته پژوهش، درمدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان آران وبیدگل برگزارشد.
دکترحائری صحبتهای خود را با بیان روایات «بهترین اعمال انتظار فرج است.» آغاز و با پرسش اینکه «چرا انتظار فضیلت دارد؟» ادامه داد.
وی با بیان اینکه آیا انتظار، بیش از یک چشم براهی است؟ اظهارداشت: انتظار به عنوان بهترین عمل، یک جریان و خط فکری و عملی بسیار متعالی را برای انسان ترسیم می کند. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: خوش به حال کسی که قیام کننده خاندان مرا درک کند، درحالی که پیش از قیام آن حضرت (زمان غیبت) به او اقتدا کرده باشد.
وی انتظار را به معنای گامهای عملی برای ظهور منجی دانست و بر اساس روایات اظهار داشت: «هرکس بمیرد درحالی که منتظر قائم باشد مثل کسی هست که در خیمه حضرت و همراه او بوده و بلکه بالاتر و پیشاپیش رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) با شمشیر جنگیده است».
دکتر حائری گفت: شخص منتظر، شبیه مبارز در رکاب رسول خداست، شبیه جهادگر و تلاشگری است که برای آمدن منجی زمینهها را فراهم میکند. انتظار یعنی ثابت ماندن در دین و اعتقادات، به گونهای که از نظر فکری شخص منتظر خود را تقویت می کند و به رفتار و اعمالش جهت میدهد.
ایشان یار امام بودن را منوط به چند شرط دانست: 1. منتظرحالت آمادگی باید داشته باشد. 2. اهل ورع باشه و عملش در میدان تقوا باشد و منتظر منفعل نباشد.
وی در ادامه شبهاتی را در این زمینه مطرح کرد:
شبهه اول: بعضی این نگرش را دارند که «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا». باید ظلم همه جا را فرا بگیرد تا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زودتر میآید.
آیا این نگاه به مسئله انتظار با قرآن همخوانی دارد؟ خداوند در قرآن میفرماید: شما بهترین امت هستید که امر به خوبی میکنید و نهی از بدی و این اصل قرانی است؛ با این نگرش سازگاری ندارد.
امام زمان که میآید دنیا را پر از خوبیها میکند، پس چرا الان باید بدی باشد؟ باید در مسیر اصلاح قدم برداشت و دیگران را از بدی باز داشت. أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ صالحون وارثان زمین قرار میگیرند.
اگر نظر به این دارند که دنیا پر از ظلم میشود، غلط است که همه سکوت و یا کمک به ظلم کنند. درست است که ظلم خیلی از افراد منتشر میشود و مناطق را در بر میگیرد. ولی به این معنی نیست که یقهی هیچ ظالمی گرفته نشود. هر کسی به هر مقدار می تواند.
انتظار یعنی پشت سر امام زمان حرکت کردن و با طاغوت مقابله کردن است.ظلم ممکن است فراگیر شود؛ ولی نباید دست از نهی منکر برداشت.
شبهه دوم: بعضی میگویند:خوش به حال آنهایی که در دوره رکاب امام خواهند بود و بقیه محروم و ناکام شده اند. در پاسخ باید گفت: هرکس امام شناس است، حتی در زمان غیبت، مثل کسی است که کنار امام بوده است.
پیامبر(صلی الله علیه وآله) در حدیث ثقلین بیان کردند که به اهل بیت(علیهم السلام) تمسک بجویید. اینکه وظیفه معلق به زمان ظهور بدانیم، اشتباه است، بلکه در دوران غیبت باید عمل کنیم.
شبهه سوم: اینکه برخی یاری کننده اماماند به این صورت که در زمان ظهور، باید امام باشد و ما پشت سرحضرت بوده، تا او را یاری کنیم، الان که دوران غیبت است حق و باطل مخلوط است و نمی توانیم حضرت را یاری کنیم.
در جواب این دسته هم باید گفت:دوران غیبت باید حق و باطل را شناخت. برای رسیدن به فضیلت انتظار باید رجوع کرد، مبانی قرآن و روایات و فضایل منتظران و معنای انتظار و... را شناخت، تا به پاسخ برداشتهای غلط از این مفهوم برسد.
دکترحائری درپایان ضمن جمع بندی مباحث، وظایف منتظران رابرشمردند.