fه گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش با خانم راضیه سادات سیدخراسانی، از اساتید برتر حوزه علمیه خواهران و دانشگاه کاشان، آران و بیدگل و یکی از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی- پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت.
خانم سیدخراسانی، دانش آموخته سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی و طلبه سطح 3 رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی در حوزه علمیه حضرت زینب علیهاسلام آران و بیدگلبوده و در حال حاضر مدرس حوزه های علمیه و دانشگاه های کاشان می باشد.
ایشان طی سالهای تحصیل و تدریس خود، بیش از 30 مقاله و 4 کتاب تالیف نموده است که با ارائه آن در مجامع علمی توانسته رتبه برتری را به خود اختصاص دهد.
کتبی که توسط خانم سید خراسانی به رشته تحریر درآمده عبارتند ازگذری بر آسیبشناسی دینداری از منظر آیات و روایات، تأثیر راویان کوفی بر اسناد الکافی، نقد امام الحرمین شافعی (أحمد بن زینی دحلان) بر وهابیت راهبران توحید که در ادامه گفت و گو با نقطه نظرات و پیشنهادات ایشان آشنا خواهیم شد.
-از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر چگونه بوده و وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه تابع استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی ارزیابی بفرمایید.
در سالهای اخیر توجه حوزه به امر پژوهش افزایش چشمگیری داشته و گامهای مؤثری برای ارتقاء طلاب در زمینه پژوهش برداشته شده است. طلاب نیز در امر پژوهش توفیقاتی کسب کردهاند. مقالات بسیار طلاب در جشنوارهها و همایشهای مختلف، گواه این مطلب است.
-با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
برای ارتقاء سطح پژوهشی طلاب امور مختلفی ضرورت دارد؛ مطالعهی منظم از آن جمله است. پژوهش جز با مطالعه و ممارست فراوان به دست نمی آید. طلاب عزیزی که در آغاز راه پژوهش هستند، لازم است با اراده و عزم جدی، به مطالعه مقالات و کتابهای مرتبط با رشته تحصیلی و پژوهشی خود بپردازند تا به لحاظ کیفی ارتقاء پیدا کنند و توانایی نگارش مقالهی مطلوب را بهدست آورند. همچنین دورههای مهارتافزایی در زمینهی پژوهش برای طلاب عزیز موجب رشد آنان در زمینهی پژوهش میشود. در کنار این دورهها، وجود استاد راهنما در کنار طلاب و راهنمایی لازم تا به ثمر رسیدن مقاله، راهکار دیگری در این خصوص است.
-راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید (به عنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفته اید)
به صورت عمده، توجه متولیان امر در مراکز مختلف، به آموزش بیش از پژوهش است. امتیاز و تشویقهای مختلف نسبت به ممتازین آموزشی به صورت چشمگیر و قابل توجه است؛ در حالیکه پژوهش از دشواریهای بسیاری برخوردارست. پژوهش زمانبر و دیربازده است و فرد پژوهشگر متحمل زحمات فراوان می شود اما تقدیر درخور از او صورت نمیگیرد. این امر ممکن است برای طلابی که علاقه قلبی به پژوهش ندارند موجب سرخوردگی و کندی روند پژوهش در آنان شود. افزون بر آن، عدم حمایتهای مالی و هزینههای بسیار برای چاپ مقالات در مجلات یا ورود به همایشها نیز مشکل دیگر است که پیش روی پژوهشگران عزیز است. اما ناگفته نماند که پژوهشگران مصمم و بااراده به این مشکلات توجه ندارند و با انگیزهی درونی در مسیر اهداف عالی خود گام برمیدارند.
در پایان ضمن تشکر از سرکارعالی و همه عزیزانی که خوانندهی این سطور هستند، برای همه آرزوی سلامتی و توفیق دارم. همچنین از خداوند متعال مسئلت دارم همهی ما را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد و توفیق خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید.
همچنین از خداوند مسئلت دارم ما را جزو حافظان انقلاب اسلامی و زمینهسازان ظهور صاحب عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
از فرصتی که برای این گفتوگو اختصاص دادید، متشکریم.