پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

توسط روابط عمومی مدیریت استان قم صورت گرفت:

مصاحبه با خانم حسین نژاد رتبه دوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)

شناسه خبر : 135355

1402/04/24

تعداد بازدید : 57

مصاحبه با خانم حسین نژاد رتبه دوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)
خانم حسین نژاد: مراحل پر پیچ و خم تائید و چاپ مقالات موجب نا امیدی طلاب شده است و از سوی دیگر در برخی مواقع اساتید محترم راهنما مشغله‌های زیادی دارند و فرصت کافی برای راهنمایی طلاب ندارند و این امر موجب وقفه در امر نگارش پایان نامه می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، مصاحبه ای با خانم سولماز حسین نژاد طلبه فرهیخته مرکز تربیت مدرس صدیقه‌ی کبری سلام الله علیها، رتبه دوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:

سولماز حسین نژاد، سطح چهار رشته کلام اسلامی از تربیت مدرس صدیقه‌ی کبری سلام الله علیها هستند که پایان نامه سطح 3 خود را با عنوان "کثرت‌گرایی در نجات از منظر آیت الله جوادی آملی" را با رتبه عالی به پایان رسانده و در نهمین جشنواره علامه حلی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

1.خانم حسین نژآد لطفا نام اثر پژوهشی برگزیده در این جشنواره و سایر آثار برگزیده خود را معرفی نمایید.

با عرض سلام و وقت به خیر و تشکر از مسئولین و دست اندرکاران محترم و همچنین تشکر از استاد راهنمای بزرگوار جناب آقای دکتر علیرضا آل بویه

آثار پژوهشی که تا بحال ارائه نمودم و حائز رتبه برتری گردیده شامل:

 الف. تحریفات شکلی محتوایی واقعه‌ی عاشورا که رتبه سوم جشنواره علامه حلی را کسب نموده بود.

 ب. کثرت‌گرایی در نجات از منظر آیت الله جوادی آملی در نهمین جشنواره علامه حلی رتبه دوم را کسب نموده است.

۲. از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر و به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟

 الحمدلله در سالهای اخیر رتبه‌ی علمی_پژوهشی طلاب رو به پیشرفت بوده هرچند به جایگاه مطلوب نرسیده است و جا برای کار زیاد است و نیاز به پیشرفت هست ولی پژوهش محوری توانسته جایگاه خود را بین طلاب بیابد و همین مساله می‌تواند موجبات ارتقاء علمی_ پژوهشی طلاب عزیز را فراهم آورد.

۳.با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

 متاسفانه با وجود اهمیت بالای پژوهش و توجه ویژه‌ای که به امر پژوهش شده است ولی همچنان ضعف‌هایی در مراحل مختلف پژوهشی وجود دارد؛

الف. از جمله در انتخاب موضوع های کاربردی که بتواند مشکلی از جامعه را حل نماید طلاب دچار مشکل می‌شوند همچنین بیشتر طلاب آموزش و مهارت لازم و کافی برای نوشتن یک مطلب خوب را فرا نگرفته‌اند و همین عدم مهارت موجب بی انگیزگی طلاب برای شروع کار شده است.

ب. از سوی دیگر مراحل پر پیچ و خم تائید و چاپ مقالات موجب نا امیدی طلاب برای نوشتن شده است.

ت. البته ناگفته نماند که در برخی موضوعات هنوز منابع تخصصی کامل و در دسترس برای مراجعه وجود ندارد.

ث. از سوی دیگر در برخی مواقع اساتید محترم راهنما مشغله‌های زیادی دارند و فرصت کافی برای راهنمایی طلاب ندارند و این امر موجب وقفه در امر نگارش پایان نامه می‌گردد. در حالی که زحمات گام به گام استاد بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر آل بویه و برنامه‌های پژوهشی کارگاهی ایشان که خط به خط پایان‌نامه را با دانش‌پژوهان پیش می‌رفتند موجب امید و علاقه‌ی دانش‌پژوهان گشته و تلاش طلاب را چندین برابر می‌نماید. که نتیجه‌ی زحمات ایشان در عرصه‌های مختلف مشهود می‌باشد لذا الگو برداری از این مسیر و برگزاری این نوع کارگاه‌ها میتواند در رشد پژوهشی طلاب فوق العاده اثرگزار باشد.

۴.به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟

 با توجه به اینکه اکثر طلاب بعد از اتمام سطح سه مشغول تدریس و تبلیغ می‌شوند متاسفانه از پرداختن به پایان‌نامه فاصله می‌گیرند.

همچنین از جمله علل وقفه‌های طولانی در نگارش پایان‌نامه طلاب میتوان به مراحل طولانی تایید موضوع طلاب اشاره کرد.

۵.راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامه‌هایی که جهت ترغیب و تشویق دانش‌پژوهان در پیش گرفته‌اید).

 برای حضور فعال پژوهشی طلاب و اساتید در مجامع علمی میتوان به راهکارهایی اشاره نمود

از جمله اینکه؛

الف. در صورت امکان اتاق فکری تشکیل شود و موضوعاتی را که کاربردی هستن و مورد تائید مرکز مدیریت می‌باشند جمع‌آوری شده و در اختیار طلاب قرار گیرد.

ب. امکان چاپ و حمایت از آثار طلاب فراهم شود.

پ. حمایت مالی از آثار صورت گیرد.

ت. در سطح‌بندی اساتید، اساتیدی که در امر پژوهش فعالیت دارند در امتیازی محسوب شود.

ث. دوره‌های کاربردی و مهارتی سطح بالا برای اساتید و طلاب در نظر گرفته شود.

ج. اساتید راهنمایی برای پژوهش‌های طلاب در نظر گرفته شود تا قدم به قدم طلاب را راهنمایی نمایند.

  از فرصتی که به این گفتگو اختصاص دادید متشکریم.

rss

 اخبار - اخبار مدارس - حوزه خواهران استان قم
پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹ جمادى الاول ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار مدارس

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳
۱۹ جمادى الاول ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.