پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

مصاحبه با خانم مهدیه درعلی‌فراشاه رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)

شناسه خبر : 135372

1402/04/25

تعداد بازدید : 48

مصاحبه با خانم مهدیه درعلی‌فراشاه رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره)
خانم درعلی‌شاه: ایجاد انگیزه پژوهش در طلاب و همچنین هماهنگی بیشتر بین بخش آموزش و پژوهش و خصوصا عدم ترجیح یا تقدم آموزش بر پژوهش از موضوعاتی است که شایسته است مسئولین بیشتر مورد توجه قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم مهدیه درعلی فراشاه رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:

خانم درعلی فراشاه دانش آموخته سطح دو حوزه علمیه حضرت آمنه (سلام الله علیها) و طلبه سطح سه رشته تربیت دینی کودک و نوجوان حوزه معصومیه می‌باشد.

مقاله ایشان با موضوع « بایدها و نبایدهای زندگی اجتماعی زنان با توجه به سیره حضرت خدیجه (سلام الله علیها) » در جشنواره بانوی هزاره اسلام هم پذیرفته شده و رتبه سوم نهمین جشنواره علامه حلی را به خود اختصاص داده است.

 

 از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر و به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟

اجرای طرح اشراب سطح ۲؛ در سالهای اخیر، باعث آشنایی گام به گام طلاب با چگونگی تحقیق، پژوهش و نوشتن مقاله شده و سختی و هراسِ مواجهه ناگهانی با این امر در سال آخر تحصیل را تا حدود زیادی کاهش داده است.

این موضوع (با وجود ضعف های طرح) باعث شده مقالات بهتر و سنجیده‌تری نگارش یافته و مسابقات پژوهشی پر بار تر شوند، اما در کنار لزوم بازنگری‌ها و برخی اصلاحات در طرح‌های پژوهشی توسط مسئولین، لازم است خود طلاب هم تلاش بیشتری داشته باشند و در طول تحصیل به کتب درسی اکتفا نکنند.

 

با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

پررنگ‌تر کردن اهمیت پژوهش و ایجاد انگیزه پژوهش در طلاب و همچنین هماهنگی بیشتر بین بخش آموزش و پژوهش و خصوصا عدم ترجیح یا تقدم آموزش بر پژوهش از موضوعاتی است که شایسته است مسئولین بیشتر مورد توجه قرار دهند.

طرح اشراب سطح۲هم هرچند تاثیر زیادی در مشارکت پژوهشی طلاب داشته، اما -حداقل در زمان ما- ضعف و کاستی های هم داشت؛ از جمله اینکه بعضاً توسط اساتید غیر متخصص در زمینه پژوهش اجرا می‌شد، زمان کمی داشت، از ابتدا با موضوع مصوب پیش نرفتیم و تقریبا هر کدام از نیم واحد را با موضوعی متفاوت گذراندیم.

راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامه‌هایی که جهت ترغیب و تشویق دانش‌پژوهان در پیش گرفته‌اید.)

برگزاری جشنواره‌های تخصصی و معرفی موضوعات پیشنهادیِ کاربردی و جدید به پژوهشگران یکی از راهکار هاست، چون خیلی از طلاب در همان ابتدا، برای انتخاب موضوع مناسب مشکل دارند. (موضوع همین مقاله بنده که به لطف خدا در این جشنواره رتبه آورده، با پیشنهاد و اطلاع رسانی معاون محترم حوزه حضرت آمنه سلام الله علیها، از موضوعات جشنواره بانوی هزاره اسلام انتخاب شده است.)

_ معرفی و اطلاع رسانی به موقع در مورد جشنواره ها و مسابقات پژوهشی و تشویق طلاب به شرکت در آنها و همچنین حمایت از پژوهشگران مستعد.

_ کاربردی شدن پژوهش‌ها، همچنین شناساندن ثمره آنها به طلاب باعث می‌شود آنها خود به خود به پژوهش علاقه‌مندتر شده و حضور فعال‌تری داشته باشند.

از فرصتی که به این گفتگو اختصاص دادید متشکریم.

rss

 اخبار - اخبار - حوزه خواهران استان قم
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
۱۳ رمضان ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.